کربن تراپی چیست؛ انواع روش های كربن تراپي پوست + عوارض و فواید

کربن تراپی چیست؛ انواع روش های كربن تراپي پوست + عوارض و فواید

نیلوفر امیری

در دنیای مراقبت های پوستی، روش های گوناگونی برای جوانسازی و رفع مشکلات پوستی مانند لک و تیرگی وجود دارد. کربن تراپی یکی از جدیدترین روش‌هاست که بسیار محبوب و مفید است. در این مقاله کلینیک زیبایی بررسی می‌کنیم کربن تراپی با لیزر دقیقا چیست، چه فواید و روش هایی دارد؟

انواع روش های کربن تراپي چیست

انواع روش های کربن تراپی

ممکن است منظور از کربن تراپي یکی از دو درمان زیبایی و جوانسازی زیر باشد:

  1. کربوکسی تراپی: نوعی مزوتراپی است و با تزریق دی اکسید کربن زیر پوست انجام می‌شود
  2. کربن تراپی با لیزر: که ابتدا کرم لوسیون حاوی کربن فعال روی پوست قرار می گیرد و سپس با لیزر حرارت داده می‌شود.

کربوکسی تراپی یا تزریق کربن برای زیبایی

دی اکسید کربن تراپی یا CDT یک درمان زیبایی است که با تزریق گاز CO2 استریل با سوزن بسیار نازک انجام می‌شود. کربن دی اکسید گازی محلول در خون است که به سرعت از طریق سلول های پوست جذب و منتشر می‌شود. از کربن تراپی برای رفع تیرگی و لک صورت یا کاهش سلولیت و ترک های پوستی بدن مفید است.

به طور کلی این روش با تحریک افزایش گردش خون باعث اکسیژن رسانی بهتر به پوست می‌شود. در نتیجه بعد از کربن تراپی شاهد شادابی و جوانسازی پوست و مهمتر از همه، تولید کلاژن و رشته ارتجاعی بیشتر هستیم که باعث سفت شدن و جلوگیری از افتادگی پوست می‌شود.

قبل از هر چیز باید بدانید درمان‌های پوستی در صورتی که توسط پزشک یا فرد متخصص انجام نشوند خطر آسیب و عفونت پوست دارند.

------------ جای لینک یا بنر ----------------

کاربرد و مزایای استفاده از کربن تراپي

کربن تراپی پوست صورت باعث رفع افتادگی پلک، سیاهی دور چشم و لک های صورت مانند ملاسما می‌شود. در صورتی که این درمان روی بدن انجام شود لک های ترک پوستی و سلولیت را تا حد زیادی از بین می‌برد. کربن تراپي روشی غیر تهاجمی و بدون عوارض است اما ممکن است تا چند ساعت پوست صورت شما کمی قرمز و ملتهب بماند.

کربن تراپی یا کربوکسی تراپی چیست؟ مزایا و قیمت کربوکسی تراپی

فواید کربن تراپی با لیزر برای پوست صورت

مراحل کربن پیلینگ یا کربن تراپی با لیزر چیست؟

قبل از شناخت مزایای این روش و کاربرد آن برای پوست صورت بهتر است با مراحل و روند انجام کربن تراپي آشنا شویم. معمولا این درمان جوانسازی ۳ مرحله دارد:

  1. اعمال لوسیون کربن فعال
  2. حرارت دهی با لیزر
  3. استفاده از لیزر پالس دار

اکنون با هم ببینیم هر مرحله پیلینگ کربن چطور انجام می‌شود اما قبل از آن با بهترین مرکز کربن تراپی شیراز آشنا شوید. بر روی لینک درج شده مراجعه نمایید.

۱. اعمال لوسیون کربن فعال

در مرحله اول، پزشک یا متخصص زیبایی مقداری لوسیون سیاه که حاوی کربن فعال است را روی پوست شما قرار می‌دهد. این کرم لوسیون نوعی درمان لایه برداری سطحی و پیش زمینه مرحله بعد است پس باید چند دقیقه روی پوست باقی بماند. به مرور که لوسیون کربن خشک می‌شود، با آلودگی و چربی سطح پوست شما واکنش می‌دهد و آنها را جذب می کند.

۲. حرارت دهی با لیزر

در مرحله بعد با توجه به نوع پوست صورت شما، تکنسین با یکی از انواع لیزر لوسیون کربن روی پوست شما را حرارت دهی می کند. زمانی که لوسیون کربن گرم می‌شود ذرات آلوده پوست را بهتر جذب و لایه برداری می کند.

۳. استفاده از لیزر پالس دار

در مرحله آخر از کربن تراپی با لیزر پالس دار پزشک پوست مرده، چربی، باکتری و ذرات کربن یا آلودگی را از بین می‌برد. حرارت ناشی از عملکرد لیزر پالسی پوست را گرم می‌کند و با تحریک خونرسانی، باعث تولید کلاژن و الاستین می شود که پوست شما را سفت و شاداب می کنند.

چون این روش ملایم و بدون درد است نیازی به بیحسی ندارد. پس بعد از کربن تراپی با لیزر لازم نیست نگران عوارضی مانند آلرژی به ماده بی‌حسی باشید.

کربن تراپی صورت با لیزر

کربن پیلینگ یا کربن تراپی با لیزر یک روش لایه برداری سطحی پوست است که برای مشکلات خفیف پوستی زیر مزایای زیادی دارد:

  • رفع جوش و آکنه
  • جوانسازی و برطرف کردن علائم پیری (خطوط چین و چروک دور چشم و لب)
  • رفع لک پوستی سطحی ناشی از آفتاب یا بعد از بارداری (ملاسما)
  • درمان پوست چرب یا گشادی منافذ پوست صورت
  • برآمدگی و عارضه پوستی (مثل جای جوش کم عمق)

به‌طور خلاصه کربن تراپي با لیزر باعث پاکسازی منافذ صورت از آلودگی، چربی و باکتری‌ها می‌شود. بنابراین این روش جوانسازی نقش موثری در رفع آکنه و جوش صورت و جلوگیری از این عارضه‌ها ایفا می‌کند.

مراحل کربن پیلینگ یا کربن تراپی با لیزر چیست؟

فواید کربن تراپی با لیزر برای پوست صورت

اگر به دنبال روشی غیر تهاجمی بدون تزریق آمپول هستید، کربن تراپي با لیزر می تواند مزایای متعدد برای درمان مشکلات پوستی داشته باشد. از جمله:

  • کاهش منافذ باز پوستی: ذرات کربن فعال، چربی و آلودگی داخل منافذ را جذب می‌کنند و باعث کاهش اندازه منافذ پوستی می‌شوند.
  • رفع لک های سطحی: لایه برداری ملایم ناشی از لیزر، به روشن شدن لک های ناشی از آفتاب، جای جوش و تیرگی های پوست کمک می کند.
  • جوانسازی و سفت شدن بافت پوست: تحریک کلاژن سازی با گرمای لیزر باعث سفتی، افزایش الاستیسیته و درخشندگی پوست میشود.
  • کنترل چربی پوست: کربن چربی پوست را جذب می‌کند و از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.
  • بهبود جای عارضه های پوستی: این روش به بهبود جای زخم های آکنه و سایر زخم های سطحی کمک می‌کند.
بهترین مرکز کربوکسی تراپی در شیراز

کربن تراپی برای رفع تیرگی زیر چشم

کربن تراپی تاثیر مطلوبی در بهبود تیرگی های زیر چشم دارد. اما توجه کنید که تیرگی زیر چشم معمولا به علت‌های مختلفی بروز می‌کند و ممکن است ناشی از عوامل ژنتیکی، کمبود خواب، آلرژی یا کم آبی بدن باشد.

برای درمان قطعی تیرگی زیر چشم، باید علت اصلی آن تشخیص داده شود. بنابراین در کنار کربن تراپی، روش‌های دیگر مانند مصرف محصولات مراقبتی پوست و روشن کننده یا اصلاح سبک زندگی نیز استفاده شود.

عوارض کربن تراپی

همانطور که ذکر شد، عوارض جانبی کربن تراپی معمولا خفیف و موقت هستند. اما در برخی موارد، به علت عدم تخصص پزشک، استفاده از دستگاه نامناسب یا عدم رعایت مراقبت های لازم، ممکن است عوارض جدی تری مانند موارد زیر بروز کنند:

  • احساس فشار بخاطر گاز زیر پوست (موقت)
  • تیره شدن پوست (هایپر پیگمنتیشن) یا سفید شدن ناحیه درمان
  • سوختگی پوست بخاطر دستگاه لیزر اشتباه یا حرارت زیاد
  • عفونت پوست

بنابراین، انتخاب پزشک یا کلینیک معتبر برای انجام این درمان زیبایی بسیار ضروری است.

عوارض کربن تراپی صورت با لیزر

پزشکان معتقدند کربن تراپی صورت با لیزر هیچ عوارض طولانی ندارد. اما بروز این موارد به دلیل تحریک پوست صورت کاملا طبیعی و موقت است:

  • قرمز شدن صورت
  • التهاب جزئی و حساسیت به لمس
  • احساس بی حسی یا قلقلک شدن زیر پوست صورت

برای جلوگیری از بروز عوارض کربن تراپی صورت با لیزر لازم است که درمان های زیبایی و جوانسازی توسط پزشک یا در کلینیک های معتبر انجام شود. اینکار برای جلوگیری از آسیب به چشم یا پوست صورت و همچنین دستیابی به نتیجه بهتر بسیار تاثیرگذار است.

سوالات متداول کربن تراپي

مشاهده نتایج کربن تراپی چقدر طول می‌کشد؟

برای مشاهده فواید کربن تراپی پوست صورت باید صبور باشید و چند نوبت مراجعه داشته باشید. معمولا بعضی از نتایج ملایم مانند رفع تیرگی و لک پوستی به صورت فوری در پوست شما ظاهر می‌شوند.

آیا کربن تراپي باعث لاغری و حذف چربی می‌شود؟

بله، یکی از مزایی کربوکسی تراپی نابودی و کاهش سلول های چربی است. اما نباید انتظار نتایج زیادی باشید چون این روش غیر جراحی اثرات سطحی دارد و برای درمان های عمیق موثر نیست.

منبع مقالات زیبایی پوست و مو WebMD و Verywellhealth

نظر کاربران