سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست و چگونه درمان می شود؟

پری چاوشی

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع بین خانم ها است که میتواند عوارض زیادی داشته باشد. PCOS که یک اختلال هرمونی است شامل مجموعه‌ای از علائم می باشد که ممکن است با هم یا به تنهایی رویت شوند. در این مطلب از وب سایت کلینیک زیبایی درباره این سندرم و عوارض آن در برابر پوست و مو صحبت می کنیم. با ما همراه شوید..

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تخمدان پلی کیستیک به عنوان یک اختلال هورمونی در بین خانم ها شناخته شده است که می تواند با علائم مختلفی همراه شود. زنان مبتلا به این بیماری، امکان دارد دوره های قاعدگی خیلی کوتاه و یا خیلی طولانی داشته باشند یا سطح هورمون های مردانه آنها بسیار زیاد باشد. در ادامه این مقاله با علائم، علل و همچنین بهترین روش های درمان این اختلال آشنا می شوید.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم و نشانه های این سندرم در همه افراد یکسان نیست و می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. اصلی‌ترین نشانه های PCOS عبارت است از:

• افزایش موی زائد در صورت سینه، شکم
  • کلفت شدن صدا
  • ریزش مو
  • آکنه
  • افزایش ناگهانی وزن
  • درد مزمن لگن
  • اضطراب و افسردگی
  • ناباروری
  • پریود نامرتب

علت PCOS چیست؟

علت دقیق pcos، هنوز شناخته نشده است. اما برخی از تحقیقات نشان داده است که موارد زیر می تواند به عنوان علت این سندرم شناخته شود:

مقاومت به انسولین:
انسولین، باعث انتقال قند به سلولها می شود. زمانی که بدن به این هورمون مقاوم باشد، قند از خون وارد سلولها نشده و سطح آن در خون افزایش می یابد. از طرفی بدن بعلت قند خون بالا، انسولین بیشتری ساخته که در تقابل با هورمونهای تخمدان است.

وراثت:
تحقیقات نشان می دهد که، ژن های خاص ممکن است به PCOS مرتبط باشند.

آندروژن بسیار بالا:
تخمدان ها به دلیل بزرگی و افزایش بافت استروما سطح غیر طبیعی آندروژن را تولید می کنند که منجر به موهای زائد و آکنه می شود.

التهاب خفیف:
التهاب خفیف به معنی، تولید گلبول های سفید خون برای مقابله با عفونت است.
براساس برخی از تحقیقات که بیان دارند، زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، نوعی التهاب خفیف دارند که تخمدانهای پلی کیستیک را به تولید آندروژن تحریک می کند و موجب مشکلات قلبی عروقی شود.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

عوارض این سندرم عبارت است از:

• ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالای ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان جنین مرده
  • آسیب کبد ناشی از تجمع چربی در کبد
  • سندرم متابولیک – مجموعه ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و میزان کلسترول یا تریگلیسیرید غیر طبیعی که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات غذا خوردن
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان آندومتر رحم

روش های تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

• معاینه و شرح حال در ویزیت اولیه
  • سونوگرافی واژینال و آزمایش خون

چه خطراتی زنان مبتلا به PCOS را تهدید می کند؟

برخی از این خطرات به اختلال تخمک گذاری و عدم وقوع پریود به صورت منظم ارتباط دارد. وقتی تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، چرخه معمول هورمون قطع و باعث می‌شود که دیواره رحم در معرض سطح ثابت استروژن قرار گیرد، به این ترتیب، لایه آندومتر بیش از حد ضخیم شده و باعث خونریزی‌های غیرطبیعی در خانم می‌شود. همچنین ممکن است منجر به سرطان آندومتر یا مقدمه شروع تغییرات پیش سرطانی شود. به علاوه، عدم تخمک گذاری منظم، می‌تواند ناباروری هم ایجاد کند. ضمن آنکه، سندرم متابولیک در زنان مبتلا به PCOS شایعتر است. علائم سندرم متابولیک شامل چاقی شکمی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت است. هر یک از این علائم، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. نکته مهم آن است که چاقی در زنان مبتلا به PCOS شایع است.

چه خطراتی زنان مبتلا به PCOS را تهدید می کند؟

ناباروری در زنان مبتلا به PCOS چگونه درمان می‌شود؟

یکی از راه‌های درمان ناباروری در بیماران مبتلا به PCOS ایجاد تخمک گذاری؛ استفاده از دارو است. کلومیفن سیترات و لتروزول داروهای خوراکی هستند که برای تحریک تخمک گذاری بیماران مبتلا به PCOS معمولا تجویز می‌شود. در صورت عدم موفقیت در ایجاد تخمک گذاری با داروهای خوراکی، ممکن است پزشک معالج شما داروهای تحریک کننده تخمدان به نام گنادوتروپین تجویز نماید. به دلیل اینکه ممکن است در هنگام استفاده از این داروها، تحریک بیش از حد تخمدان رخ دهد، لازم است که این خانم‌ها در زمان استفاده از این داروها به صورت دقیق تحت کنترل باشند. اگر خانمی اضافه وزن داشته باشد، کاهش وزن می‌تواند به بهبود الگوی تخمک گذاری و افزایش شانس باروری کمک کند. داروهای حساس به انسولین مانند متفورمین هم می‌توانند در افزایش شانس تخمک گذاری کمک کنند، به علاوه استفاده از متفورمین ممکن است خطر ابتلا به دیابت یا سندرم متابولیک را کاهش دهد.

روش های درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان PCOS در خانم ها روش های مختلفی دارد و با توجه به میزان کیست های موجود در تخمدان و وضعیت جسمی بیمار، پزشک بهرتین روش درمانی را انتخاب می کند. مصرف متفورمین که در درمان دیابت نوع دو موثر است میتواند یکی از داروهای موثر در درمان این سندروم باشد. استفاده از داروی اسپیرونولاکتون برای خانم های که قصد بارداری ندارند میتواند در درمان آکنه، ریزش مو و… از این بیماری موثر باشد. قرص های ضد بارداری نیز میتواند تولید آندروژن را کاهش دهد.