جراحی بینی

بهترین سن جراحی بینی چه زمانی است؟

zahra ahmadi

بهترین سن جراحی بینی زمانی است که فرد به بلوغ جسمی رسیده باشد و از سن جوانی و دوران شادابی و سلامت پوست نیز فاصله نگرفته باشد، با توجه به اینکه تمایل به زیبایی و زیباتر دیده شدن در همه ما وجود دارد این سوالات ممکن است از سنین خیلی پایین در ذهن همه ما ایجاد شده باشد که بهترین سن برای عمل بینی چند سالگی است؟ رشد بینی تا چه سنی ادامه دارد یا کم ترین و بیشترین سن کسانی که جراحی بینی موفق انجام داده اند چند سال است؟

سن جراحی بینی بعد از بلوغ می باشد و قبل از این سن با توجه به امکان رشد و تغییر شکل سیستم اسکلتی صورت عمل بینی صحیح نمی باشد.

بهترین سن برای انجام جراحی بینی

معمولا سن مناسب برای عمل بینی بین 20 الی 30 سال می باشد، چرا که در این بازه سنی اجزای صورت فرد کاملا رشد کرده و او از نظر فکری و جسمی نیز به بلوغ کامل رسیده است.

همچنین تصمیمی که در این بازه فرد برای انجام جراحی زیبایی بینی می گیرد از سر احساسات و شرایط دوره بلوغ جوانی نیست

نکته دیگر این است که پوست حالت کشسانی و الاستیک خود را حفظ کرده است.

رشد بینی در خانم ها تقریبا در سن شانزده سالگی و در مردان در سن هجده سالگی تمام میشود البته بسته به نوع بینی میتوانید در این سنین با مشورت پزشک معتبر جراحی را انجام دهید.

جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی در سنین کم

در صورتی که عمل بینی در سنین کم و قبل از رسیدن فرد به بلوغ کامل انجام شود در رشد صورت او تاثیرات منفی ایجاد می کند به گونه ای که چهره او در بزرگسالی حالت نرمال و طبیعی نخواهد داشت به همین علت است که جراحان تاکید می کنند در صورتی که قصد عمل دارید در بهترین سن جراحی بینی یعنی 20 الی 30 سال اقدام به عمل کنید.

جراحی بینی در سنین بالا

زمانی که فرد در سنین بالا اقدام به انجام جراحی زیبایی بینی کند به دلیل اینکه پوست حال ارتجاعی خود را از دست داده تورم بعد از جراحی طولانی تر بوده و دوره نقاهت بیمار طولانی تر خواهد بود.

حداقل سن جراحی زیبایی بینی

کمترین سن برای انجام عمل بینی در دختران 16 سالگی و در پسرها 18 سالگی می باشد. البته رسیدن به بلوغ کامل در هر فرد متفاوت است و جراح برای انجام جراحی زیبایی بینی باید تمامی اجزا صورت را جهت رسیدن به بلوغ کامل فرد بررسی نماید.

اگر پس از بررسی جراح بینی این تشخیص را داد که رشد غضروف های بینی متوقف شده است می تواند فرد اقدام به رینوپلاستی کند.

بنابراین باید به کسانی که قصد عمل در 12 ، 13 ، 14 ، 15 سالگی را دارند بگوییم که فعلا بهتر است دست نگه دارید تا به سن قانونی عمل بینی یا بهترین سن جراحی بینی برسید.

حداکثر سن عمل بینی

تا چه سنی می توان عمل بینی انجام داد؟ معمولاً بیشترین سن برای انجام عمل بینی 60 سالگی در نظر گرفته شده است. چرا که بعد از این سن خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست به میزان زیادی کاهش می یابد. در این صورت جراح بینی نمی تواند در فرم بینی یا بالای نوک بینی تغییراتی ایجاد کند. پس جراحی نمی تواند نتیجه رضایت بخشی برای بیمار داشته باشد.

هر چه سن بالاتر می رود پوست بیشتر دچار افتادگی و کاهش قدرت کشش شده و بینی نیز دچار افتادگی می شود. بنابراین نمیتوان نتایجی را که از عمل زیبایی بینی در 16 الی 25 سالگی یا عمل زیبایی بینی در 45 سالگی به دست می آید با نتیجه عمل بینی در 57 سالگی یکسان دانست.

همچنین از آنجایی که جراحی زیبایی بینی همراه با بیهوشی انجام می شود برای افراد بالای 60 سال که با مشکلات و بیماری هایی روبرو هستن، همراه با خطر است.

در چنین موارد حتما با جراح بینی مشورت نمایید تا جراح شرایط شما را به صورت کامل بررسی کند و پس از آن راهکار مناسب را به شما بگوید.

تاثیر سن بر نتیجه جراحی بینی

سلول های بدن ما تا پایان سن رشد، به طور مداوم در حال تغییر بوده و فرآیند رشد و تخریب را در بازه های زمانی معینی طی می کنند. مادامی که فرآیند رشد ادامه دارد، رشد اعضای بدن و صورت؛ از جمله بینی نیز فعال می باشد.

از این رو تکمیل روند رشد و اتمام پروسه بلوغ، از مواردی است که باید در جراحی مورد توجه قرار گیرد. در صورت بی توجهی به این مسئله و انجام جراحی پیش از تکامل رشد بینی، نتیجه عمل به مرور دستخوش تغییرات منفی می شود. و این یکی از دلایل نیاز به انجام جراحی ترمیمی است.

بنابراین می توان گفت بهترین سن جراحی بینی ، بالای 18 سال می باشد. زیرا در این سن فرآیند رشد بدن خاتمه یافته است. البته ناگفته نماند که این عدد در پسران و دختران با یکدیگر فرق دارد.زیرا پروسه رشد معمولا در دختر خانم ها زودتر از آقا پسرها تکامل می یابد.

لذا برای بررسی این که آیا شما کاندید مناسبی برای عمل بینی هستید یا خیر؟ حتما به جراح بینی مراجعه فرمایید تا پس از ارزیابی های لازم ، از این مسئله آگاه گردید.

ناگفته نماند تنها لازمه جراحی دماغ، بلوغ جسمی نبوده و فرد برای انجام این عمل جراحی، باید از لحاظ روحی نیز به بلوغ رسیده باشد. به گونه ای که از عمل بینی توقعاتی معقولانه داشته و آن چه قرار است رخ دهد را به خوبی درک کند.

شاید به این مطلب هم علاقه داشته باشید: جراحی بینی گوشتی و آنچه باید بدانید!

جراحی بینی زود هنگام

با توجه به تمامی مواردی که ذکر شد باز ممکن است فردی پیش از رسیدن به سن بلوغ نیاز به جراحی پیدا کند. در این صورت انجام جراحی زیر 18 سال در پسران و زیر 16 سال در دختران توسط جراح متخصص انجام خواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است که به صورت بسیار نادر، کودکی دچار انحراف شدید بینی به علت ضربه یا مادرزادی باشد. در این کودکان تنفس از بینی دچار اختلال می شود. علائمی مثل تنفس دهانی و خشکی دهان هنگام بیدار شدن از خواب و همین طور خرو پف شبانه نشان دهنده این اختلال هستند..

در چنین مواقعی فقط و فقط جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی به صورت کاملا محدود انجام می شود نه عمل زیبایی بینی. هدف از جراحی در این مواقع تنها درمان انحراف بینی از داخل بدون ایجاد تغییرات در بینی کودک است.

بعد از تصحیح انحراف بینی، تنفس کودک بهتر می شود و انجام عمل زیبایی بینی به آینده موکول می گردد. لذا برای انجام عمل سپتوپلاستی، محدودیتی وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی

اگر در حال تصمیم گیری برای انجام عمل زیبایی بینی هستید و مسئله شما فقط دانستن بهترین سن جراحی بینی می باشد. اولین قدم برای شما مشاوره با یک جراح بینی مجرب و با تجربه است تا رشد غضروف های صورت شما را بررسی کند.

در جلسات مشاوره با ارائه یک شرح حال کامل از خود، وضعیت جسمی و روحی بررسی می گردد. و در صورتی که در سن مناسب برای انجام عمل رینوپلاستی بودید، بدون نگرانی می توانید بینی خود را جراحی کنید. و نتیجه مطلوب و ایده آل تان را به دست آورید.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

نظر کاربران