چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟

چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟ باید ها و نباید ها

نیلوفر امیری

اگر پوست چرب دارید حفظ زیبایی و شفافیت پوست کاری غیر ممکن به نظر می رسد. اما می توانید با رعایت نکات زیر و مراقبت های لازم چربی پوست را مدیریت، و از ایجاد مشکلات پوستی جلوگیری کنید. در این مقاله کلینیک زیبایی برای شما ۱۰ مورد از باید ها و نباید های روتین مراقبت از پوست چرب را آماده کرده ایم.

۱۰ مورد از باید ها و نباید ها از نظر پزشکان متخصص پوست

با اینکه پوست چرب باعث انسداد منافذ پوستی و ایجاد جوش و آکنه می شود، پوست چرب مزایی نیز دارد. مواد روغنی، مانند چربی پوست، وظیفه محافظت از پوست را دارند. علاوه بر این، افرادی که پوست چرب دارند چین و چروک کمتر و پوست ضخیم تری دارند. مهمترین نکته، رعایت اعتدال بین چربی زیاد و حفظ رطوبت پوست است.

برای مدیریت پوست چرب، متخصصین پوست، رعایت و پرهیز از نکات مختلفی را توصیه می کنند.

کارهایی که باید برای مراقبت از پوست چرب انجام دهید:

راه های متعددی برای مدیریت پوست چرب وجود دارد. اما برای داشتن پوستی صاف و شفاف نیاز به مراقبت منظم و تداوم رعایت باید ها یا ایجاد روتین پوستی روزانه است.

چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟ باید ها و نباید ها

باید صورت خود را روزی چندبار یا بعد از هر بار ورزش بشویید

هنگام شست و شوی صورت، به خاطر داشته باشید که باید پوست را به آرامی و لطافت با آب و صابون بشویید. حتی برای پاک کردن آرایش، از سایش پوست و لیف زدن خودداری کنید. لیف زدن یا شست و شوی محکم باعث می شود پوست صورت آسیب ببیند و بدتر به نظر برسد.

باید از محصولات مراقبت پوستی فاقد چربی و غیر کومدوژنیک استفاده کنید

محصولاتی با این قبیل برچسب ها، اعم از محصولات آرایشی، مرطوب کننده و شیر پاک کن، منافذ پوست را نمی بندند و باعث ایجاد جوش و آکنه نمی شوند.

باید از محصولات ملایم و فومی برای شست و شوی صورت استفاده کنید

بیشتر افراد تصور می کنند برای شست و شوی صورت باید از شوینده قوی برای پاکسازی چربی استفاده کنند و پوست را خشک کنند. درحالی که شوینده صورت خیلی قوی، منجر به اذیت پوست و تحریک تولید چربی بیشتر می شود. بنابراین حتما از محصولات ملایم و معتدل برای مراقبت از پوست صورت استفاده کنید.

چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟ باید ها و نباید ها

یکی از راه های کنترل چربی و مقابله با جوش های صورت، فیشیال به صورت مرتب می باشد. شما میتوانید با مراجعه به بهترین مرکز فیشیال در شیراز، بهترین روتین پوستی را برای خود ایجاد کنید و به جوانسازی پوست خود برسید.

فیشیال صورت در شیراز
شما میتوانید برای داشتن یک روتین حرفه ای پوستی به مراکز معتبر فیشیال صورت در شیراز مراجعه کنید، برای این کار با فشردن دکمه میتوانید نوبت خود را به صورت اینترنتی از این مراکز دریافت نمایید.

باید هر روز مرطوب کننده بزنید

حتی اگر پوست چرب دارید، استفاده از مرطوب کننده برای آبرسانی به پوست بسیار مهم است. برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و اشعه ماورای بنفش، از مرطوب کننده هایی با ضد آفتاب طیف گسترده - که SPF آنها ۳۰ یا بالاتر باشد - استفاده کنید.

باید بیرون از خانه ضد آفتاب بزنید

ضد آفتاب از آسیبهای آفتاب که ممکن است منجر به ایجاد چروک پوستی، خال و حتی سرطان پوست شوند جلوگیری می کند. برای جلوگیری از ایجاد جوش، از ضد آفتاب هایی که حاوی اکسید روی (زینک) و اکسید تیتانیوم هستند استفاده کنید، و از زدن محصولاتی معطر یا روغنی خودداری کنید.

چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟ باید ها و نباید ها

یکی از راه های درمان جوش صورت با بیوتین می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک درج شده کلیک نمایید.

باید محصولات آرایش بر پایه آب و فاقد چربی انتخاب کنید

محصولات بر پایه آب بر عکس محصولات حاوی چربی ملایم تر هستند و تاثیر منفی یا بلندمدتی روی پوست و سلامت آن نمی گذارند.

باید چند بار در روز از کاغذ جذب کننده چربی صورت استفاده کنید

کاغذ را به آرامی روی پوست قرار دهید و چند ثانیه به آن دست نزنید تا چربی جذب شود. کاغذ را روی پوست نکشید چون این کار موجب پخش شدن چربی به سایر نواحی می شود.

چطور پوست چرب را مدیریت و درمان کنیم؟ باید ها و نباید ها

کارهایی که برای مراقبت از پوست چرب نباید انجام دهید:

با این که رعایت موارد گفته شده برای مدیریت پوست چرب مفید و موثرند، بعضی از عادات اشتباه می توانند باعث چرب شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه شوند.

نباید از شوینده های بر پایه چربی یا الکل استفاده کنید:

اگر به دنبال مدیریت چربی پوست خود هستید باید بدانید هر کدام از این محصولات به نوعی به پوست آسیب می رسانند. الکل باعث می شود پوست خشک شود و در نتیجه چربی بیشتری تولید کند. در نقطه مقابل چربی زیاد منافذ پوست را می بندد و باعث ایجاد جوش بیشتر می شود.

نباید در طول روز به صورت خود دست بزنید:

اینکه تمایل داشته باشید به صورتتان دست بزنید طبیعی است. اما این موضوع باعث انتقال آلودگی، چربی و باکتریها از دست به صورت می شود. تنها زمانی به صورت دست بزنید که می خواهید صورتتان را بشویید یا آرایش، مرطوب کننده یا ضد آفتاب استفاده کنید. حتما قبل از این کار از تمیز بودن دست هایتان مطمئن شوید.

نباید با آرایش بخوابید:

حتما قبل از خواب همه آرایش تان را پاک کنید. پوست هر شخص خاص و متفاوت است و هیچ روشی که برای همه مناسب باشد، در موضوع مراقبتهای پوستی وجود ندارد. اگر در مورد مدیریت میزان چربی پوست صورت خود نگران هستید یا جوش سرسیاه و آکنه رنج می برید، می توانید از بهترین و با تجربه ترین پزشکان متخصص پوست و مو در شیراز نوبت ویزیت بگیرید.

منبع: مقالات زیبایی آکادمی درماتولوژی آمریکا AAD

نظر کاربران