مصرف ضد آفتاب

مصرف ضد آفتاب با 5 نکته طلایی

پری چاوشی

مصرف ضد آفتاب باید دقیقا مثل استفاده از یک ریمل محبوب به یک عادت نرمال برای شما تبدیل شود. البته باید بدانید نحوه مصرف صحیح ضد آفتاب چگونه است تا پوست خود را در برابر آفتاب آن هم در این فصل گرم  محافظت کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا نکات طلایی مصرف ضد آفتاب را به شما بگوییم.

چه زمانی بايد از ضدآفتاب استفاده كنيم؟

همیشه این سوال مطرح است که زمان صحیح مصرف ضد آفتاب چه موقع می‌باشد. پاسخ سوال به نقل از پزشکان متخصص پوست و مو اين است كه هر زمان قصد رفتن به بيرون را داريد حتما به پوستتان ضد آفتاب بزنيد تا از نفوذ هر گونه اشعه مضر مانند فرابنفش و آسیب رساندن به پوست خود جلوگیری کرده باشید.

در روز های سرد زمستانی هم اشعه آفتاب می تواند تا 80 درصد به پوست شما وارد شده و آسیب های جدی به آن وارد کند.

عدد نوشته شده روی ضد آفتاب (SPF) به چه معنی است؟

بر روی ضد آفتاب‌ها عددی نوشته شده که بيانگر فاکتور محافظتی آن مي‌باشد، اين عدد هر چه بيشتر باشد بهتر است ولی رابطه آن به صورت خطی نيست به اين معنا که فاکتور محافظتی برابر 30 حدود نود و هفت درصد از اشعه آفتاب را جذب مي‌کند و هر چه از اين عدد بالاتر برويم قيمت ضد آفتاب گرانتر مي‌شود ولی حد اکثر سه درصد به فاکتور محافظتی افزوده خواهد شد.

عدد نوشته شده روی ضد آفتاب (SPF) به چه معنی است؟

کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را انتخاب کنید

همیشه در مصرف کرم ضد آفتاب از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. SPF کرم های ضد آفتاب، اشعه های خورشید را جذب و منعکس می کنند، بنابراین آن ها به پوست شما آسیب نمی زنند.

به خاطر داشته باشید که اگر SPF بالاتری داشته باشید، خیلی بهتر نیست، بسیاری از مردم فکر می کنند اگر SPF بالاتری را انتخاب کنند، بیشتر می توانند در آفتاب بمانند و از آنها محافظت کند.

کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت تکرار کنید

محافظت تمام روز را فراموش کنید؛ کرم ضد آفتاب بعد از چند ساعت پاک می‌شود بنابراین، دقت کنید که هر دو ساعت به اندازه ضد آفتاب را تمدید کنید. در برخی موارد، شما باید هر 60 تا 90 دقیقه مصرف کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت تکرار کنید

چه مقدار ضد آفتاب بايد بزنيم؟

مقدار مصرف ضد آفتاب لازم 2 ميلی گرم بر هر سانتيمتر مربع است. با اين حساب بايد هر بار يک بند انگشت از ضد آفتاب را به همه صورت بماليم و اگر روزی سه بار به صورتمان ضد آفتاب بزنيم يک ضد آفتاب 50 ميلی ليتری بايد در مدت يک ماه تمام شود. نکته مهم اينکه در صورتی که کمتر از مقدار گفته شده ضد آفتاب را بزنيم فاکتور محافظتی آن شديداً کاهش مي‌يابد

آيا هر ضد آفتابی برای هر فردی مناسب است؟

خير، بعد از فاکتور حفاظتی مهمترين مساله اين است که شماپوست چرب دارید يا نه .در صورتی که پوست شما چرب باشد يا آکنه بزند شما بايد از ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنيد. اگرشما پوست خشکی دارید، ضد آفتاب‌هايی که دارای مرطوب کننده باشد در بازار موجود است. برای بچه‌ها هم بايد از ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد.

ضد آفتاب‌ها چگونه جلوی اشعه مضر را می‌گیرند؟

ضد آفتاب‌ها برای بلوک کردن اشعه UVAو UVB حاوی مواد شیمیایی می‌باشند که اشعه را جذب می‌کنند.
ضد آفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید تتانیوم و اکسید روی هستند که اشعه UVA و UVB را منعکس می‌کنند و برای افرادی که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند مناسب هستند.

نظر کاربران