فاطمه صابری

تابستان فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی در فضای باز به همراه دارد، اما گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی‌های دردناک شود. خبر خوب این است که راه های آسان و طبیعی برای خلاص شدن سریع از آفتاب سوختگی وجود دارد. در این پست، پنج درمان موثر را مورد بحث قرار می‌دهیم که می‌توانند به شما در تسکین آفتاب سوختگی تنها در یک روز کمک کنند.

درمان آفتاب سوختگی در خانه

آفتاب سوختگی یکی از عوارض متداول انسان‌ها به دنبال آفتاب‌گرفتگی است. این بیماری در اثر تعریق بیش از حد، نور مستقیم آفتاب و استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب رخ می‌دهد. در صورتی که فرد آفتاب خورده به مرحله سوختگی برسد، علائمی همچون قرمزی، درد، سوزش و تورم در پوست ایجاد می‌شود. برای درمان آفتاب سوختگی در خانه، می‌توانید از روش‌های ساده و طبیعی استفاده کنید. با این حال، در صورتی که علائم سوختگی شدید باشد یا بیش از ۲۴ ساعت ادامه دارد، بهتر است به بهترین متخصص پوست و مو در جردن تهران مراجعه کنید.

درمان آفتاب سوختگی با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خواص ضدالتهابی و خنک کنندگی که دارد یک درمان شناخته شده برای آفتاب سوختگی است. به کاهش درد و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند و باعث بهبودی می شود. برای استفاده از ژل آلوئه ورا، آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. در صورت نیاز در طول روز دوباره استفاده کنید.

کمپرس خنک بهترین راه درمان آفتاب سوختگی

کمپرس های خنک نیز می توانند فوراً از آفتاب سوختگی تسکین دهند. آنها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند و در عین حال پوست شما را آبرسانی می کنند. برای ایجاد یک کمپرس خنک، یک پارچه تمیز را در آب سرد خیس کنید و آب اضافی را بگیرید. پارچه را هر بار به مدت 10-15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این روند را چندین بار در روز تکرار کنید.

کمپرس خنک بهترین راه درمان آفتاب سوختگی

هیدراته بمانید

آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن مهم است. آب بهترین گزینه است، اما می توانید آب نارگیل یا نوشیدنی های ورزشی نیز بنوشید تا الکترولیت های از دست رفته در اثر تعریق را جبران کنید. از الکل و کافئین خودداری کنید، زیرا می توانند بیشتر بدن شما را کم آب کنند.

درمان آفتاب سوختگی با حمام جو دوسر

حمام بلغور جو دوسر نیز می تواند به تسکین پوست آفتاب سوخته کمک کند. جو دو سر حاوی ترکیباتی به نام avenanthramides است که خواص ضد التهابی دارد و می تواند خارش و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد. برای تهیه حمام بلغور جو دوسر، یک فنجان جو را در مخلوط کن خرد کنید و به وان پر از آب گرم اضافه کنید. به مدت 20 تا 30 دقیقه در وان غوطه ور شوید و بعد از حمام پوست خود را خشک کنید.

درمان آفتاب سوختگی با حمام جو دوسر

سرکه را در ناحیه آفتاب سوختگی بمالید

سرکه به دلیل دارا بودن اسید استیک یکی دیگر از داروهای موثر برای آفتاب سوختگی است که می تواند به تسکین و کاهش التهاب کمک کند. برای استفاده از سرکه، مقدار مساوی آب و سرکه سیب را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بپاشید. از طرف دیگر، می‌توانید پنبه‌ای را در سرکه آغشته کنید و مستقیماً روی پوست آفتاب‌سوخته بمالید.

نتیجه:
این 5 راه حل می تواند به شما کمک کند تنها در یک روز از شر آفتاب سوختگی خلاص شوید. استفاده از آنها آسان است و به راحتی در خانه یا فروشگاه ها در دسترس هستند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در وهله اول، قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید یا تاول شدید، سریعا با پزشک مشورت کنید و به درمان پوست خود کمک کنید. با استفاده از این درمان ها می توانید بدون نگرانی از آفتاب سوختگی های دردناک از آفتاب تابستانی لذت ببرید.