روش های درمان خارش بعد کاشت ابرو

علت خارش ابرو بعد از کاشت و روش های درمان آن

نیلوفر امیری

کاشت ابرو یکی از روش‌های زیبایی برای پرپشت شدن یا اصلاح فرم دائمی ابروها است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. مانند هر عمل دیگر، برخی از افراد دچار عوارض جانبی مانند خارش یا ورم بعد از کاشت ابرو می‌شوند که چند روز اول کاملا طبیعی است. ابروهایتان را نخارانید و این مقاله کلینیک زیبایی درباره علت و درمان خارش ابرو بعد از کاشت را تا پایان بخوانید.

علت های خارش بعد کاشت ابرو - درمان های خانگی

کاشت ابرو یک عمل زیبایی ساده است که تنها چند ساعت زمان می‌برد، اما نتیجه نهایی ممکن است یک تا دو ماه طول بکشد. در طول این مدت خارش ابرو بعد از کاشت تا مدتی طبیعی است اما به روش های زیر می‌توانید آن را کنترل کنید.

علت خارش ابرو بعد از کاشت چیست؟

به‌طور کلی، بعد از کاشت ابرو ناحیه درمان تا مدتی دچار التهاب و خارش می‌شود. خارش از عوارض طبیعی عمل پیوند ابرو و بسیاری از جراحی‌های دیگر است و نشان می دهد که بدن در حل ترمیم زخم‌ها است. دقت کنید که باید با این حس مقابله کنید و ابروهای خود را نخارانید تا به فولیکول های حساس موی کاشته شده آسیب نزنید.

معمولا خارش ابرو بعد از کاشت جزئی از عوارض عادی عمل است و به علت های زیر رخ می‌دهد:

• روند طبیعی بهبود جای زخم فولیکول مو
  • خشکی پوست صورت در محل کاشت - برای اینکه ابرو پوست پوست نشود کرم مرطوب کننده بزنید
  • عوارض جانبی التهاب بافت بعد از عمل و ایجاد دلمه
  • ترشح هیستامین ها و حساسیت پوست ابرو

اگر میخواهید کمترین عوارض را دچار شوید، به بهترین دکتر کاشت ابرو در شیراز مراجعه نمایید.

خارش ابرو بعد کاشت چقدر طول می‌کشد؟

خارش ابرو ۴ تا ۵ روز بعد از عمل کاشت ابرو شروع می‌شود و معمولا تا ۱ هفته بعد و در موارد خاص تا یک ماه ادامه پیدا می‌کند. حتی ممکن است در ناحیه بانک موی برداشته‌شده نیز دچار خارش شوید. البته همه این موارد برای هر بیمار و با توجه به تعداد گرافت مویی که پیوند می‌زنید متفاوت است.

از آنجا که این موارد بسیار آزاردهنده هستند، در بخش بعدی به درمان خارش بعد از کاشت ابرو می‌پردازیم.

درمان خارش ابرو بعد از کاشت

با رعایت نکات زیر و مراقبت های بعد از کاشت ابرو به راحتی می‌توانید از خارش جلوگیری کنید.

۱. جای پیوند ابروها را نخارانید

می‌دانیم که چقدر دوست دارید ابرو هایتان را بخارانید اما باید با این وسوسه مبارزه کنید! بعد از هر نوع عمل پیوند مو احتمال عفونت وجود دارد. اگر ناحیه کاشت ابرو را بخارانید و دلمه زخم را لمس کنید احتمال عفونت بیشتر می‌شود. در ضمن، اینکار خارش و درد را بدتر و شدیدتر می‌کند.

علاوه بر این تا زمانی که فولیکول‌ها کامل ترمیم نشده‌اند ممکن است با تماس آسیب ببینند یا جابجا شوند. اگر ابرویتان را خاراندید و دچار خونریزی، ورم غیرعادی یا التهاب و قرمزی شدید فورا به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

گاهی پزشک برای کنترل خارش و پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. با این حال به هیچ وجه نباید خودسرانه قرص آنتی بیوتیک بخورید.

۲. از کرم و مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از دلایل خارش ابرو بعد عمل کاشت مو خشکی شدید پوست است. برای جلوگیری از حساسیت، پوست پوست شدن یا خارش می‌توانید به توصیه پزشک از چند روز بعد از عمل پوست ناحیه را با کرم مرطوب کنید. بهتر است برای حفظ رطوبت پوست از لوسیون یا پمادی که دکتر تجویز می کند یا وازلین و روغن بچه استفاده کنید.

۳. با شامپوی مخصوص پوست ابروها را تمیز کنید

شما تا ۲ یا ۳ روز بعد از عمل اجازه ندارید ابروها را بشویید. اما بعد از آن می‌توانید به آرامی ابروها را با شامپوی مخصوص شست و شو دهید. با از بین رفتن چربی و آلودگی پوست خارش بعد از کاشت ابرو نیز قابل تحمل‌تر می شود.

۴. محلول سالین (آب و نمک) اسپری کنید

یکی از مراقبت‌های لازم بعد از کاشت ابرو در ۱ تا ۴ روز اول، اسپری محلول سالین به ناحیه پیوند است. آب نمک ضمن کاهش التهاب، پوست را ضد عفونی می‌کند. علاوه بر این محلول سالین مانع ایجاد جای زخم (دلمه) می‌شود که برای بهبود سریع و درمان خارش ابرو بعد از کاشت نیز مفید است.

۵. کمپرس سرد بگذارید

کمپرس باید آرام و به مدت کوتاه روی ابرو قرار بگیرد تا از التهاب و متعاقبا خارش جلوگیری کند. اگر از یخ استفاده می کنید آن را لای حوله بگذارید تا باعث تحریک مستقیم و آسیب به ناحیه کاشت نشود.

روش‌های درمان عوارض کاشت ابرو

قبل از مراجعه و انتخاب کلینیک کاشت ابرو به نکات و مراقبت های قبل و بعد از کاشت توجه کنید. با مراجعه به لینک درج شده به پاسخ تمامی سوالات خود می رسید.

همچنین پزشکان توصیه می کنند:

• قرص آنتی هیستامین بخورید - آنتی هیستامین ها کمک می کنند التهاب و خارش بعد از کاشت ابرو از بین برود.
  • رعایت بهداشت پوست صورت - پوست خود را با شوینده ملایم و آب ولرم تمیز کنید تا چرب یا خیلی خشک نباشد.
  • ورزش سنگین نکنید - افزایش گردش خون باعث التهاب می شود و تماس با عرق باعث افزایش خطر عفونت و خارش شدید می شود.
  • بیشتر آب بنوشید
  • در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید

سوالات متداول علت و درمان خارش ابرو بعد کاشت

در این قسمت به سوالات متداول که مراجعین درباره کاشت ابرو دارند پاسخ می‌دهیم:

آیا خارش پس از کاشت ابرو طبیعی است؟

فارغ از روش پیوند، بخاطر عوارض پوستی و جای زخم بعد از عمل خارش ابرو از چند روز تا چند هفته کاملا طبیعی است. این وضعیت با مراقبت هایی مانند کرم و پماد مرطوب کننده، بهداشت و استفاده از شامپوی مخصوص، مصرف دارو و قرص آنتی هیستامین قابل پیشگیری و درمان است.

برای درمان خارش کاشت ابرو چکار کنم؟

• ناحیه درمان و ابروها را نخارانید
  • به‌طور منظم کرم و مرطوب کننده بزنید
  • از شامپوی مخصوص ابرو استفاده کنید
  • محلول سالین (آب و نمک) اسپری کنید
  • کمپرس سرد بگذارید

عوارض کاشت ابرو چیست؟

بعد از کاشت ابرو احتمال عوارض زیر وجود دارد:

• خونریزی خفیف
  • التهاب و قرمزی
  • پوست پوست شدن
  • خارش
  • ریزش ابرو

اغلب این موارد طبیعی است و برای اکثر مراجعین رخ می‌دهد. بنابراین خونسردی خود را حفظ کنید و از روش های مراقبتی که در بالا معرفی کردیم استفاده کنید.

مروری کوتاه و توصیه پایانی

عمل زیبایی پیوند ابرو روشی مناسب برای درمان کم پشتی و ریش موهای ابرو است. این روش در اغلب موارد موفق است و اغلب بیماران نتیجه مطلوبی بدست می‌آورند.

خارش ابرو بعد از کاشت یک عارضه شایع است که معمولا با مراقبت‌های مناسب قابل کنترل است. اگر خارش شدید بود یا بیش از چند روز ادامه داشت، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: مقالات پزشکی و زیبایی EstemedicalGroup و TreatmentRoom