پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان

پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان چیست و بهترین راه درمان آن کدام است؟

پری چاوشی

پرمویی در زنان یک بیماری بسیار شایع در بین خانم ها است. به گونه ای که از هر 20 خانم یکی از آنها دچار این عارضه شده است. گاهی افراد تصور می کنند که هیرسوتیسم یک بیماری است. در صورتی که این گونه نیست و تنها یک علامت طبی محسوب می شود. البته باید جدی گرفته شده و تا آن شخص مشکل را با پزشک مطرح نکند درمان آن نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

پرمویی در زنان چیست؟

هیرسوتیسم در زنان به موهای ضخیم و رنگی که در ناحیه صورت و بدن رشد می کند گفته می شود. این عاضه گاهی وقت‌ها در نتیجه یک شرایط پزشکی ایجاد می شود. بیشتر زنان موهای ظریف، بور و غیر قابل مشاهده در صورت و بدن خود دارند؛ اما این موها ممکن است به موهای ضخیم و قابل مشاهده تغییر کنند. حدود نیمی از افراد مبتلا به هیرسوتیسم بیش از حد طبیعی آندروژن دارند. این هورمون ها معمولاً رشد جسمی و جنسی مردان را تحریک می ‌کنند. زنان به طور معمول دارای سطح پایینی از آندروژن هستند. با این حال، افزایش سطح آندروژن ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد.

اگر به دنبال متخصص پوست و مو در شیراز هستید میتوانید به لینک درج شده مراجعه کنید.

علایم پر مویی (هیرسوتیسم)

رویش موی ضخیم و رنگدار در نقاطی از بدن است، نقاطی که خاص مردان است. به عنوان مثال در صورت، قفسه سینه و کمر. چنانچه پر مویی (هیرسوتیسم) ناشی از سطوح افزایش یافته‌ی هورمون‌های آندروژن باشد نشانه‌ها و علائمی‌‌دیگری را نیز تجربه خواهید کرد.

این علائم عبارتند از:

  • موی ضخیم و پررنگ به ویژه در صورت، قفسه سینه و کمر
  • صدای کلفت
  • کچلی
  • جوش
  • کاهش سایز سینه‌‌ها
  • بزرگی کلیتوریس(عضو کوچک و نعوظی دستگاه تناسلی زن)
  • افزایش حجم ماهیچه‌‌ها

علایم پر مویی (هیرسوتیسم)

دلیل اصلی پرمویی در زنان

در بلوغ، تخمدان‌‌‌های دختر ترکیبی از هورمون‌‌‌های جنسی زنانه و مردانه را تولید می‌‌‌‌کنند، و موجب رشد مو در ناحیه زیر بغل و چانه می‌‌‌‌شوند. اگر تعادل این ترکیب با نسبت بسیار بالای هورمون‌‌‌های جنسی مردانه (آندروژن) بهم بریزد، هیرسوتیسم ممکن است ایجاد شود.

  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: که به دلیل عدم تعادل هورمون‌‌‌های جنسی شایع‌ترین علت هیرسوتیسم است، ممکن است باعث ایجاد اختلال در قاعدگی، چاقی، ناباروری و گاهی چندین کیست در تخمدان شود.
  • سندرم کوشینگ: این بیماری هنگامی ایجاد می‌‌‌‌شود که بدن در معرض سطوح بالای هورمون کورتیزول قرار دارد. این بیماری ممکن است از غدد آدرنالی ایجاد شود که کورتیزول بیش از حدی را تولید می‌‌‌‌کنند یا ناشی از مصرف داروهایی مانند پردنیزولون در طولانی مدت باشد.
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: مشخصه این بیماری ارثی تولید غیرطبیعی هورمون‌های استروئیدی، از جمله کورتیزول و آندروژن، در غدد فوق‌کلیه است.
  • تومورها: به‌ندرت، تومور ترشح شده آندروژن در تخمدان‌ها یا غدد فوق‌کلیه می‌‌‌‌تواند باعث ایجاد هیرسوتیسم شود.
  • داروها: برخی از داروها می‌‌‌‌توانند باعث ایجاد هیرسوتیسم شوند. این داروها شامل دانازول (که برای درمان زنان مبتلا به آندومتریوز بکار می‌‌‌‌رود)، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و فلوکستین (پروزاک) برای افسردگی است. گاهی، هیرسوتیسم ممکن است بدون علت قابل ‌تشخیص ایجاد شود.

درمان پرمویی در زنان

درمان به اولویت شخصی بستگی دارد. رشد مو هیچ صدمه جسمی ندارد. تصمیم برای حذف یا کاهش مو در افراد مختلف متفاوت است. روش‌های حذف یا کاهش موهای ناخواسته و درمان پرمویی در زنان شامل موارد زیر است:

لیزر موی زائد یکی از قطعی ترین روش های درمان این عارضه است که اگر با دستگاه های به روز دنیا انجام شود نتیجه آن قطعی خواهد بود. میتوانید بهترین کلینیک های لیزر موی زائد در شیراز را در لینک درج شده مشاهده کنید.

درمان پرمویی در زنان

  • تراشیدن مو. این یک روش برای از بین بردن مو با تیغه‌های نازک است که در سراسر پوست حرکت می‌کند. مو بلافاصله شروع به رشد می‌کند، بنابراین اصلاح و تراشیدن باید اغلب تکرار شود.
  • لوسیون موبر. این نوعی از بین بردن موهای زائد است که با استفاده از مواد شیمیایی روی پوست انجام می‌شود. لوسیون موبر، نرم کننده موهای بالای سطح پوست است بنابراین می‌توان آن را از بین برد.
    اپیلاسیون. از موم گرم یا سرد می‌توان برای بیرون کشیدن مو از ریشه استفاده کرد. این درمان باید هر 2 تا 3 هفته انجام شود.
  • روش کننده‌های پوستی. مواد شیمیایی می‌توانند رنگ مو را روشن کرده و دیدن آن را آسان تر کنند.
    الکترولیز. یک سوزن بسیار نازک درون فولیکول مو قرار می‌گیرد. برق از طریق سوزن ارسال می‌شود. این به فولیکول مو آسیب می‌رساند. این روش طی چندین جلسه انجام می‌شود. این می‌تواند باعث کاهش و از بین بردن موها برای ماه‌ها یا بیشتر شود.
  • لیزر موهای زائد. لیزر خاصی به سمت پوست نشانه رفته است. نور لیزر توسط رنگ (رنگدانه) موجود در مو جذب شده و مو را از بین می‌برد. این کار در موهای تیره بهتر است. این روش طی چندین جلسه انجام می‌شود. لیزر می‌تواند باعث کاهش و از بین بردن موها برای ماهها یا بیشتر شود.
  • کرم دارویی. کرم پوست با افلورنیتین می‌تواند رشد مو را آهسته‌تر کند. نتایج در طی 6 تا 8 هفته نشان داده می‌شود. در صورت قطع استفاده از کرم، موهای شما در طی 8 هفته دوباره رشد می‌کنند.

پیشگیری از پرمویی در زنان

کنترل هیرسوتیسم، همیشه امکان‌پذیر نیست. با این حال، یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کنترل وزن و کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا و دیابت کمک کند. اجتناب از داروهای غیرضروری که عامل ایجاد هیرسوتیسم هستند، نیز می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد

نظر کاربران