عوارض ضدعفونی کننده دست

عوارض خطرناک ضدعفونی کننده دست برای بدن چیست ؟

پری چاوشی

یکی از روش های دوری از هرگونه آلودگی و میکروب شستن و یا ضدعفونی کردن دست است. مواد ضدعفونی کننده دست در کنار مزایایی که دارد میتوان عوارض جدی را نیز داشته باشد. در این مطلب با عوارض خطرناک ضدعفونی کننده دست برای بدن بیشتر آشنا می شوید. با ما همراه شوید...

مهم ترین عوارض مواد ضدعفونی کننده دست

با به وجود آمدن ویروس کرونا مردم بیش از پیش نیاز به ضدعفونی کردن دست هایشان دارند. این کار میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که شامل :

  • میزان اسهال و استفراغ ویروسی به دلیل استفاده بیش از حد از مواد ضدعفونی کننده دست افزایش یافته است.
  • افزایش تماس با مواد تحریک کننده و مواد حساسیت زا ممکن است خطر درماتیت دست یا اگزما را افزایش دهد.
  • مشکلات هورمونی دیگر عارضه این مواد است. تحقیقات FDA نشان می‌دهد که تریکلوزان ممکن است منجر به اختلالات هورمونی شده و در نتیجه باعث ایجاد سویه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک شود.
  • برخی مواد ضدعفونی کننده احتمال مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مواد ضدعفونی کننده قوی عملکرد ایمنی بدن انسان را ضعیف می‌کند. سیستم ایمنی ضعیف باعث می‌شود افراد مستعد ابتلا به آلرژی شوند.
  • مصرف مداوم ضدعفونی کننده دست الکلی مثل مصرف مداوم نوشیدنی الکلی است و می‌تواند سبب ایجاد مسمومیت الکلی با درصد بالا باشد.

آیا مواد ضدعفونی کننده دست همه میکروب‌ها را از بین می برد؟

ضدعفونی کننده‌های الکلی ئست برای کم کردن سریع میکروب‌های دست در شرایط خاص هستند. ساتفاده مداوم و بی رویه از آنها میتواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است این مواد همه انواع میکروب‌ها را از بین نمی‌برند. مهم‌ترین دلیل از بین نرفتن تمام میکروب‌ها این است که افراد ممکن است دستورالعمل‌های لازم برای استفاده از مقدار کافی ژل ضدعفونی کننده را در رعایت نکنند.

در لینک درج شده میتوانید با بهترین پزشکان متخصص پوست و مو در شیراز بیشتر آشنا شوید. سپاس از همرایتان

نظر کاربران