عوارض لیپوساکشن چیست و چه خطراتی به همراه دارد؟

نیلوفر امیری

اگر چربی موضعی دارید که با ورزش و رژیم آب نمی‌شود، احتمالا درباره روش‌هایی مانند عمل زیبایی لیپوساکشن جستجو می‌کنید. لیپوساکشن برای درمان چاقی موضعی شکم، دور لگن و غبغب بکار می‌رود و رایج‌ترین جراحی پلاستیک در دنیا است. اما قبل از هرچیز بهتر است این مقاله کلینیک زیبایی را بخوانید تا عوارض و خطرات لیپوساکشن را بشناسید و مطمئن شوید شرایط انجام آن را دارید.

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن یک روش جراحی زیبایی است که برای برداشتن چربی اضافی بدن استفاده می‌شود. این روش معمولاً برای از بین بردن چربی‌های موضعی در نواحی مانند شکم، ران، بازو و غبغب انجام می‌شود. لیپوساکشن به کاهش وزن و رسید به ظاهری ایده‌آل کمک می‌کند، اما مانند هر عمل جراحی، خطر و عوارض احتمالی نیز دارد.

چه کسانی شرایط لیپوساکشن را دارند؟

به‌طور کلی افراد برای عمل لیپوساکشن باید شرایط زیر را داشته باشند:

• بیمار باید توده چربی موضعی مقاوم به رژیم و ورزش داشته‌باشد
  • خیلی چاق نباشد: شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۴۰ یا وزن حداکثر ۳۰٪ بیشتر از نرمال
  • داشتن پوست سفت و کشسان: یعنی پوست ناحیه درمان شل یا افتاده نباشد.

اگر به انجام عمل لیپوساکشن فکر می‌کنید لازم است بدانید لیپوساکشن یک عمل زیبایی است و به ندرت برای درمان بیماری استفاده می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از هرچیز با جراح یا متخصص زیبایی در اینباره مشورت کنید.

چه کسانی شرایط لیپوساکشن را دارند؟

عوارض عمل لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن رایج‌ترین عمل زیبایی در سراسر جهان است و به بیمار کمک می کند هیکلی زیبا و اعتماد بنفس بیشتر بدست بیاورد. نتایج آن دائمی هستند و کمک می‌کنند به وزن ثابت برسید. اما مانند همه عمل‌های جراحی دیگر عوارض و خطراتی دارد که شناخت آنها به انتخابی آگاهانه برای سلامت شما کمک می‌کند.

برای جلوگیری از عوارض جدی عمل لیپوساکشن، به بهترین جراح لیپوساکشن شیراز مراجعه نمایید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

عوارض عمل لیپوساکشن چیست؟

اصلی‌ترین عوارض لیپوساکشن بلافاصله بعد از عمل:

تا چند روز بعد از عمل عوارض پوستی و درد طبیعی هستند. پس این دسته از عوارض لیپوساکشن قابل انتظار و طبیعی هستند:

• کبودی و عوارض پوستی (ورم یا تغییر رنگ پوست)
  • درد یا التهاب خفیف
  • سوختگی پوست یا آسیب حرارتی به علت استفاده از دستگاه لیزر یا امواج اولتراسوند
  • تجمع مایع در ناحیه عمل (مخصوصا شکم)
  • بی حس شدن موقت ناحیه عمل شده

برای جلوگیری از عوارض خطرناک لیپوساکشن حتما تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن و مراقبت‌های بعد از عمل را بخوانید.

عوارض و خطر لیپوساکشن در بلندمدت

اما گاهی به علت‌های مختلف روند بهبود به خوبی پیش نمی‌رود. بروز عوارض ثانویه ساکشن چربی محتمل اما غیرعادی هستند:

• تاخیر در بهبود جای زخم و باقی ماندن اسکار
  • ایجاد پوست اضافه یا شل
  • شدیدتر شدن سلولیت
  • احتمال نیاز به عمل مجدد برای رفع مشکلات یا حذف پوست اضافه

این موارد جدی نیستند سلامت جانی شما را به خطر نمی‌اندازند. ضمن اینکه معمولا بدون جراحی می‌توانید آنها را برطرف کنید.

خطرات لیپوساکشن

جراحی زیبایی باز هم نوعی جراحی است پس همیشه ریسک و احتمال بروز مشکلات جدی و خطرناک وجود دارد. به همین دلیل عمل فقط باید در کلینیک‌های تخصصی و توسط بهترین جراحان پلاستیک انجام شود.

طبق آمار، تنها حدود ۱.۶٪ از افرادی که جراحی پلاستیک لیپوساکشن انجام می‌دهند دچار عوارض می‌شوند یا از وضعیت خود رضایت کافی ندارند. بروز عوارض خطرناک بسیار کمتر هستند اما همچنان باید مراقب آنها بود.

خطرات لیپوساکشن

موارد نادر خطرات لیپوساکشن

زمانی که لیپوساکشن توسط جراح خوب در مراکز تخصصی انجام شود احتمال این خطرات به حداقل می‌رسد:

عدم تقارن یا توازن عضو به علت ساکشن زیاد چربی

در حالت عادی باید چربی ها بصورت یکسان و قرینه از دو سمت بدن بیرون کشیده شوند. در غیر اینصورت ممکن است پوست دچار سلولیت، برآمدگی و لکه هایی شود که به راحتی از بین نمی روند. موارد شدید نیازمند عمل جراحی مجدد و اصلاح عارضه‌ها است.

بی حس شدن موقت یا دائمی

اگر جراح دقت کافی را نداشته باشد ممکن است به بافت عمیق یعنی عروق یا اعصاب زیر پوست صدمه بزند. در نتیجه آسیب به سلول‌های عصبی ممکن است دچار بی‌حسی موقت یا دائم در بخشی از ناحیه درمان از شوید.

تجمع مایع زیر پوست

به جمع‌شدن مایعات زیر پوست سروما (seromas) می‌گویند. این توده‌ها موقت هستند اما پزشک می‌تواند با سوزن آنها را تخلیه کند.

عفونت پوست و نکروز (مرگ بافت)

عارضه دیگر که بسیار نادر اما واقعی است عفونت و از بین رفتن پوست است. هرگونه عفونت پوست خطرناک و وضعیت اورژانسی ایجاد می کند چون در موارد شدید احتمال مرگ بر اثر این بیماری وجود دارد.

همچنین احتمال بروز عوارض زیر که خطرناک و حتی کشنده هستند نیز وجود دارد:

• آسیب به بافت عمیق مانند عصب‌ها، عروق خونی و عضلات
  • آمبولی چربی: یعنی تکه های چربی وارد جریان خون شوند و باعث انسداد عروق یا آمبولی ریه و مغز شوند
  • احتمال خونریزی یا عفونت
  • واکنش آلرژی به داروی بیهوشی (مثلا مسمومیت لیدوکائین)
  • شوک به‌دلیل عدم دریافت مایعات حین جراحی
  • اختلال در عملکرد قلب و کلیه
  • شکسته شدن لوله استیل کانولا در طول عمل
  • ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون و انسداد عروق) - آسیب به قلب و ریه

چیزهایی که باید قبل از عمل درباره عوارض لیپوساکشن بدانید

قبل از اینکه تصمیم به این جراحی پلاستیک بگیرید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

• لیپوساکشن برای لاغری یا کاهش وزن مناسب نیست و توصیه نمی‌شود.
  • چندین ماه طول می‌کشد تا تاثیر نهایی لیپوساکشن را ببینید بنابراین انتظار نتایج فوری نداشته باشید.
  • اگر قبل از عمل سلولیت یا برآمدگی پوستی دارید احتمال اینکه با عمل از بین نرود زیاد است.
  • درصورتی که پوست اضافی بعد از عمل ساکشن چربی جمع یا کشیده نشود نیاز به درمان جانبی دارید
  • بیمه‌های درمانی عمل زیبایی را پوشش نمی‌دهند و باید از قبل هزینه های لیپوساکشن را درنظر بگیرید.
  • این عمل برای افرادی که سیگار می‌کشند به دلیل عوارض بعد از ساکشن چربی توصیه نمی‌شود.

بنابراین خوب به این موارد و عوارض عمل لیپوساکشن فکر کنید. در صورت لزوم می توانید نظر جراح زیبایی یا متخصص دیگر را در این زمینه بپرسید.

چیزهایی که باید قبل از عمل درباره عوارض لیپوساکشن بدانید

موارد منع پزشکی لیپوساکشن

اگر شرایط زیر را دارند، بیشتر در معرض خطر و عوارض ساکشن چربی هستند:

• کسانی که سیگار می‌کشند
  • افرادی که بیماری مزمن مانند دیابت، مرض قلبی، ترومبوز ورید عمقی یا احتمال سکته دارند
  • مبتلایان به بیماری خود ایمنی یا نقص ایمنی
  • اگر بیمار پوست افتاده و غیر کشسان دارد
  • کسی که داروی رقیق‌کننده یا ضد انعقاد خون مصرف می‌کند

جمع بندی عوارض و خطرات ساکشن چربی

• لیپوساکشن از بهترین عمل‌های زیبایی است که با هدف تناسب اندام و حفظ وزن مناسب انجام می‌شود. در این روش توده های چربی موضعی که با ورزش و تغذیه از بین نمی روند بیرون کشیده می‌شوند.
  • این روش معمولا برای نواحی بدن که مستعد تجمع چربی و چاقی موضعی هستند مفید و موثر است. نواحی مانند: شکم، پهلو، باسن، دور لگن، ران و غبغب
  • همچون هر عمل جراحی دیگر، لیپوساکشن عوارض و خطراتی دارد که بهتر است قبل از عمل بدانید.
  • عوارض طبیعی شامل درد، ورم و کبودی ناحیه تحت درمان تا چند روز بعد از عمل هستند.

عوارض جدی و خطرات لیپوساکشن می‌توانند باعث آسیب به کلیه، ریه و قلب شوند. بنابراین قبل از شروع درمان گرینه های موجود را بررسی و با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: مقالات پزشکی درباره عوارض و خطرات لیپوساکشن NCBI، انجمن جراحان پلاستیک آمریکا و BetterHealth