ضربه به سر بعد از کاشت مو

وارد شدن ضربه به سر بعد از کاشت مو چه خطراتی دارد؟

پری چاوشی

مراقبت های بعد از کاشت مو در واقع پوشش دهنده تمام جنبه های آن شامل: استحمام، دوش گرفتن، خوابیدن، رابطه زناشویی و حتی الگوی تغذیه‌ای است. پزشکان به صورت قابل توجهی توصیه می‌کنند که از وارد شدن ضربه به سر بعد از کاشت مو به صورت جدی جلوگیری کنید. اما سوال اینجا است که تا چه زمانی وارد شدن ضربه به موهای کاشته شده می‌تواند خطرناک باشد؟ آیا هر ضربه‌ای با هر شدتی باعث آسیب زدن به گرافت‌ها می‌شود؟

انتخاب کلینیک و جراح مناسب کاشت مو از ابتدایی ترین تصمیماتی هستند که باید برای کاشتن مو باید بگیرید. از دیگر موارد مهم در نتیجه‌ی کاشت مو، مراقبت های بعد از عمل می‌باشد. عدم ضربه به سر بعد از کاشت مو از جمله توصیه هایی است که باید آن را جدی بگیرید. در ادامه این مقاله شما را با خطرات ضربه به سر بعد از کاشت آشنا می کنیم.

چه ضربه‌هایی پس از کاشت مو خطرناک هستند؟

در هفته اول بعد از کاشت مو هر گونه ضربه به سر می‌تواند نگران کننده و خطرناک باشد. چرا که پیوندهای جدید هنوز در محل جدید خود محکم نشده اند و احتمال هدر رفتن مقدار زیادی از موها وجود دارد. در این دوران در اثر برخورد و ضربه به سراحتمال خونریزی وجود خواهد داشت. در صورتی که در هفته اول بعد از جراحی دچار آسیب دیدگی شدید نیاز است که با پزشک خود مشورت کنید.

ضربه 3 روز ابتدایی پس از کاشت مو

در بازه زمانی 3 روز ابتدایی پس از کاشت مو، گرافت‌ها هنوز در جای خود محکم نشده‌اند و کمترین فشاری می‌تواند باعث جابجایی آن‌ها و یا حتی خارج شدن پیوندها از جای خود شود. در این زمان معمولا اثر داروهای بی‌حسی هنوز به طور کامل از بین نرفته است. به همین دلیل ممکن است که شما شدت ضربه‌ای را که به سرتان وارد شده است حس نکرده و آن را نادیده بگیرید. اما باید بدانید که در برخی موارد حتی فشار بسیار کمی مانند یک نوازش ساده می‌تواند به موهای تازه کاشته شده آسیب بزند.

به همین دلیل در این مدت باید کاملا حواستان را جمع کنید تا در حین عوض کردن پانسمان، شستشو یا خوابیدن هیچ ضربه‌ای به سر وارد شود. در بازه زمانی ۳ روزه، ضربه‌هایی مانند خوردن توپ به سر و یا خوردن سر به میله، حتی اگر باعث خونریزی، کبودی و ورم نشوند، می‌توانند به طور کامل گرافت‌های کاشته شده را از بین ببرند. بنابراین باید در این ۳ روز از موهای خود به خوبی مراقبت کنید تا فولیکول‌ها بتوانند وارد مرحله رشد شوند.

ضربه به سر 3 تا 10 روز پس از کاشت مو

پس از اینکه از بازه زمانی ۳ روزه طی شد، می‌توان گفت که از حساسیت فولیکول‌ها کاسته شده است. اما باید بدانید که حتی با وجود گذشت ۱۰ روز هم گرافت‌های کاشته شده به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوان گفت ضربات واردشده آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد کرد.

ضربه به سر 3 تا 10 روز پس از کاشت مو

در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ روز پس از کاشت مو، هنوز هم باید مراقب باشید که هیچ فشاری به موها وارد نشود. به ویژه ضربه‌ها و فشارهایی که باعث خونریزی می‌شوند، بسیار خطرناک خواهند بود. هرچند این خونریزی جزئی باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که فولیکول‌ها آسیب دیده و نتوانند چرخه رشد خود را طی کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این بازه زمانی هم به همان اندازه مراقب باشید که در ۳ روز اول مراقبت کرده‌اید.

پس دقت کنید که تا ۱۰ روز پس از کاشت مو، در حین عوض کردن پانسمان، خوابیدن و استحمام هیچ فشاری به فولیکول‌ها وارد نشود. همچنین باید دقت کنید که در این زمان ورزش‌های سنگین انجام نداده و سر خود را به مدت طولانی خم نکنید.

10 روز تا 1 ماه

زمانی که ۱۰ روز از کاشت مو گذشت، می‌توان گفت که ریسک وارد شدن آسیب به گرافت‌های کاشته شده تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در این مدت دیگر ضربه‌های خفیفی که در حین خوابیدن یا شستن موها ممکن است به موهای کاشته شده وارد شوند، خطرناک نخواهد بود.

هرچه مدت بیشتری از کاشت مو گذشته و به یک ماه نزدیک‌تر شویم، گرافت‌ها استحکام بیشتری پیدا کرده و در برابر ضربه‌های خفیف مقاوم‌تر می‌شوند. به همین دلیل مواردی که خونریزی، کبودی یا ورم را به دنبال ندارند، خطرناک نخواهند بود. اما اگر در اثر وارد شدن ضربه به ناحیه کاشت، دچار خونریزی شدید یا اینکه پس از ضربه، تورم یا کبودی ایجاد شد؛ باید نگران آسیب دیدن گرافت‌ها باشید.

زیرا این نشانه‌ها معمولا به دلیل ایجاد یک شکاف یا وارد شدن آسیب جدی به آن ناحیه ایجاد می‌شوند و این موضوع می‌تواند مقاومت گرافت‌های کاشته شده را کاهش دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در این بازه زمانی هرگز ورزش‌هایی مانند کاراته، تکواندو، جودو، کشتی، ورزش‌های توپی و فعالیت‌هایی که احتمال آسیب دیدن سر در آن‌ها وجود دارد، انجام ندهید.

بهترین دارو بعد از کاشت مو چیست؟ برای پاسخ به این سوال به لینک درج شده مراجعه کنید.

آیا می‌توان گرافت‌های آسیب دیده پس از ضربه را بلافاصله ترمیم کرد؟

گرافت‌هایی که پس از وارد شدن ضربه به سر به طور کامل از بین رفته‌اند، بلافاصله قابلیت ترمیم ندارند. زیرا بهترین زمان برای ترمیم کاشت مو حدود یک سال پس از آن است.

از چه زمانی پس از کاشت مو می‌توان در حین شستشو موها را لمس کرد؟

پس از گذشت ده روز از کاشت مو می‌توانید در حین شستن موها آن‌ها را به طور آهسته ماساژ دهید. در این زمان ممکن است که ساقه موها به همراه پوست‌های ایجادشده بر روی سر بریزند که جای نگرانی ندارد.  می توانید برای اطمینان بیشتر و دریافت مشاوره های لازم به کلینیک های متخصص کاشت مو شیراز مراجعه کنید.

ضربه واردشده به سر پس از کاشت مو چه زمانی اثر خود را نشان می‌دهد؟

ضربه‌های شدیدی که باعث خونریزی، کبودی یا ورم می‌شوند، معمولا اثرات خود را به‌صورت آنی نشان می‌دهند. اما پس از گذشت ده روز، نمی‌توان به طور قطع درباره اثر ضربه‌هایی که باعث بروز این عوارض نشده‌اند، نظر داد. در چنین مواردی معمولا توصیه می‌شود که تا دو ماه پس از کاشت صبر کنید تا دوره شوک و ریزش موها پس از کاشت مو تمام شود. پس از این مدت می‌توان گفت که آیا ضربه باعث از بین رفتن گرافت‌ها شده است یا خیر.

نظر کاربران