عمل لیپوساکشن چیست؟ تفاوت لیپوساکشن با لیپوماتیک

عمل لیپوساکشن چیست؟ تفاوت لیپوساکشن با لیپوماتیک

نیلوفر امیری

لیپوساکشن (Liposuction) یا لیپوپلاستی از انواع عمل جراحی برای برداشتن چربی اضافی نقاط خاصی از بدن است. این روش معمولا برای پیکرتراشی و حذف چربی شکم، پهلو، دور لگن، باسن، ران و نواحی که در برابر رژیم و ورزش مقاوم هستند توصیه می‌شود. لیپوساکشن از عمل‌های زیبایی محبوب برای لاغری و رسیدن به هیکل ایده‌آل است. در این مقاله کلینیک زیبایی درباره تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک و مراقبت های بعد از عمل می‌خوانید. با ما همراه باشید.

عمل لیپوساکشن چیست؟

عمل لیپوساکشن یا چربی‌کِشی از محبوب‌ترین جراحی های زیبایی برداشتن چربی یک ناحیه خاص (شکم، دور لگن، ران و باسن) با استفاده از مکش (suction) است. این عمل زیبایی تاثیر فوق‌العاده ای در کاهش چربی های سرسختی دارد که با ورزش و رژیم غذایی هم از بین نمی‌روند. البته این جراحی پلاستیک انواع متفاوتی مانند لیپوماتیک (پیکرتراشی) دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می کنیم.

لازم به ذکر است که لیپوساکشن و روش‌های مشابه درمان یا جایگزین کاهش وزن نیستند. افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی با ورزش و تغییر رژیم غذایی بهتر و سریع‌تر می‌توانند وزن خود را کم کنند. بنابراین اگر وزن مطلوب دارید اما از تناسب اندام و تجمع چربی در قسمتی از بدن نارضایتی دارید لیپوساکشن و لیپوماتیک بهترین گزینه برای شما هستند.

کاربرد های لیپوساکشن و لیپوماتیک

عمل زیبایی لیپوساکشن یا لیپوماتیک برای درمان یا کاهش چربی موضعی نواحی زیر استفاده می‌شود:

  • کمر، شکم و پهلو
  • صورت، گونه، چانه، غبغب و گردن
  • ناحیه سینه
  • ناحیه دور لگن و باسن
  • ران، بازو و پشت زانو
  • ساق و مچ پا

عمل جراحی لیپوساکشن همچنین ممکن است همراه با عمل جراحی پلاستیک دیگری مانند لیفت صورت، ماموپلاستی و ابدومینوپلاستی انجام شود.

کاربرد های لیپوساکشن و لیپوماتیک

دریافت نوبت متخصص لیپوماتیک در شیراز
برای دریافت نوبت از بهترین تخصص جراحی لیپوماتیک در شیراز بر روی دکمه کلیک نمایید و نوبت خود را دریافت کنید.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن

برای درک بهتر از تفاوت لیپوساکشن با لیپوماتیک بهتر است ابتدا با هر دو روش جراحی زیبایی آشنا شوید.

عمل زیبایی لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یا پیکرتراشی (LipoSculpture) یکی دیگر از انواع جراحی پلاستیک لاغری است که چربی را از قسمت‌های کوچکتر بدن بیرون می‌کشد. لیپوماتیک یا پیکرتراشی برای شکل‌دهی به هیکل و زیبایی ظاهری فرم عضلات مفید است. زیرا در این روش علاوه بر حذف پوست اضافه، مقداری چربی بعد از تصفیه به نقاط خاصی از بدن (سینه، باسن یا شکم) تزریق می‌شوند تا بدن زیبا تر شود و فرم هیکل ورزشکاری بگیرد.

به این منظور در لیپوماتیک جراحان پلاستیک از روش‌های مختلفی برای رسیدن به نتیجه و پیکر مطلوب بیمار استفاده می کنند:

  • پیکرتراشی با دستگاه لیزر - که اشعه ها به آب شدن چربی و خروج آنها کمک می کند.
  • لیپوماتیک با امواج فراصورت (التراسوند)
  • با دستگاه ویبراتور برای شکستن سلول‌های چربی (Power Assissted)

دستگاه لیزر برای لاغری

بهترین متخصص جراحی لیپوساکشن در شیراز را از لینک درج شده بیابید و با مراجعه به پروفایل تخصصی پزشکان، نمونه کارهای قبل و بعد جراح را مشاهده نمایید.

فرق لیپوساکشن با لیپوماتیک چیست؟

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن مدرن‌تر بودن عمل جراحی لیپوماتیک (پیکرتراشی) است. لیپوماتیک به نوعی روش پیشرفته و به‌روز شده‌ای از این عمل لاغری است.

۱. تفاوت لیپوساکشن و لیپوماتیک در نتیجه و هدف

اصلی ترین فرق لیپوماتیک و لیپوساکشن این است که پیکرتراشی فقط برای بیرون کشیدن چربی موضعی اضافه بکار نمی‌رود. بلکه در این عمل جراحی زیبایی، مقداری چربی در نواحی درست قرار داده می شوند تا ضمن بهبود فرم بدن، ظاهری شبیه به عضلات به ارمغان بیاورد. مثلا در مورد شکم، بیمار پس از عمل لیپوماتیک به هیکل مطلوب و حالتی مشابه سیکس پک به دست می‌آورد. به همین دلیل به این روش پیکرتراشی (LipoSculpture) می‌گویند.

۲. تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن از نظر ناحیه مورد درمان

در حالی که جراحی لیپوساکشن فقط برای بیرون کشیدن چربی است، عمل لیپوماتیک ضمن حذف چربی و لاغری یک ناحیه، به اندام‌هایی که کوچک هستند چربی تزریق می کند تا هیکل دلخواه خود را بدست بیاورید.

۳. تفاوت نوع داروی بی حسی لیپوساکشن و لیپوماتیک

یک تفاوت مهم عمل ليپوماتيك و ليپوساكشن، استفاده از داروی بی‌حسی موضعی در لیپوماتیک است. در حالی که لیپوساکشن با بی‌هوشی کامل انجام می‌شود.

۴. میزان آسیب روش‌ها: تهاجمی و کم تهاجم

لیپوساکشن یک عمل جراحی تهاجمی است اما لیپوماتیک یا پیکر تراشی کم‌تهاجمی تر است و آسیب بافتی کمتری به‌جا می‌گذارد. به همین دلیل است که:

۵. دوره نقاهت لیپوماتیک از لیپوساکشن کوتاه‌تر است

۶. پیچیدگی بیشتر لیپوماتیک

فرق لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی

شباهت هر دو عمل زیبایی لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی (Tummy Tuck) این است که برای بیرون کشیدن و درمان چربی موضعی بکار می روند. ابدومینوپلاستی به‌طور ویژه برای ناحیه شکم و پهلو بکار می رود و با حذف پوست اضافه زیبایی بیشتری به بدن شما می‌بخشد.

اصلی‌ترین تفاوت جراحی زیبایی لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی:

۱. نتایج تخصصی و بهتر ابدومینوپلاستی

مهمترین تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن این است که در این عمل زیبایی، علاوه بر حذف چربی ناحیه درمان (شکم) پوست‌های اضافه و شل نیز برداشته می‌شوند. بیشترین علت مراجعه برای ابدومینوپلاستی، عوارض بارداری برای کشیدگی پوست و چربی شکم است.

۲. دوام نتایج ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن

ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن هر دو درمان‌هایی با تاثیر دائمی (مادام العمر) محسوب می‌شوند، چون چربی از بدن خارج می‌شود. البته اگر سبک زندگی مناسب رعایت نکنید بافت دوباره دچار چربی و چاقی موضعی می‌شود. بعد از عمل ابدومینوپلاستی احتمال بازگشت به وضع قبل کمتر است، اما همچنان آوردن پوست شل و اضافه ممکن است.

۳. فرق نوع بی‌حسی

یک تفاوت مهم عمل لیپوساکشن با ابدومینوپلاستی استفاده جراح در لیپوساکشن از بی هوشی است. در حالی است که ابدومینوپلاستی معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود و شما در طول عمل هوشیار هستید. درباره نوع بی حسی می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

۴. شرایط و امکان انجام جراحی زیبایی

تنها شرایط برای لیپوساکشن: باید حداکثر با وزن ایده‌آل خود ۱۵ کیلوگرم تفاوت داشته باشید.

شرایط ابدومینوپلاستی: شاخص توده بدنی BMI زیر ۳۰، عدم بیماری قلبی و نداشتن قصد بارداری است. البته این عمل خطری برای مادری که بعدا باردار می شود یا نوزاد او ندارد اما شکم بعد از حاملگی دچار چربی و پوست اضافه می‌شود.

۵. مدت زمان دوره نقاهت

ابدومینوپلاستی کم تهاجمی‌تر است پس طول درمان کمتری نسبت به ایپوساکشن دارد.

۶. تفاوت در روند و مراحل درمان

و همچنین فرق در تراکم چربی برداشته شده. در لیپوماتیک، چربی‌ها به قطعات کوچک شکسته می‌شوند تا به راحتی از طریق لوله کانولا خارج شوند. این امر باعث می‌شود که نتایج لیپوماتیک، دقیق‌تر و  طبیعی‌تراز لیپوساکشن باشد.

فرق لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی

انواع مختلف عمل لیپوساکشن

جالب است بدانید انواع مختلفی از جراحی پلاستیک لیپوساکشن وجود دارد که هر کدام هدف و مراحل درمانی متفاوتی دارند. به‌طور کلی انواع مختلف عمل زیبایی لیپوساکشن:

  • روش تزریق مایع - با محلول سالین و دارو (Tumescent)
  • لیپوساکشن فراصوت (اولتراسوند) - چربی زدایی با کمک امواج فراصوت (UAL)
  • واسر (VASER) - که روش غیر تهاجمی‌تر چربی کِشی است با امواج صوتی و لوله فلزی (کانولا) انجام می‌شود.
  • با کمک مکش (ساکشن) - که همان روش متداول و با سابقه بیشتر است.
  • لیپوساکشن با لیزر - به روش‌های اسمارت لیپو و اسلیم لیپو (™Smartlipo و ™SlimLipo) برای ذوب چربی و برداشتن آن.
  • روش PAL که به‌صورت فیزیکی با کانولا یا دستگاه ویبراتور چربی ها را قبل از تخلیه با مکش از بافت نرم جدا می کند.

انتخاب از میان این روش‌ها به هدف، میزان چربی اضافی، سلیقه شما و نظر جراح زیبایی بستگی دارد.

لیپوساکشن فراصوت اولتراسوند

مراقبت بعد از لیپوساکشن و لیپوماتیک

این توصیه‌های عمومی زیر در مورد مراقبت بعد از عمل لیپوساکشن و لیپوماتیک از طرف بهترین جراحان پلاستیک ارائه می‌شود. با این‌حال پزشک جراح شما نکات لازم و مخصوص به وضعیت شما را قبل یا بعد از عمل توضیح می‌دهد.

به‌طور کلی برای مراقبت های بعد از لیپوساکشن و لیپوماتیک باید:

  • بعد از عمل لیپوساکشن به خوبی استراحت کنید و از فعالیت سنگین خودداری کنید
  •  گن لیپوساکشن یا شکم‌بند مخصوص بپوشید (۴ تا ۶ هفته بعد از عمل)
  • وزن بدن را ثابت نگه‌دارید و از پرخوری یا رژیم پرهیز کنید
  • حداقل به مدت ۲ هفته اجسام سنگین یا بیش از ۱ کیلوگرم بلند نکنید

در صورت مشاهده علائم یا عوارض لیپوساکشن مانند: تب، حالت تهوع، ترشحات سبز یا زرد (یا بوی بد)، خونریزی و کرختی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

بعد از لیپوساکشن و لیپوماتیک چه بخوریم؟

بسیاری از مراجعین درباره رژیم تغذیه بعد از لیپوساکشن و لیپوماتیک می‌پرسند: «آیا بعد از عمل می‌توانیم مثل قبل غذا بخوریم؟» بهترین کار بعد از عمل لیپوساکشن و لیپوماتیک تغییر عادت غذایی و مصرف مواد و وعده‌هایی غذایی است که احساس سیری طولانی‌تری به ما می‌دهند.

به همین علت پزشکان توصیه می کنند مواد غذایی مفید زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • مواد پروتئینی مانند ماهی یا حبوبات مانند لوبیا و عدس
  • آجیل و مغزهای مقوی
  • میوه و سبزیجات تازه

و تا حد ممکن خوراکی های پر کالری و کربوهیدرات کمتر بخورید.

دوره نقاهت لیپوساکشن

به طور معمول طول دوره نقاهت به حجم چربی، ناحیه و روش درمان بستگی دارد. اما در اغلب موارد روند نقاهت (ریکاوری) به این شکل است:

چند روز بعد از عمل جراحی زیبایی لیپوساکشن که حالتان بهتر شد می‌توانید به کار و فعالیت روزمره برگردید. همچنین انتظار می‌رود ورم و کبودی‌ها نیز بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز خوب شوند و به حالت عادی برسید. البته برای ادامه فعالیت‌های ورزشی و سنگین باید مدت بیشتری (نزدیک به ۶ هفته) یا تا زمانی که احساس بهبودی کامل کنید صبر کنید.

همچنین حداقل به مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل باید در کل طول روز (۲۴ ساعت)، برای جلوگیری از عوارضی مانند ورم و کبودی، گن یا شکم‌بند مخصوص لیپوساکشن بپوشید. البته بعد از آن نیز باید برای ۲ تا ۳ هفته به‌طور متناوب پوشش های کامپرشن را ۱۲ ساعت (روز یا شب) استفاده کنید.

دوره نقاهت لیپوساکشن

سوالات متداول درباره تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن

در ادامه به برخی از نگرانی ها و سوالات متداول مراجعین قبل یا بعد از این دو عمل جراحی زیبایی پاسخ می‌دهیم:

آیا عمل لیپوساکشن خطرناک است؟

مانند هر عمل جراحی دیگر لیپوماتیک و لیپوساکشن نیز - هرچند نادر - عوارض و خطراتی دارند. اما آیا لیپوساکشن خطرناک است؟ به‌طور خلاصه خیر. لیپوساکشن (یا لیپوماتیک) عموما برای اغلب افراد بدون خطر یا عوارض خاص است. با مراجعه به بهترین پزشکان متخصص زیبایی و مشورت در مورد خطرات می توانید نگرانی‌های قبل از عمل خود را از بین ببرید.

با این وجود از آنجا که در کلینیک زیبایی سلامتی و رضایت مراجعین اولویت اصلی ما است؛ لازم دانستیم این موارد را برای شما عنوان کنیم تا با آگاهی انتخاب کنید. عوارض نادر و خطرات احتمالی بعد از عمل زیبایی لیپوساکشن و لیپوماتیک:

  • تجمع مایع بعد از عمل لیپوساکشن

این مایعات که در زیر پوست جمع می‌شوند سروما (مایع سروزی) نام دارند و به راحتی با سوزن تخلیه می‌شوند.

  • عدم تقارن در پیکرتراشی (تخلیه نامتوازن چربی)
  • خونریزی و حساسیت به داروی بی‌حسی
  • بی‌حسی و کرختی بدن
  • عفونت پوستی
  • آمبولی چربی
  • مشکلات کلیه و قلبی

در صورت مشاهده این عوارض نادر و خطرناک فورا به پزشک مراجعه کنید.

عمل لیپوساکشن چقدر طول میکشد؟

به‌طور میانگین عمل لیپوساکشن بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. البته زمان دقیق مدت جراحی به تعداد و نوع ناحیه درمان، اهداف مورد نظر و عوامل متفاوت دیگر بستگی دارد. برای مثال ناحیه‌های کوچکتر مانند لیپوساکشن غبغب و چانه حدود ۳۰ دقیقه و نواحی بزرگتر مانند لیپوساکشن شکم یا باسن نزدیک به ۶۰ دقیقه طول می‌کشند.

منبع: مقالات پوست و جراحی زیبایی درباره تفاوت لیپوساکشن (PlasticSurgery.com و MayoClinic) با لیپوماتیک ClevelandClinic و ArcPlasticSurgeons

نظر کاربران