درمان آکنه بدون راکوتان

درمان آکنه بدون راکوتان امکانپذیر است؟

پری چاوشی

برای درمان کردن آکنه روش های مختلفی وجود دارد که بهترین روش آن مصرف قرص راکوتان است، اما از آنجایی که مصرف این دارو با عوارضی نیز همراه است، درمان آکنه بدون راکوتان نیز امکانپذیر است، اما چگونه؟ این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

آکنه چیست؟

آکنـه از آن دسته بیماری های التهابی و مزمن است که میتواند با عدم اعتماد به نفس شما همراه باشد. آکنه در نواحی مختلف بدن مانند صورت، شانه ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود.

انواع آکنـه که به جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، کیست ها و ندول ها معروف هستند جز متداول ترین بیماری پوستی در جهان به حساب می آید. به طور معمول این وضعیت با فعال شدن غده های چربی در دوران بلوغ به وجود می آید اما ممکن است که در هر سنی پدیدار شود.

دلایل به وجود آمدن آکنه کدامند؟

دلایل اصلی این عارضه که در هر سنی امکان به وجود آمدن خواهد داشت عبارت است از:

  • هورمون ها : فعالیت های هورمونی همانند دوران بلوغ یا دوره های قاعدگی ممکن است که موجب بروز آکنه شوند.
  • رزیم غذایی : رژیم هایی که قند بالایی دارند ممکن است تاثیر مستقیمی بر روی وخیم تر شدن آکنه بگذارد.
  • استرس : طبق تحقیقات آکنه های وخیم و بسیار زیاد، ارتباط مستقیمی با میزان افزایش استرس دارند.
  • ژن ها : بعضی از افراد بیشتر از بقیه در معرض به وجود آمدن آکنه قرار می گیرند که دلیل شایع ژن های بدنشان است.
  • عفونت : برخی از گونه های باکتری طبق باور بسیاری باعث آکنه می شوند.

دلایل به وجود آمدن آکنه کدامند؟

حال نوبت آن رسیده که روش های اصلی برای درمان آکنه را معرفی کنیم. به نقل از برترین پزشکان پوست و مو که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است روش های زیر در درمان آکنه بدون راکوتان است:

روش های اصلی درمان آکنه بدون راکوتان چست؟

  • لیزر درمانی : ليزر درماني هایی همانند درمان فتودینامیکی، که در مطب ها قابل انجام هستند نیز برخي اوقات مي توانند مؤثر باشند.
  • ایزوترتینوئین (روآکوتان، در برندهای دیگر) : که باید به طور خوراکی مصرف شود، این دارو جزو مؤثرترین و بهترین عامل در درمان آکنه است و برای درمان کردن آکنه های شدید پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • robust (لیزر طبی) : این روش یکی از مناسب ترین گزینه های درمانی برای برطرف کردن آکنه شدید است که کاملا بستگی به نوع و شدت آکنه دارد.
  • لایه برداری شیمیایی : اين روش که در برخي از مطب ها نیز انجام می‌شود، می‌تواند كمك بزرگي به درمان كردن آکنه و كم رنگ شدن تغییرات رنگدانه ای بعد از التهاب کند.
  • داروی اسپيرونولاكتون : برای خانم هايي كه به آکنه های هورمونی مبتلا هستند که اين آكنه ها با سیکل قاعدگی تحریک می‌شوند، داروی اسپیرونولاکتون، که كنترل كننده میزان تستسترون است را می‌توان تجویز کرد؛ قرص های خوراکی كه ضد بارداری اند نیز می‌توانند در تنظیم كردن هورمون های تاثيرگذار در آکنه کمک کننده باشند.

آیا عوارض راکوتان بر کبد را می‌دانید؟ میتواند در لینک درج شده تمام مزایا و عوارض این قرص را بخوانید.

چگونه می توان آکنه را در منزل درمان کرد؟

علاوه بر روش های دارویی که برای درمان آکنه بدون راکوتان مطرح کرده ایم، می توان با راه کارهای خانگی و برخی رژیم های غذایی هم از بروز آکنه جلوگیری نمود و هم آن را درمان کرد. این راه حل های خانگی عبارت است از:

استفاده از روغن بره‌موم: در حقیقت بره‌موم نوعی ماده‌ شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل می باشد که از مهم‌ترین خواص دارویی این ماده می توان به اثرات آنتی‌بیوتیکی، ضدقارچی، ضدویروسی و ضدباکتریایی آن اشاره کرد، با مصرف کردن روغن بره‌موم به حالت ماسک بر روی پوست خود می‌توان جوش‌های صورت را درمان کرد.

سرکه سیب : یک واحد از سرکه سیب را به همراه سه واحد آب مخلوط کنید و آن را بر روی پوست صورت خود به‌ مدت یک دقیقه قرار دهید، پس از آن با پنبه ای نرم آن را خشک نمایید و طبق تحقیقات لاکتیک اسید و ساکینیک اسیدی که در سرکه سیب موجود است موجب ایجاد تعادل در میزان چربی موجود در پوست و مقابله کردن با عوامل ویروسی و باکتریایی و کاهش یافتن التهاب آن می‌شود.

شربت سکنجبین : این شربت کمک بزرگی به درمان بیماری های کبدی و رفع مشکلات پوستی کند که در ادامه مواد مورد نیاز طرز تهیه آن را ذکر خواهیم کرد.

مواد مورد نیاز شربت سکنجین : سرکه یک واحد، عسل 2 واحد، آب 8 واحد

طرز تهیه : سرکه، عسل و آب را با یکدیگر ترکیب نمایید و بر روی حرارت قرار دهید تا با شعله ای ملایم بجوشد و یک‌ سوم آب آن بخار شود؛ زمان جوشیدن آن کفش را جدا کنید و در ضمن می توانید که یک دسته نعناع نیز برای رنگ و طعم بهتر زمان جوشیدن به آن اضافه کنید؛ در هر وعده روزانه خود، یک‌سوم لیوان از این شربت را به همراه دو سوم لیوان آب مخلوط و مصرف کنید و بهتر است که با شکم خالی یا یک ساعت بعد از غذا میل شود.

پیروی از رژیم غذایی با اندیس گلایسمی پایین : اندیس گلایسمی یک ماده غذایی، میزان تأثیر این ماده را بر روی افزایش قند خون نشان می دهد؛ غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالایی مثل نان سفید، نوشابه، کیک و شیرینی‌ها، غلات صبحانه شیرین‌‌شده و سایر غذاهای فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس هستند؛ کاهش یافتن مصرف این نوع از مواد غذایی می‌تواند موجب کاهش یافتن بروز آکنه شود.

نظر کاربران