امگا 3 چیست؟

خواص امگا 3 برای پوست و مو چیست؟

پری چاوشی

امگا 3 چیست؟ امگا 3 در پیشگیری بسیاری از مشکلات پوستی تاثیر زیادی دارد. از آنجایی که درمان عارضه های پوستی با هزینه‌های بالا همراه است شاید برایتان مقدور نباشد پروسه درمانی خود را طی کنید. طبق تحقیقات به دست آمده امگا 3 برای پوست خواص بی نظیری به همراه دارد.

امگا 3 چیست؟

مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد با وجود آن که اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می‌کردند، ولی اسیدهای چرب موجود در خون آن‌ها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگ‌ها می‌شود.

امگا 3 چیست؟

این اسیدهای چرب را به دو دلیل ضروری می‌کنند، اول اینکه برای ادامه حیات بدن، خیلی ضروری است و دوم اینکه چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتما باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تامین گردد. ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین، روغن ماهی، دانه‌هایی همچون کتان و چیا و مغزهایی همچون گردو غنی‌ترین منابع حاوی امگا ۳ محسوب می‌شوند. افرادی که از این منابع به ندرت در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، به ناچار باید به سراغ مصرف قرص امگا ۳ بروند.

علائم کمبود امگا 3 در بدن چیست؟

  • خستگی شدید
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی
  • خشکی پوست
  • زایمان زودرس
  • موی بی‌جان
  • ناخن‌های شکننده
  • بی‌خوابی
  • ضعف تمرکز
  • ناتوانی در یادگیری
  • افسردگی
  • آرتروز
  •  اگزما
  • چاقی
  • بیماری‌های قلبی

خواص امگا 3 برای ریزش مو

امگا 3 همان طور که روی پوست تاثیرات مثبت دارد برای مو نیز مفید است. مطالعات نشان داده است ترکیبات مغذی این قرص می تواند در تقویت و افزایش رشد مو تاثیر گذار باشد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که امگا 3 حتی در ضخیم‌تر شدن تارهای مو نیز می‌تواند موثر باشد. اینکه امگا 3 چگونه در قطع ریزش مو تاثیرگذار است، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

تاثیر امگا 3 برای سوختگی پوست چیست؟

امگا ۳ برای پوست افرادی که دارای سوختگی‌های جزئی هستند، می‌تواند مفید باشد چرا که خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین پوست ماهی نیز می‌توان در چندین مطالعه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که این ماده با دارا بودن اسیدهای چرب omega3 در ترمیم سوختگی و زخم‌های جزئی مفید واقع شود.

درمان جوش صورت با قرص امگا 3

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف omega3 تولید لوکوترین B4 را که سبب افزایش سبوم در پوست می‌شود، کنترل می‌کند و به این طریق در کاهش جوش صورت ممکن است مفید باشد. به این منظور می‌توانید کپسول امگا ۳ را از داروخانه تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید کپسول امگا ۳ را سوراخ کرده محتویات آن را خارج نموده و به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی پوست خود که از قبل تمیز کرده‌اید، قرار دهید. اما دقت داشته باشید که اگر پوستتان خیلی چرب است، مصرف موضعی omega3 ممکن است موجب افزایش آکنه شود. بنابراین اگر مشاهده کردید جوش‌هایتان بیشتر شده است این درمان را کنار بگذارید.

درمان جوش صورت با قرص امگا 3

نحوه استفاده از امگا 3 برای پوست و مو

برای اینکه از امگا ۳ به طور مستقیم روی پوست خود استفاده کنید، بهتر است کپسول امگا ۳ را از داروخانه تهیه فرمایید. هر زمان از روز که مایلید، با استفاده از یک سوزن محتویات داخل کپسول را خالی کرده و روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. همچنین می‌توانید به جای کپسول از روغن‌های حاوی امگا ۳ مثل روغن سویا نیز روی پوست خود استفاده نمایید. اما مقدار مصرف این قرص را در ادامه به شما خواهیم گفت.

مقدار مصرف امگا 3 در هر روز

جدول زیر همه چیز را در این رابطه به شما خواهد گفت:

سن مردان زنان دوران بارداری دوران شیردهی
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۰.۵ گرم ۰.۵ گرم
۱ تا ۳ سالگی ۰.۷ گرم ۰.۷ گرم
۴ تا ۸ سالگی ۰.۹ گرم ۰.۹ گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۱.۲ گرم ۱.۰ گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی ۱.۶ گرم ۱.۱ گرم ۱.۴ گرم ۱.۳ گرم
۱۹ تا ۵۰ سالگی ۱.۶ گرم ۱.۱ گرم ۱.۴ گرم ۱.۳ گرم
۵۱ سالگی به بعد ۱.۶ گرم ۱.۱ گرم

نتیجه گیری

پس از فواید امگا 3 برای پوست به خاطر داشته باشید که امگا3 در پاسخ التهابی پوست دخالت کرده و تا حد زیادی، جنبه‌ای مثبت برای داشتن پوستی شفاف‌تر دارد. اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کنند و باعث احیای پوست های خشک می‌شوند.

نظر کاربران