کاشت مو به روش میکروگرافت چگونه است + هزینه و معایب

کاشت مو به روش میکروگرافت چگونه است + هزینه و معایب

نیلوفر امیری

کاشت مو به روش میکروگرفت (Micrografting) از بهترین روش‌های کاشت برای زنان و مردانی است که دچار ریزش مو شدید یا آلوپسی هستند. در این مقاله کلینیک زیبایی درباره مراحل و روش میکروگرافت کاشت مو برای پرپشت شدن موی سر، ابرو و ریش می‌خوانید. جالب است بدانید میکروگرفتینگ از محبوبترین روش‌ها برای افرادی است که بخاطر شیمی درمانی و رادیوتراپی ریزش یا موی کم پشت دارند.

مراحل کاشت مو به روش میکروگرفت FUE و مزایای آن

کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو به روش میکروگرافت یک جراحی زیبایی ساده و کوچک است و معمولا در یک نوبت مراجعه انجام می‌شود. با توجه به تعداد موهایی که کاشته می‌شوند این عمل ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. روش‌های مختلفی برای کاشت مو مانند انواعی از FUT و FUE رایج هستند. اما اشتراک همه تکنیک ها انتقال فولیکول های سالم مو از ناحیه پر پشت «بانک مو» و پیوند (کاشت) فولیکول مو در ناحیه دچار ریزش یا با موی کم پشت است.

انواع روش‌های کاشت مو

کاشت مو به روش های زیر کمک می‌کند نواحی دچار آلوپسی موهایی طبیعی و پرپشت بدست بیاورند. به‌طور کلی برای کاشت دو روش اصلی وجود دارد:

۱. کاشت مو به روش میکروگرفت FUE و مزایای آن

در تکنیک میکروگرافت که از انواع FUE است، دستگاه مخصوصی که پانچ (Punch) نام دارد برای برداشت واحد تکی برای پیوند مو استفاده می‌شود. مزیت‌های اصلی روش میکروگرفت کاشت مو:

  • ظاهر طبیعی و زیبا بدون اسکار یا جای زخم
  • کم تهاجمی است پس جای زخم باقی نمی‌گذارد (اصطلاحا بدون جراحی)
  • بدون نیاز به بخیه - حداقل قرمزی و التهاب
  • عمل دقیق و ظریف و عملا بدون درد
  • کمترین احتمال خونریزی و عفونت
  • دوره نقاهت کوتاه
  • تراکم کاشت بالا و مناسب برای نواحی کوچک مانند ابرو و ریش

از آنجا که این روش حساسیت و دقت بیشتری دارد، پس زمان بیشتری می‌برد و اغلب برای موهایی که کم یا در حد متوسط کم پشت هستند مناسب است. به همین علت شاید برای موارد ریزش شدید مو (کچلی) هزینه زیادی داشته باشد و بهترین گزینه نباشد.

۲. روش FUT پیوند مو (فلپ)

تکنیک FUT سریع تر است، درصد موفقیت بیشتری دارد و قابلیت انجام برای موهای خیلی کم پشت را دارد. در این روش یک نوار نازک خطی از فولیکول های بانک مو به‌صورت گروهی برداشته می‌شود. معمولا نوار مویی که از پشت سر جدا می‌شود با دقت به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شود تا تعداد بیشتری گرافت مو برای کاشت بدست بیاید.

کاشت مو میکروگرافت چیست و چه مزایایی نسبت به FUT و SUT دارد؟

کاشت مو میکروگرافت چیست؟

پیوند فولیکولی مو یا کاشت مو به روش میکروگرافت روشی برای درمان آلوپسی یا ریزش شدید مو است. این تکنیک کاشت با استفاده از موهای سر خود فرد و با بیحسی موضعی انجام می‌شود.

اصلی ترین فایده روش میکروگرافت بجا نماندن اسکار روی پوست سر است، بنابراین افرادی که موهای کوتاه را ترجیح می دهند نیز لازم نیست نگران دیده شدن جای زخم و عوارض پوستی باشند. علاوه بر این چون مو از خود فرد گرفته می‌شود ظاهر موهای جدید طبیعی و غیر قابل تشخیص از بقیه موهای سر است.

بهترین کلینیک کاشت مو در شیراز

مراحل کاشت مو به روش میکروگرافت چگونه است

در همه کلینیک های زیبایی معمولا مراحل کاشت مو روش میکروگرافت پنج بخش دارد:

  1. معاینه و مشاوره - آماده سازی سر
  2. مرحله برداشت گرافت
  3. مراقبت و آماده سازی گرافت
  4. کاشت گرافت مو روی سر، ابرو، ریش یا سایر نواحی
  5. مراقبت های بعد از عمل کاشت مو

در ادامه هر مرحله پیوند مو را شرح می‌دهیم:

مرحله ۱: معاینه و مشاوره: انتخاب روش و نتایج قابل انتظار

در مرحله اول کاشت مو روش میکروگرافت (FUE)، ابتدا باید به متخصص پوست و مو یا جراح برای مشاوره مراجعه کنید. دکتر درباره وضعیت فعلی و انتظارات واقع بینانه از نتیجه عمل به شما توضیح می‌دهد. سپس درباره بهترین روش کاشت مو مختص وضعیت شما (FUE میکرو گرافت یا FUT فلپ) و تعداد گرافت های لازم تصمیم می‌گیرد.

در این مرحله باید چندین آزمایش انجام دهید تا مشخص شود شرایط انجام عمل پیوند مو را دارید. در پایان این مرحله توضیحاتی درباره عمل و آمادگی های قبل از آن دریافت می کنید.

مرحله ۲: برداشت گرافت و فولیکول مو

قبل از شروع جراحی و برداشت گرافت از پشت سر، ابتدا باید موهای ناحیه بانک مو را کوتاه کنند و سپس بی‌حسی موضعی بزنند. بانک مو ناحیه ای از سر است که پشت سر و بالای گردن قرار دارد و به علت داشتن مو با فولیکول و ریشه قوی به عنوان منطقه اهدا کننده برای پیوند کاربرد دارد. البته در موارد خاص پیوند با استفاده از موهای بغل سر یا نواحی دیگر بدن که در برابر ریزش مقاوم‌ترند نیز انجام می‌شود.

در مرحله دوم کاشت مو به روش میکروگرافت، جراح از ابزار دستی مخصوص (که پانچ نام دارد) برای برداشتن گرافت از بانک مو استفاده می‌کند. در طول میکرو گرافت FUE تخصصی، موها به صورت واحد تکی گرفته می‌شوند تا بر خلاف روش فلپ (FUT) نواری از جای زخم روی پوست سر باقی نماند.

روند مراحل کاشت مو به روش میکروگرافت چگونه است

مرحله ۳: مراقبت و آماده سازی گرافت

بعد از اینکه گرافت ها با پانچ گرفته شدند، جراح یا تکنسین‌های کاشت در شرایط خاصی از گرافت نگهداری می‌کنند تا آماده کاشت بمانند. بعد از برداشت مو، ابتدا گرافت پاکسازی و سپس بر اساس تعداد فولیکول‌های مو مرتب می‌شوند.

سپس گرافت‌ها داخل محلول پلاسما قرار می‌گیرند تا حداکثر دوام و موفقیت عمل کاشت تضمین شود. در مرحله سوم ظروفی که حاوی مو‌های برداشت شده هستند داخل نوعی یخچال نگهداری می‌شوند.

مرحله ۴: کاشت گرافت مو در ناحیه درمان

زمانی که تعداد کافی گرافت مو تهیه شد، جراح یا تکنسین شروع به کاشت آنها با استفاده از دستگاه مخصوص میکرو ایمپلنتر (یا Implanter Pen) می‌کند. تعدادی از تکنسین ها یا پرستاران در آن واحد دستگاه کاشت را آماده می‌کنند و تحویل جراح می‌دهند.

روش میکرو گرافت امکان افزایش تراکم و حجم مو با کاشت گرفت بین موهای فعلی شما را میسر می‌کند. بنابراین با تکنیک FUE می‌توانید موهایی بسیار پر پشت بدست بیاورید. زاویه و نوع کاشت اهمیت بسیار زیادی دارد به همین علت باید حتما به کلینیک های تخصصی یا درماتولوژیست مراجعه کنید.

مرحله ۵: مراقبت های بعد از عمل کاشت

بعد از مشاوره و سه مرحله اصلی عمل، ناحیه درمان که معمولا اطراف خط رویش پیشانی است و بانک پانسمان می‌شوند. در مرحله پنجم و پایانی کاشت مو به روش میکروگرافت مراقبت های بعد از عمل اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. پزشک یا تکنسین نکات مهم و توضیحات تکمیلی را به شما ارائه خواهد کرد اما به‌طور خلاصه مراقبت بعد از عمل کاشت مو شامل:

  • شست و شوی نواحی کاشت و برداشت گرافت با شامپوی ضد عفونی کننده
  • محافظت از موهای جدید
  • خودداری از خاراندن پوست سر
  • جلوگیری از ضربه و نور مستقیم خورشید به سر
  • عدم ورزش سنگین، شنا یا استفاده از سونا

چند روز بعد از عمل برای معاینه و اطمینان از موفقیت پیوند، باید به جراح یا کلینیک مراجعه کنید. در صورت نیاز توصیه های جدید، درمان تکمیلی یا نوبت بعدی مراجعه برای شما مشخص می‌شود.

بهترین متخصص کاشت مو تهران

معایب کاشت مو به روش میکروگرافت

مانند هر روش جراحی دیگر، بعد از کاشت مو به روش میکرو گرفت احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • خونریزی، تورم و قرمزی بعد از عمل
  • عفونت زخم در صورت عدم رعایت بهداشت
  • آلرژی و حساسیت به ماده بی‌حسی

اما به‌طور کلی معایب کاشت مو به روش میکروگرافت شامل:

  • سرعت عمل کمتر: روش FUE محدودیت برداشت یا کاشت تعداد گرافتی که در هر جلسه انجام می‌شود دارد. بنابراین گاهی نیاز به جلسات طولانی (تا ۸ ساعت) یا مراجعه مجدد در روز بعد پیش می‌آید.
  • احتمال بسیار کم عدم موفقیت کاشت و در نتیجه ریزش مو
  • باقی‌ماندن جای زخم

در موارد خاص نیز گاهی موهای اطراف ناحیه درمان نازک یا دچار ریزش می‌شوند.

قیمت کاشت مو به روش میکروگرافت

به‌طور کلی قیمت کاشت مو به روش میکروگرافت حدود ۱۲.۵ تا ۲۵ میلیون تومان متغیر است. دلیل این میزان اختلاف قیمت عوامل تاثیرگذار متعدد در هزینه تمام شده کاشت مو به روش میکرو گرافت است. برای مقایسه، روش های دیگر مانند FUE معمولی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و SUT قیمت پایینتری دارند.

هزینه کاشت مو به روش میکروگرافت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • شهر و موقعیت مکانی کلینیک زیبایی
  • سطح تجربه و تخصص پزشک یا تکنسین
  • تعداد گرفت مورد نیاز با توجه به شدت ریزش مو و هدف از نتیجه عمل

البته با همه این موارد نوع تکنیک مهمترین عامل تعیین کننده قیمت کاشت مو است.

جمع‌بندی کاشت مو به روش FUE میکرو گرافت

کاشت مو به روش میکروگرافت، روشی پیشرفته و کم تهاجمی برای بازیابی موهای ریخته یا افزایش تراکم مو است. این روش مزایای قابل توجهی مانند ظرافت عمل، حداقل خونریزی و جای زخم، دوره نقاهت کوتاه و درد کمتر نسبت به روش FUT یا فلپ دارد. البته معمولا هزینه این تکنیک کمی بالاتر است که قطعا ارزشش را دارد. در نهایت، تصمیم گیری در مورد انتخاب این روش به شرایط فردی، انتظارات و نظر پزشک متخصص بستگی دارد.

روش میکروگرافت یا تکنیک FUE کاشت مو غیر از پوست سر، برای بازسازی ابرو و پوشاندن جای زخم نیز بکار می‌رود. از آنجا که این روش رد زخم (اسکار) قابل رویت ندارد، بهترین جایگزین برای روش FUT یا فلپ است. همین امروز با کلینیک زیبایی از بهترین مراکز تخصصی کاشت مو شیراز نوبت معاینه و مشاوره بگیرید و زیبایی و اعتماد بنفس خود را دوباره بدست بیاورید.

منبع مقالات پوست و مو از کلینیک TopDoctors و GetFUE

نظر کاربران