آیا راهی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا وجود دارد؟

پری چاوشی

آیا شما هم بعد از ابتلا به بیماری کرونا ریزش موی شدید گرفته اید و هیچ راهکاری منجر به رفع این مشکل نشده است؟ بیشتر از دو سال است که ویروس کرونا همه کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. طبق آمارها تعداد زیادی متاسفانه جان خود را از دست داده و برخی هم خوشبختانه بهبود پیدا کرده اند. اما از عوارض بعد از درمان این ویروس اطلاعی دارید؟ از این رو بر آن شده ایم تا راه های درمان ریزش مو بعد از کرونا را بررسی کنیم. با ما همراه شوید.

چرا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می‌شود؟

گزارش‌های افراد بهبودیافته از کرونا نشان داده است که ریزش مو بعد از کرونا به صروت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم TE در نظر گرفته می شود. در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش موها به‌ صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. در واقع در زمان شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از موها می‌ریزند. اکثر افرادی که دچار ریزش موی TE می‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک‌کننده، ریزش موی بسیار زیادی را تجربه می کنند.

آیا ریزش موهای من به خاطر کرونا است؟

پزشکان شاهد افزایش چشمگیر بیمارانی هستند که به طور غیر عادی بعد از ابتلا به کرونا ویروس دچار ریزش مو شده اند. آن ها معتقدند که این امر مربوط به استرس مرتبط با ویروس کرونا می باشد.

آیا ریزش موهای من به خاطر کرونا است؟

افراد زیادی در سراسر جهان پس از بهبودی از بیماری کرونا در حالی که همچنان اثرات ماندگار این بیماری را در بدن خود دارند، در فضای مجازی در مورد ریزش موی خود پس از بهبود از کرونا صحبت کرده اند. به نقل از سازمان بهداشت جهانی (WHO) استرس فیزیکی و عاطفی همراه با ابتلا به بیماری COVID-19 می تواند منجر به نوعی ریزش موی برگشت‌ پذیر به نام تلوژن افلوویوم یا آلوپسی شود.

چطور بفهمیم ریزش موهایمان در اثر کروناست؟

ریزش موی ناشی از استرس معمولاً از طریق فرآیند حذف سایر علل بالقوه ریزش مو تشخیص داده می شود. پزشکان ممکن است برای رد کردن مشکل تیروئید یا کمبود مواد مغذی (که هر دوی این عوامل می توانند باعث ریزش مو شوند)، انجام آزمایش خون را برای بیمار تجویز کنند. همچنین ممکن است اتفاقاتی را که در چند ماه گذشته در زندگی فرد رخ داده را بررسی کنند تا رویداد استرس زایی (مانند بستری شدن در بیمارستان به دلیل کرونا) که موجب این ریزش مو شده است را مشخص کنند.

شایع ترین علل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟

موارد زیر طبق نظر پزشکان متخصص و سازمان بهداشت جهانی (who) به عنوان علل اصلی این عارضه گفته شده است:

  • تب شدید و بالا رفتن دمای بدن
  • استرس و نگرانی
  • داروهای درمان کرونا

چه مدت پس از بهبود کرونا ریزش مو اتفاق می‌افتد؟

ریزش موی بعد از کرونا اغلب چند هفته بعد از ناپدید شدن همه علائم اتفاق می‌افتد. این ریزش معمولا به‌صورت توده‌ای و در اثر بیماری تلوژن افلوویم است.

آیا ریزش موی بعد از کرونا دائمی است؟

ریزش مو بعد از کرونا از نوع ریزش TE است. این ریزش از انواع ریزش‌های موقتی مو بوده و پس 6 تا 9 ماه برطرف می‌شود. درصورتی‌که شخص پس از بهبودی به موهای خود برسد و با استفاده از روش‌های تقویتی ریشه و ساقه موها را تقویت کند، ریزش موها در زمان کوتاه‌تری متوقف می‌شود و رشد آن‌ها نیز پس از مدتی دوباره آغاز خواهد شد. برای این کار میتوانید به برترین پزشکان درمان ریزش مو که اطلاعات آنها در لینک درج شده قرار گرفته است مراجعه کنید.

بهترین راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا

حال نوبت پاسخ به سوال اصلی رسید. آیا راهی برای درمان ریزش مو ناشی از کرونا هم وجود دارد؟ به نهقل از پزشکان مختصص پوست و مو مصرف موارد زیر در درمان این عارضه کمک به سزایی خواهند کرد:

درمان‌ های دارویی

داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید و بیوتین نیز از دیگر داروهای مفید برای درمان ریزش موها هستند. معمولا داروی فیناستراید برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می‌شود، چراکه این دارو بر روی هورمون‌های مردانه تاثیر می‌گذارد و ممکن است در بدن زنان مشکلاتی ایجاد کند.

همچنین هیرویت (HAIR VIT) حاوی انواع ویتامین‌های B1، B2 و B3 است که به رشد مجدد موها کمک زیادی می‌کنند.

تاثیر مصرف امگا 3 برای قطع ریزش مو را در لینک درج شده بخوانید.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو روش درمانی جدید برای ریزش موها است که در اکثر افراد اثرات مثبتی دارد. در این روش ترکیبی از مواد مغذی مناسب برای مو به درون پوست سر تزریق می‌شود.

راهکارهای خانگی برای کنترل ریزش موی بعد از کرونا

در یک نظرسنجی بیش از یک سوم از 1700 پاسخ‌دهنده نظرسنجی می‌ گویند که پس از تحمل COVID-19 دچار ریزش مو شده‌ اند. دکتر دندی انگلمن، متخصص جراحی پوست و زیبایی در منهتن می گوید که حدود 6 هفته پس از اجرای دستورات اولیه قرنطینه در نیویورک در اواسط مارس، شاهد افزایش بیماران مبتلا به ریزش مو بوده است.

راهکارهای ارائه شده در ادامه ممکن است در کنترل این عارضه از ویروس کرونا تاثیرگذار باشد:

  • تغییر سبک زندگی
  • استفاده از ویتامین D
  • مصرف آمینواسیدها
  • مصرف روغن ماهی
  • استفاده از آب پیاز
  • ماساژ موها با روغن رزماری

در این مقاله تلاش کرده ایم بهترین داروهای موجود در بازار که برای درمان ریزش شدید مو ناشی از ویروس کرونا تجویز می شود را معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

هر گونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

نظر کاربران