متخصص پوست و مو

متخصص پوست و مو یا درماتولوژیست کیست و چه وظایفی دارد؟

پری چاوشی

متخصص پوست و مو یا درماتولوژیست به کسی گفته می شود که در زمینه سلامتی پوست، مو و ناخن تخصص داشته و به صورت حرفه ای می‌تواند بیش از 3000 بیماری را شناسایی کرده و درمان کند. در این مطلب از وب سایت کلینیک زیبایی به شما پزشکان متخصص در این زمینه و وظایف آنها را معرفی می کنیم. با ما همراه شوید.

متخصص پوست یا درماتولوژیست کیست؟

درماتولوژی به علمی گفته می شود که در آن به تشخیص و درمان بیماری های مربوط به پوست و مو پرداخته می شود. راحی زیبایی پوست، ایمونوتراپی، فتوتراپی، لیزر درمانی، رادیوتراپی و فتودینامیک درمانی، سرطان ها، شرایط آرایشی و پیری پوست، چربی، مو، ناخن ها و مخاط دهان و دستگاه تناسلی در محدوده این علم قرار دارد.

متخصص پوست چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصصان پوست مشکلات افراد در هر سنی از نوزادان گرفته تا سالمندان را تشخیص می دهند و درمان می‌نمایند:

تعدادی از مشکلات شایع پوست مو و ناخن ها، عبارتند از:

  • زگیل
  • درماتیت ناشی از تماس خارجی با مواد شوینده و مواد شیمیایی خانگی، بیشتر زنان با خانواده های جوان را درگیر می کند.
  • ریزش مو
  • سرطان پوست
  • اگزما ی پوست
  • عفونت های قارچی
  • اگزما آتوپیک کودکان
  • تبخال (هرپس سیمپلکس)
  • ضایعات تخریب کننده ناخن
  • ضایعات پوستی با رشد پیشرونده
  • انواع سرطان های پوست مثل ملانوم
  • پسوریازیس – نوعی اختلال پوستی است.
  • خارش پوستی به علت مشکل کبدی مزمن
  • آکنه تا حدودی هر نوجوان را درگیر می کند.

متخصص پوست چه بیماری هایی را درمان می کند؟

هیچ کس بیشتر از متخصصان پوست برای رفع نگرانی های مربوط به پوست، مو و ناخن های شما آموزش ندیده است. اگر به دنبال بهترین فوق تخصص پوست و مو شیراز هستید به لینک درج شده مراجعه کنید.

تخصص های مربوط به پوست و مو چیست؟

برخی از متخصصان پوست و مو پس از دریافت مدرک تخصصی خود، تصمیم می گیرند آموزش پزشکی خود را ادامه دهند. آنها ممکن است آموزش های پیشرفته را به مدت یک سال در یکی از تخصص های زیر داشته باشند:

آسیب شناسی پوست

هنگامی که متخصص پوست و مو ضایعه ای را در پوستتان ببیند ممکن است از آن بیوپسی تهیه کند. در این حالت یک قطعه از پوست آسیب دیده را برداشته و آن را برای یک متخصص پاتولوژی می فرستد تا علت آن بررسی شود.

متخصص پاتولوژی، پوست بیوپسی را با میکروسکوپ بررسی می کند و یک گزارش کتبی به نام نتیجه بیوپسی یا گزارش آسیب شناسی را در اختیار متخصص پوست قرار می دهد. برای برخی شرایط، مانند سرطان پوست، معاینه توسط متخصص پوست تنها راه اطمینان از تشخیص است.

جراح Mohs

جراح موهز یک متخصص پوست است که برای درمان سرطان پوست تکنیک خاصی به نام جراحی Mohs را به صورت حرفه ای انجام می دهد. جراحی Mohs شامل برداشتن تکه های نازک پوست و سپس بررسی هر قسمت با میکروسکوپ است. این معاینه به متخصص پوست کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که با هر بار برداشتن بافت سلولهای سرطانی را از بین می برد و جراح وقتی دیگر سلولهای سرطانی را زیر میکروسکوپ نمی بینند، می تواند حذف پوست را به حداقل برساند.

جراحی Mohs مزایای زیادی دارد، اما برای همه کسانی که به سرطان پوست مبتلا هستند درمان صحیحی نیست. یک متخصص پوست قبل از تعیین اینکه بهترین روش درمانی برای هر بیمار چیست، عوامل زیادی را در نظر می گیرد. روش جراحی بستگی به نوع سرطان پوست، گسترش آن به قسمت های دیگر بدن و محل درگیر دارد.

در حالی که همه متخصصان پوست در حین آموزش از جراحی Mohs مطلع می شوند، یک جراح Mohs بیشترین آموزش را می بیند و تخصصی تر اقدام می کند.

متخصص پوست کودکان

یک متخصص پوست کودکان در زمینه درمان بیماری های کودکان و نوزادان تخصص دارد. اگر کودک شما به بیماری، پوست، مو یا ناخن مبتلا است، ممکن است درمان توسط یک متخصص پوست کودکان را در نظر بگیرید.

برخی از بیماری هایی که روی پوست، مو یا ناخن تأثیر می گذارند بیشتر در کودکان دیده می شود. برخی از بیماری ها فقط در کودکان رخ می دهد. همه متخصصان پوست کودکان مبتلا به بیماری پوستی را درمان می کنند. با این حال، اگر کودک با یک مشکل شدید و مزمن یا اختلال مادرزادی یا نوعی بیماری نادر درگیر باشد بهتر است با یک متخصص پوست کودکان تماس بگیرید.

بیمارهای پوستی تا چه حدی شایع هستند؟

پوست بزرگترین و قابل مشاهده ترین اندام بدن است و به عنوان سدی در برابر آسیب و ورود باکتری عمل می کند. متأسفانه تقریباً همه افراد نوزادان، کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان به نوعی بیماری پوستی مبتلا می شوند. از هر شش مورد یک نفر (۱۵٪) از مراجعه کنندگان به پزشک خانواده (پزشک عمومی) یک مشکل پوستی دارد.

بیمارهای پوستی تا چه حدی شایع هستند؟

برخی از شایع ترین بیماری های پوستی، عبارتند از:

  • ریزش مو: حدود ۸۰ میلیون نفر در ایالات متحده ریزش موی ارثی دارند.
  • روزاسه: این بیماری باعث قرمزی صورت، ایجاد ضایعات چرکی، رگهای خونی قابل مشاهده و تورم پلک ها می شود.
  • زونا یا هرپس زوستر: این عفونت ویروسی باعث ایجاد بثوراتی می شود که ممکن است دردناک باشد.
  • سرطان پوست: از هر ۵ نفر در ایالات متحده ۱ نفرتا ۷۰ سالگی به نوعی سرطان پوست مبتلا می شود.
    درماتیت و اگزما: درماتیت التهاب پوست است و به طور معمول منجر به تورم همراه با بثورات خارش دار می شود.
  • عفونت های قارچی: این بیماری نیز شایع است و گاهی اوقات پوست، ناخن ها و موها را درگیر می کند.
  • مشکلات ناخن: متخصصان پوست همچنین مشکلات بهداشتی را که به پوست اطراف و زیر ناخن ها آسیب می زند درمان می کنند.
  • ویتیلیگو: این بیماری به معنی از بین رفتن ملانین، رنگدانه پوست است. در نتیجه، رنگ برخی از قسمت های پوست نسبت به بقیه کم رنگ تر است.
  • آکنه: از جمله شایع ترین مشکلات پوستی است. آکنه دلایل مختلفی دارد که می تواند به انواع مختلفی از جوش ها منجر شود. برخی از افراد دچار بدشکلی محل جوش، اعتماد به نفس پایین و سایر عوارض می شوند.
  • زگیل ها: این بیماری نوعی رشد پوستی مسری و خوش خیم است که وقتی ویروس لایه سطحی پوست را آلوده می کند، ظاهر می شود. یک متخصص پوست می تواند از روش های مختلف درمانی برای از بین بردن زگیل های مزمن استفاده کند.
  • پسوریازیس: این بیماری نوعی اختلال خودایمن مزمن است و سرعت رشد سلول های پوستی را افزایش می دهد و در نتیجه لکه هایی در پوست ایجاد می شود که ممکن است ضخیم، قرمز، بنفش یا نقره ای و پوسته پوسته باشد.

چه زمانی باید با متخصص پوست مشورت کنیم؟

متخصصان پوست می توانند بیش از 3000 بیماری را درمان کنند. اگر فردی با مشکل در پوست، مو یا ناخن خود روبرو شود، بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کند. در صورت بروز علائم بیماری پوستی، یا در صورت بی اثر بودن درمان فعلی، در اسرع وقت با یک متخصص پوست تماس بگیرید. مهم است که بدانید یک متخصص پوست قبل از مراجعه به آنها مجوز یا گواهی کامل دارد یا خیر. برخی از افراد در کلینیک های زیبایی خود را متخصص پوست می نامند اما اعتبار لازم را ندارند.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما.

 

نظر کاربران