لیزر جای جوش

لیزر جای جوش چیست و از بین بردن جای جوش با لیزر چگونه است؟

عسل ریحانی

جوش و آکنه از مشکلات پوستی رایجی هستند که معمولا بعد از سن بلوغ با آنها مواجه می‌شویم. بسیاری از افراد جوش و آکنه خود را خارانده یا تخلیه می‌کنند. این کار در بیشتر مواقع منجر به ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شود که به عنوان جای جوش می‌شناسیم. امروزه راهکارهای درمانی زیادی برای درمان جای جوش وجود دارند. یکی از جدیدترین راهکارهای درمانی، استفاده از لیزر جای جوش برای درمان این آکنه ها است. در این مقاله بیشتر با این راهکار درمانی آشنا خواهیم شد.

جوش چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

جوش زدن پوست یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که همه افراد با آن روبرو می‌شوند. این جوش‌ها می‌توانند علل مختلفی داشته باشند. معمولا در زیر این جوش‌ها چربی پوست تجمع پیدا کرده و نمی‌تواند از سطح پوست خارج شود. در نتیجه یک حالت برآمده به وجود می‌آید که می‌تواند از نظر زیبایی روی شما اثر منفی داشته باشد. به همین علت بسیاری از افراد این جوش‌ها را تخلیه می‌کنند.

جای جوش چیست؟

در بیشتر مواقع پس از تخلیه جوش، اسکاری روی پوست شما باقی می‌ماند. این اسکار تحت عنوان جای جوش شناخته می‌شود. جای جوش را می‌توان به دو نوع فرورفتگی پوست و لک پوستی تقسیم کرد.

لیزر جای جوش

فرورفتگی پوست

در صورتی که جوش‌های شما عمیق باشند و فرایند تخلیه به درستی انجام نشده باشد، ممکن است با فرورفتگی پوست مواجه شوید. در این حالت سطح پوست شما یکنواخت نیست و در برخی از نقاط دچار فرورفتگی شده است. معمولا این فرورفتگی‌ها تاثیر بسیار بدی روی پوست شما می‌گذارند. به همین علت بهتر است که هر چه زودتر به دنبال راهکارهای درمانی برای آنها باشید. مهم‌ترین کاری که برای درمان این ناهنجاری باید انجام شود، تحریک کلاژن سازی است. کلاژن یک مولکول پروتئین است که در خاصیت کشسانی و ترمیم پوست نقش دارد.

لک پوستی

لک پوستی نوع دیگری از جای جوش است که بیشتر مردم با آن مواجه می‌شوند. این لک‌ها به علت تجمع رنگدانه پوستی در جای جوش به وجود می‌آیند. بسیاری از مردم به علت کوچک بودن این نواحی، درمان آن را نادیده می‌گیرند. راهکارهای زیادی از جمله استفاده از لیزر برای درمان این لک‌ها وجود دارند. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک بهترین راهکار ممکن را انتخاب نمایید.

درمان جای جوش با لیزر چگونه است؟

همانطور که گفتیم، جای جوش می‌تواند یک معضل اساسی برای پوست شما باشد. به همین علت باید به دنبال راهکارهای درمانی برای آن باشید. یکی از جدیدترین راه‌های درمان جای جوش، استفاده از لیزر می‌باشد. لیزرها انواع مختلفی دارند. امروزه از بعضی از لیزرها برای درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های مربوط به پوست استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی این راهکارهای درمانی خواهیم پرداخت.

 لیرز CO T لیزر جای جوش

لیزر CO2

لیزر co2 یکی از جدیدترین راهکارهای درمانی برای از بین بردن جای جوش و آکنه است. این لیزر از تهاجمی‌ترین انواع لیزرها می‌باشد. بنابراین استفاده از آن به همه افراد توصیه نمی‌شود. با این حال میزان موفقیت درمانی بسیار بالای این راهکار باعث شده تا بسیاری از افراد آن را به عنوان کارآمدترین راه حل درمانی جای جوش و آکنه بشناسند. این راهکار درمانی باعث تحریک سلول‌های کلاژن ساز پوست شده و فرایند جوانسازی پوست را تسهیل می‌کند.
از اثرات دیگر این راهکار درمانی می‌توان به افزایش تقسیم سلولی در پوست نیز اشاره کرد. معمولا یک هفته بعد از استفاده از این روش، نتایج به خوبی قابل مشاهده خواهند بود. استفاده از این روش برای کلیه جای جوش‌ها (چه عمیق و چه سطحی) کاربرد دارد.

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم یکی دیگر از راهکارهای درمانی نوین پوست می‌باشد که در درمان جای جوش نیز استفاده گسترده‌ای دارد. در این روش درمانی، لیزر روی لایه‌های زیرین پوست تاثیر می‌گذارد. روند درمانی با این روش نسبتا طولانی است. چرا که در هر جلسه تنها بخش نسبتا کوچکی از پوست تحت درمان قرار می‌گیرد. بنابراین اگر میزان ناهنجاری‌های پوستی شما زیاد باشد، به تعداد جلسات بیشتری جهت درمان نیاز خواهید داشت.
این لیزر به عنوان رایج‌ترین لیزر جهت درمان جای جوش شناخته می‌شود. با توجه به این که میزان تهاجمی بودن این روش درمانی کمتر از روش قبلی است، درصد موفقیت آن نیز کمتر می‌باشد. استفاده از این روش درمانی برای رفع فرورفتگی‌های کم عمق پوست و لک‌های پوستی کاربرد دارد.

لیزر کی تی پی

کی تی پی نامی است که برای این لیزر انتخاب شده است. این به دلیل استفاده از ترکیبی به نام پتاسیم تیتانیل فسفات در این روش درمانی است. در این راهکار درمانی، نواحی از پوست که دچار قرمزی باشند تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در واقع قرمزی این نواحی به علت تجمع هموگلوبین می‌باشد و این لیزر روی این ماده اثر می‌گذارد. هموگلوبین یک ماده است که در سلول‌های قرمز خونی به فراوانی یافت می‌شود. وقتی که از این روش استفاده کنید، عروق خونی زیر جای جوش تحت تاثیر قرار گرفته و قرمزی این محل کمتر می‌شود. معمولا استفاده از این راهکار درمانی 3 الی 4 جلسه به طول می‌انجامد. به دلیل کوتاه بودن این دوره درمانی، استفاده از این روش طرفداران خاص خود را دارد.

لیزر پالسی IPL

این لیزر نیز به عنوان یکی از راهکارهای کم تهاجمی برای رفع جای جوش و آکنه به شمار می‌رود. تجمع ملانین در جای جوش یک اتفاق رایج است و باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود. در این روش اشعه ساطع شده با اثر روی رنگدانه‌های پوست، باعث جلوگیری از تجمع آنها و در نتیجه از بین رفتن لک و تیرگی می‌شود. بنابراین استفاده از این روش یک راه برای رفع لک‌های صورت و رفع میزان کمی از قرمزی پوست می‌باشد. در صورتی که جای جوش شما به صورت فرورفتگی باشد، استفاده از این روش به شما توصیه نمی‌شود.

لیزر جای جوش با لیزر پالسی IPl

هزینه لیزر جای جوش 1403

  • نوع لیزری که برای درمان جای جوش ها و آکنه های روی پوست شما استفاده می شود بر روی هزینه پرداختی تاثیر می گذارد.
  • شدت جای جوش، از خفیف تا شدید متغیر می باشد. جای جوش های خفیف معمولاً با تعداد جلسات کمتری قابل درمان هستند و هزینه کمتری دارند. جای جوش های شدید ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند و هزینه بیشتری داشته باشند.
  • ناحیه تحت درمان نیز بر هزینه لیزر جای جوش تأثیر می گذارد. ناحیه های بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند.

به طور کلی هزینه درمان جای جوش بین 5 تا 7 میلیون تومان است. اما برای اطلاع از قیمت دقیق لیزر جای جوش  بهتر است با یک متخصص پوست در درمان جای جوش در شیراز مشورت کنید.

بهترین سن برای لیزر جای جوش چه زمانی است؟

بهترین سن برای لیزر جای جوش، سنی است که آکنه و جوش فعال فرد به طور کامل درمان شده باشد. یعنی اینکه جای جوش ها حداقل 12 ماه از زمان ایجادشان گذشته باشد. در صورت انجام لیزر جای جوش قبل از درمان کامل آکنه، ممکن است درمان جای جوش با شکست مواجه شود. همچنین، در صورت انجام لیزر جای جوش قبل از بالغ شدن جای جوش ها، ممکن است نتایج مطلوب حاصل نشود. به طور کلی، سنین 20 تا 30 سالگی بهترین سن برای لیزر جای جوش هستند. در این سنین، آکنه معمولاً به طور کامل درمان شده است و جای جوش ها نیز به طور کامل بالغ شده اند.

لیزر جای جوش

عوارض لیزر جای جوش

از بین بردن جای جوش بدن و صورت با لیزر یک روش درمانی ایمن و موثر می باشد که عوارض جانبی کمی دارد اما مانند هر روش دیگری ممکن است برای بعضی افراد دچار عوارض جانبی شود. عوارض جانبی لیزر جای جوش معمولاً خفیف هستند و طی چند روز برطرف می شوند. شایع ترین عوارض جانبی لیزر جای جوش عبارتند از:

  • قرمزی پوست صورت و بدن
  • تورم
  • حساسیت
  • خارش
  • سوزش

برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی درمان جای جوش با لیزر، مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را قبل و بعد از لیزر دنبال کنید. به عنوان مثال، قبل از لیزر، باید از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن خودداری کنید. همچنین، باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش (UV) خودداری کنید. همچنین پس از لیزر، باید از کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر تحریک و آسیب محافظت کنید. اگر پس از لیزر، دچار عوارض جانبی شدیدی شدید، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

لیزر جای جوش

درمان جای جوش با لیزر چند جلسه طول میکشد؟

به طور کلی تعداد جلسه های درمان جای جوش با لیزر حدود 1 تا 6 جلسه می باشد. تعداد جلسات لیزر و درمان جوش و آکنه به عوامل مختلفی مانند نوع جای جوش، نوع لیزر، پزشک بستگی خواهد داد.

جمع بندی لیزر جای جوش

استفاده از انواع لیزرها جهت درمان جای جوش و آکنه به عنوان یکی از نوین‌ترین و موثرترین راهکارهای درمانی شناخته شده است. ممکن است استفاده از این روش‌ها برای برخی از افراد مناسب نباشد. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب یک روش درمانی، با پزشک متخصص مشورت نمایید. شما می‌توانید در وبسایت کلینیک زیبایی بهترین متخصصین پوست و مو را بیابید و برای رزرو مشاوره یا نوبت اقدام نمایید.

نظر کاربران