میلیا یا کیست میلیوم چیست

میلیا یا کیست میلیوم چیست و روش های درمان آن کدام است؟

پری چاوشی

میلیا یا کیست میلیوم برجستگی های کوچک و سفیدی هستند که در اطراف چشم، بالای گونه، بینی و به ندرت روی لب ها ظاهر می شوند. این کسیت های کوچک در زمانی رخ می دهند که کراتین زیر پوست جمع شود. در این مطلب بعد از توضیح درباره این که میلیا یا کیست میلیوم چیست، روش های تشخیص و درمانی قطعی این عارضه پوستی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه شوید..

میلیا چیست؟

میلیا برآمدگی‌های گنبدی شکل کوچکی است که عمدتا سفید یا زرد بوده و زمانی ایجاد می‌شود که کراتین زیر سطح پوست جمع می‌شود. کراتین نوعی پروتئین محکم است که معمولا در بافت پوست، مو و سلول‌های ناخن یافت می‌شود. میلیا معمولا خارش یا درد ندارد؛ اما ممکن است موجب ناراحتی افراد شود. طبق گفته پزشک پوست و مو ملافه یا لباس‌های زبر میلیا را ملتهب یا قرمز می‌کنند.

کیست‌ها یا جوش میلیا معمولا روی صورت، بینی، لب‌ها، پلک‌ها و گونه‌ها ظاهر می‌شود. میلیا زیر چشم هم شایع است؛ اما در نواحی دیگر بدن، از جمله تنه و دستگاه تناسلی هم دیده می‌شود. میلیا اغلب با بیماری دیگری به‌نام مروارید‌های اپشتین (Epstein pearls) اشتباه گرفته می‌شود.

میلیا چیست؟

کیست های میلیوم به چه شکل هستند؟

کیست های میلیوم به رنگ سفید یا زرد کمرنگ دیده شده و هیچگونه خارش یا دردی ندارند اما شکل و وجود آن ها بر روی پوست ناخوشایند است.

میلیا مانند جوش های سر سفید نیست؛ دست کاری کردن این دانه های ریز نه تنها به از بین بردن آن ها کمکی نمی کند بلکه به ملتهب و قرمزی پوست کمک می کند.

علت بروز میلیا

به نقل از خبرگزاری ایمنا علت بروز میلیا ممکن است متفاوت باشد؛ این عارضه در برخی افراد به دلیل ضربه، آسیب یا عمل جراحی زیبایی اتفاق می‌افتد. با این وجود هیچ دلیل واضح و روشنی وجود ندارد که نشان دهد چرا میلیا در برخی افراد ظاهر می‌شود در حالی که برخی دیگر آن را تجربه نمی‌کنند. میلیا بیشتر در میان نوزادان و کودکان رایج است؛ در واقع این عارضه ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزادان را درگیر می‌کند. برخی افراد بعد از آسیب‌دیدگی پوستی دچار میلیا می‌شوند در موارد نادر نیز ممکن است فرد پس از مصرف داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها روی پوست خود میلیا را مشاهده کند.

روش تشخیص میلیا چیست؟

برای تشخیص ین بیماری پوستی معمولا نیاز به معاینه پزسکی توسط پزشک متخصص است. معمولا دکتر پوست متخصص با یک نگاه سطحی میتواند این عارضه را تشخیص داده و در پی درمان آن باشد. در صورتی که تعداد دانه‌های میلیا روی پوست زیاد باشد، در ابتدا باید علت بروز بیماری مشخص شود.

روش‌های درمانی میلیا چیست؟

میلیا در بسیاری از موارد بدون نیاز به درمان به صورت خود به خود از بین می‌رود، اما در بعضی موارد ماندگار است. برای درمان میلیا روش‌های متعددی وجود دارد؛ البته برای درمان این بیماری و به جا نماندن جای لک باید با پزشک مشورت کنید. یکی از روش‌های درمان میلیا استفاده از لایه‌برداری شیمیایی است؛ این نوع لایه‌برداری معمولاً با اسید لاکتیک، گلیکولیک اسید و سالیسیک اسید انجام می‌شود. البته لایه‌برداری شیمیایی برای میلیا زیر چشم به دلیل پوست بسیار حساس آن انجام نمی‌شود و باید قبل از اقدام حتماً با متخصص مشورت کنید. متخصص پوست می‌تواند با استفاده از سوزن‌های استریل و باریک کیست میلیا را تخلیه کند، تخلیه میلیا زیر چشم با استفاده از سوزن و چاقوی جراحی بسیار رایج است.

پزشکان در بعضی موارد با استفاده از لیزرهای سوزنی منافذ پوست را باز می‌کنند و دانه‌های میلیا را از بین می‌برند. در روش درمانی انجماد نیز میلیا با استفاده از نیتروژن مایع فریز می‌شود البته از این روش برای از بین بردن میلیا اطراف چشم استفاده نمی‌شود زیرا پوست این ناحیه حساس است و احتمال ایجاد لک در محل میلیا افزایش پیدا می‌کند. استفاده از پمادهای رتینوئید موضعی از مشتقات ویتامین A ممکن است به از بین بردن دانه‌های میلیا کمک کند.

راه های درمان خانگی میلیا

به طور کلی درمان خاصی برای میلیا ضروری نیست و معمولاً پس از مدتی به صورت خود به خود از بین می‌رود، اما در صورتی که ملیا زیر چشم آزاردهنده باشد می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی استفاده کنید. افرادی که به میلیا مبتلا شده‌اند می‌توانند به آرامی با حوله نرم یا لیف گرم ناحیه درگیر را لایه‌برداری کنند و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند؛ در این صورت کراتین محبوس شده به سطح پوست خواهد آمد. این افراد می‌توانند از انواع کرم‌های لایه‌بردار بدون نسخه که حاوی سالیسیک اسید یا گلکولیک اسید است و داروی درمان جوش دیفرین استفاده کنند تا میلیا سریع‌تر به سطح پوست بیاید و خارج شود. بخور دادن و دوش گرفتن در حمام آب گرم می‌تواند به لایه‌برداری پوست کمک شایانی کند. قراردادن گلاب و عسل روی میلیا نیز باعث کاهش التهاب و پاکسازی آن می‌شود.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

نظر کاربران