دلایل ریزش مو در زنان

دلایل ریزش مو در زنان چیست؟

zahra ahmadi

امروزه همه می دانند که ریزش موی آقایان امری رایج است که به ویژه با بالا رفتن سن بیشتر بروز خواهد کرد. اما ریزش مو در زنان امری رایج و طبیعی نیست و از آنجایی که تاثیر بسیار زیادی در ظاهر زنان دارد باید حتما علت آن بررسی و برطرف گردد. در این مقاله از سایت کلینیک زیبایی به این موضوع که دلایل ریزش مو در زنان چیست ، خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

بالغ بر ۵۰-۴۰ درصد زنان زیر ۴۰ سال درگیر مشکل ریزش مو می باشند. طبق یک مقاله اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط سن ابتلا به ریزش مو در خانم ها ۳۰ سالگی است. مو برای اکثر زنان یکی از بزرگترین ویژگی های تعریف کننده آنها از نظر زیبایی ظاهر آنها می باشد بنابرین ریزش مو باعث وحشت در زنان می شود.

زنان جوان ۳۰ تا ۴۰ ساله به طور فزاینده ای ریزش مو را تجربه می کنند. تخمین زده می شود ۳۷ درصد زنان (از هر سه نفر یک نفر) از کم پشت شدن مو یا طاسی رنج می برند، که بسیاری از آنها زیر ۵۰ سال سن دارند، یعنی میانگین سنی که قبلا انتظار می رفت ریزش مو در آن سن اتفاق بیفتد.

روند ریزش موی زنانه ابتدا به صورت منتشر است، اغلب به صورت تدریجی با کم پشت شدن مو در نواحی تاج سر و قسمت های گیجگاهی اتفاق می افتد. زنانی که در چنین وضعیتی هستند ممکن است در ابتدا بیشتر به موهایی که روی بُرس مویشان یا اطراف پلاگین حمام به جا می ماند، توجه کنند، قبل از اینکه آنها متوجه مناطق دچار ریزش روی سرشان باشند و اقدام به درمان ریزش مو نمایند.

ریزش مو در زنان چیست؟

به طور کلی، انسان روزانه بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهد .

ریزش مو بخشی از یک تعادل طبیعی است. برخی از موها در حال ریزش هستند در حالی که برخی دیگر رشد می کنند. وقتی این تعادل به هم بخورد یعنی موهایی که از دست می روند بیشتر از موهایی هستند که در حال رشد می باشند ریزش مو اتفاق می افتد. اصطلاح پزشکی ریزش مو “آلوپسی” است.

انواع ریزش مو در زنان جوان

میتوان ریزش مو در زنان جوان (یا آلوپسی) را به دو نوع تقسیم کرد:

  • آلوپسی همراه با ایجاد بافت جوشگاهی (اسکار)
  • آلوپسی بدون اسکار

آلوپسی همراه با اسکار دائمی است در حالی که آلوپسی بدون اسکار ممکن است برگشت پذیر باشد. خوشبختانه آلوپسی همراه با اسکار نادر است و کمتر از ۳ درصد ریزش مو را به خود اختصاص می دهد.

دلایل ریزش مو در زنان

بررسی دلایل ریزش مو در زنان و دختران

دلایل ریزش مو در زنان

مشکلات هورمونی

اولین علتی که باید به آن شک کرد مشکلات هورمونی در زنان است، چرا که بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون در بدن زنان می تواند منجر به ریزش مو شدید در آنها گردد. هورمون تستوسترون یک هورمون مردانه می باشد که به طور نرمال مقدار بسیار کمی از آن در بدن زنان ترشح می گردد و وجود این مقدار کم الزامی است. اما در صورتی که سطح این هورمون در بدن بیش از حد نرمال ترشح گردد باعث ایجاد عوارضی همچون ریزش مو خواهد شد.

هورمون کورتیزول که نام دیگرش هورمون استرس می باشد، در صورت زیاد شدن سطح آن در بدن موجب ریزش مو در خانم ها خواهد شد. افرادی که استرس بالایی داشته و عصبی هستند سطح این هورمون در بدن آنها زیاد است.

دوران قاعدگی و PMS (سندروم پیش از قاعدگی) یکی دیگر از دلایل ریزش مو در زنان می باشد، به گونه ای که از چند روز قبل تا چند روز بعد از قاعدگی به علت بروز تغییراتی در سطح هورمون ها، خانم ها ریزش موی شدیدی را احساس می کنند. هم چنین بعد از زایمان نیز به دلیل همین تغییرات هورمونی تا حدود 6 ماه ریزش موی زیادی در زنان بروز خواهد کرد.

مشکلات تیروئید

دلیل دیگری که باید به آن اشاره کنیم موضوع کم کاری تیروئید است چرا که کم کاری این غده هم در بدن مردان و هم در بدن زنان باعث ریزش مو شدید خواهد شد. طبق بررسی ها گزارش شده است که احتمال ابتلای زنان به کم کاری تیروئید سه برابر بیشتر از مردان است. از همین رو در صورت بروز ریزش مو بهتر است که زنان با انجام آزمایشات لازم از سلامت تیروئید خود اطمینان حاصل نمایند.

مشکلات ژنتیکی

همیشه عامل ارث یکی از موضوعات مهم در بررسی بیماری ها است. برخی از زنان دچار ریزش مو ارثی هستند به گونه ای که اغلب آنها به صورت مادرزادی ریشه موهایشان ضعیف بوده و با کوچترین تغییراتی در بدنشان دچار ریزش مو شدیدی می شوند.

مصرف دارو

از دیگر دلایل ریزش موی زنان می توان به مصرف داروها اشاره کرد. برخی از داروها مانند متفورمین، لووتیروکسین و قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و… دارای عوارض جانبی همچون ریزش مو هستند. در صورتی که با مصرف دارو دچار ریزش مو شدید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا از داروهای مشابه با عوارض جانبی کمتر برایتان استفاده نماید.

بجز این داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز باعث ریزش موی شدید خواهند شد.

کم خونی و کمبود ویتامین

کم خونی، کمبود پروتئین و کمبود ویتامین ها و املاح معدنی نیز از عوامل دیگر ریزش مو خانم ها می باشند. از همین رو از خود درمانی و مصرف سرخود محصولات ضد ریزش مو خودداری کرده و برای بررسی دلیل ریزش مو حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک با شناسایی عوامل و تجویز داروهای موردنیاز و مکمل های غذایی به جلوگیری از ریزش مویتان کمک نماید.

محکم بستن موها

خود را محدود کردن به مدل هایی که به پوست سر شما فشار می آورند، می تواند به فولیکول موهای شما آسیب برساند. اگر شما موهایتان را می بافید و یا شینیون و اکستنشن می کنید، آگاه باشید که ریزش موی ناشی از این نوع مدل می تواند دائمی باشد چرا که شما باعث آسیب مستقیم به فولیکول های مو و ضعیف کردن توانایی رشد مجدد آن ها شده اید.

همچنین افزایش سن، یائسگی، رژیم غذایی، دکلره مو، استفاده دائم از سشوار و اتو مو و ... نیز می توانند از دلایل دیگر ریزش مو در زنان باشند.

همانطور که مطالعه نمودید چند نوع ریزش مو در زنان وجود دارد که هرکدام به دلایل مختلفی اتفاق می افتند. اگرچه کارهای بسیار کمی می توانید برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهید، اما اگر به موقع به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید، ممکن است راهکارهای او به درمان پاسخ دهد.

ممکن است بپسندید:

داروی ماینوکسیدیل و عوارض آن

هر گونه کپی برداری از مطلب فوق تنها با ذکر منبع امکان پذیر است. سپاس از توجه شما

نظر کاربران