عوارض بعد از عمل بینی چیست؟

عوارض بعد از عمل بینی چیست؟

فاطمه صابری

عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی یکی از رایج‌ترین اعمال زیبایی در ایران و سراسر جهان است. اما این جراحی نیز همانند سایر راهکارهای درمانی تهاجمی، دارای عوارض ‌می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با رایج‌ترین عوارض عمل بینی آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال عوارض بعد از عمل بینی چیست برسید.

انواع عوارض عمل بینی

راه‌های مختلفی برای دسته بندی عوارض اعمال جراحی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌های دسته بندی عوارض جراحی، بر اساس مدت زمان مورد نیاز برای وقوع آنها است. بر این اساس می‌توان عوارض عمل بینی را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد. این عوارض میتواند شامل عوارض بعد از عمل بینی گوشتی و عوارض بعد از عمل بینی استخوانی می باشد.

عوارض کوتاه مدت عمل بینی

عوارض کوتاه مدت عمل بینی شامل عوارضی می‌شود که از لحظه پایان جراحی تا چندین روز پس از جراحی باقی می‌مانند. عوارض بعد از عمل بینی پس از طی شدن دوران ریکاوری از بین رفته یا از شدت آنها کاسته می‌شود. مهم‌ترین عوارض کوتاه مدت این جراحی عبارتند از:

  • درد
  • تورم پوست صورت
  • کبودی صورت
  • خونریزی داخل بینی
  • عفونت

درد

درد یکی از شایع‌ترین عوارض پس از عمل بینی است و همه افراد آن را تجربه خواهند کرد. شدت درد بر اساس تکنیک جراحی، مهارت جراح، نوع بینی و آستانه تحمل فرد متغیر است. به همین علت ممکن است تجربه شما از این جراحی دردناک‌تر از دوستان یا آشنایان شما باشد. برای کاهش درد معمولا استامینوفن ساده تجویز می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف هرگونه دارو پس از این جراحی باید با نسخه پزشک باشد. در غیر این صورت خطر افزایش خونریزی و سایر عوارض افزایش خواهد یافت.

درد پس از عمل بینی

تورم پوست صورت

یکی دیگر از رایج‌ترین عوارضی که همه افراد پس از عمل بینی تجربه می‌کنند، متورم شدن پوست صورت می‌باشد. این تورم به دلیل واکنش سیستم ایمنی و افزایش مایعات بافتی رخ می‌دهد. به همین علت این عارضه کاملا طبیعی محسوب می‌شود. این تورم در اطراف بینی و چشم‌ها شدت بیشتری دارد. معمولا تورم صورت پس از 3 تا 4 روز به صورت کامل برطرف شده یا حداقل از شدت آن کاسته می‌شود. در صورتی که پس از طی شدن این مدت همچنان از این عارضه رنج می‌بردید، بهتر است به جراح خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم صورت بگیرند.

کبودی صورت

کبودی صورت نیز از عوارض بعد از عمل جراحی بینی می‌باشد. این کبودی در ناحیه اطراف بینی، زیر چشم و روی گونه‌ها شدت بیشتری دارد. علت این کبودی‌ها، خونریزی زیر پوست است که در اثر آسیب به عروق بینی رخ می‌دهد. این عارضه به علت وجود داشتن شبکه عروقی گسترده در بینی کاملا طبیعی است و معمولا در عرض یک هفته تا 10 روز به صورت کامل از بین می‌رود. برای کاهش شدت این کبودی، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید. همچنین باید از فعالیت‌هایی که سبب افزایش فشار روی این ناحیه می‌شود، جلوگیری نمایید. در صورتی که پس از طی شدن این بازه زمانی همچنان کبودی با شدت بالایی داشتید، بهتر است پزشک خود را در جریان بگذارید.

برای جلوگیری از عوارض شدید عمل بینی، مطلب مراقبت های ویژه پس از جراحی زیبایی بینی را مطالعه کنید.

خونریزی داخل بینی بعد از رینوپلاستی

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، به علت آسیب دیدن عروق خونی، خونریزی داخل بینی از عوارض نسبتا شایع عمل بینی به شمار می‌رود. پزشکان برای رفع این مشکل، در انتهای عمل و قبل از پایان پانسمان، یک تامپون را در هر سوراخ بینی قرار می‌دهند. این وسیله خون داخل سوراخ‌های بینی را جمع آوری کرده و از تشکیل لخته و هماتوم جلوگیری می‌کند. البته استفاده از این ابزار می‌تواند کمی دردناک باشد. با این وجود و به علت مزایایی که ذکر شد، بیشتر پزشکان از این روش استفاده می‌کنند. معمولا یک الی دو هفته بعد از جراحی و ترمیم شدن عروق، می‌توانید این وسیله را از بینی خود خارج نمایید.

خونریزی از بینی

عفونت یکی از عوارض بعد عمل بینی

عفونت‌ها از عوارض احتمالی بعد از هر عمل جراحی هستند. عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوامل زیادی روی بروز عفونت‌ها موثر هستند. در صورتی که پیش از جراحی از صابون آنتی باکتریال برای استحمام استفاده کرده باشید و مراحل جراحی به خوبی پیش رفته باشند، احتمال بروز عفونت در شما نزدیک به صفر خواهد بود. برخی از پزشکان مصرف آنتی بیوتیک به صورت پروفیلاکسی را به بیماران خود توصیه می‌کنند تا از بروز عفونت جلوگیری کنند.

عوارض بلند مدت عمل بینی

عوارض بلند مدت پس از جراحی بینی، عوارضی  هستند که ممکن است برای برخی از افراد منجر به مشکلات جدی شود. جراح بینی باید بتواند این عوارض را به حداقل رسانده و رضایت بیشتری را برای بیماران فراهم کند. بنابراین انتخاب بهترین جراح بینی در شیراز امری حیاتی است. به طور معمول  مشکلات پس از عمل بینی  همراه با عوارض بلند مدت خاصی نیستند. چند مورد از عوارض بلند مدتی که نسبتا شایع‌تر از سایر عوارض هستند عبارتند از:

  • تغییر فرم چشم‌ها
  • خر و پف در هنگام خواب
  • سختی تنفس
  • عدم رضایت از نتایج جراحی
  • عوارض جراحی بینی بعد از چند سال مانند مشکل در تنفس

 

تغییر فرم چشم‌ها بعد از عمل بینی

استئوتومی و برداشت استخوان از بینی یکی از مراحل رایج عمل بینی است. در صورتی که مقدار استئوتومی انجام شده زیاد باشد، ممکن است فاصله بین دو چشم بیش از حد به نظر برسد. این تغییر فرم ممکن است به صورت موقت یا دائمی باشد و یکی از عوارض بعد از عمل زیبایی بینی به شمار بیاید.

خر و پف در هنگام خواب

خر و پف هنگام خواب یکی از عوارض بلند مدتی است که می‌توانید پس از عمل بینی تجربه کنید. مهم‌ترین دلیل بروز این مشکل در هنگام خواب، تنگ شدن مجاری بینی می‌باشد. این تنگی باعث کاهش میزان هوای عبوری از مجاری تنفسی خواهد شد. به همین علت تنفس از طریق دهان افزایش خواهد یافت. این اتفاق می‌تواند باعث بروز خر و پف در برخی از افراد شود. البته این تنها علت بروز این مشکل نیست و ده‌ها فاکتور دیگر نیز در بروز آن نقش دارند.

خر و پف بعد از عمل بینی

سختی تنفس از مشکلات بعد عمل بینی

سختی تنفس یکی از عوارضی است که برخی از افراد پس از عمل بینی تجربه می‌کنند. دلیل بروز این مشکل، آسیب دیدن ساختارهای بینی می‌باشد. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل تا چند هفته، تنها از دهان تنفس کنید تا بینی شما به خوبی ترمیم شود.

عدم رضایت از نتایج عمل بینی

عدم رضایت از نتایج عمل بینی نیز یکی از عوارض بلند مدت این جراحی است. معمولا این عدم رضایت به علت عدم تقارن سوراخ‌های بینی یا شکل بینی به وجود می‌آید. به طور قطع می‌توان گفت که بیش از 90 درصد جراحی‌های رینوپلاستی نتایج موفقیت آمیزی دارند. بیشتر مشکلات مربوط به عدم رضایت، به دلیل عدم مراقبت کافی از بینی حین ریکاوری رخ می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید نتایج مثبتی را مشاهده کنید، توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید.

عدم تقارن سوراخ‌های بینی

کلام آخر
عمل بینی یک عمل تهاجمی است که طی آن ساختارهای آناتومیکی بینی اصلاح می‌شوند. مانند سایر جراحی‌ها، این جراحی نیز دارای برخی عوارض می‌باشد. در این مقاله تلاش کردیم راهکارهایی را برای عوارض شایع این جراحی معرفی کنیم. با این حال بهترین کار گوش کردن به توصیه‌های پزشک متخصص می‌باشد. شما می‌توانید در سایت کلینیک زیبایی، بهترین جراحان بینی را بیابید و برای رزرو نوبت یا مشاوره اقدام کنید.

نظر کاربران