تاثیر رژیم غذایی بر پوست

تاثیر رژیم غذایی بر پوست را جدی بگیرید

. زمانی

اگر نگرانی های زیادی در رابطه با پوست خود و نحوه حفظ سلامت آن دارید، راه های زیادی برای محافظت از پوست وجود دارد. بهترین راه، خوردن غذاهای سالمی است که سلامت پوست را بهبود می بخشد. کلید داشتن پوستی زیبا در مواد غذایی است که روزانه مصرف می کنید. پوست شما یکی از مهمترین اعضای بدن می باشد. محافظت از آن در برابر آلاینده های بیرونی و مواد شیمیایی می تواند چالش برانگیز باشد، اما آنچه که هر روز میخوریم تفاوت بزرگ تری ایجاد می کند. رژیم غذایی سرشار از قند و غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به التهاب، جوش های آکنه و پیری زودرس پوست شود. این پست در مورد تاثیر رژیم غذایی بر پوست و اینکه چه غذاهایی باید به طور منظم برای زیبایی بیشتر مصرف شود، به شما کمک خواهد کرد.
کسانی که عادت به خوردن غذاهای چرب به طور منظم دارند، اغلب متوجه خطوط ریز، جوش های آکنه و سایر مشکلات پوستی می شوند. توصیه می شود بررسی را از دست ندهید.

ایجاد جوش های آکنه

اگرچه جوش های آکنه به دلیل تغییرات هورمونی در جوانان شایع است، جوش های مکرر نشانه عادات بد غذایی می باشد. به گفته پزشکان، غذاهایی مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و برگر باعث ایجاد جوش می شوند. مصرف منظم این غذاها منجر به بروز آکنه های مکرر، هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان می گردد. رژیم های غذایی با مقادیر بالای کربوهیدرات های تصفیه شده باعث التهاب خفیف تا مزمن می شود که آکنه و جوش را به همراه خواهد داشت.

بروز چین و چروک و خطوط ریز

شاید فکر کنید که چین و چروک و خطوط ریز روی پوست برای افراد مسن است، اما اگر رژیم غذایی خود را تغییر ندهید، ممکن است به آنها مبتلا شوید. کلاژن، الاستین و پروتئین سه ماده ضروری هستند که پوست شما برای صاف، انعطاف پذیر و بدون چین و چروک ماندن نیاز دارد. غذاهای روغنی و سرخ شده پروتئین کافی برای تامین پوست شما ندارند. علاوه بر این، قرار گرفتن پوست شما در معرض اشعه UV خورشید نیز تاثیر منفی دارد. این اشعه‌ها رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند که به الاستین و کلاژن پوست شما آسیب می‌رسانند و در نتیجه آن را چروک می‌کنند.

چرا رژیم غذایی مهم است؟چه مواد غذایی تاثیرگذار هستند؟

بهترین راه برای مبارزه با رادیکال های آزاد و از بین بردن کربوهیدرات های تصفیه شده این است که غذاهای حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید.  سبزیجات و میوه های تازه سرشار از آنتی اکسیدان هستند و از این رو می توانند با تشکیل رادیکال های آزاد مبارزه کنند. پزشکان به اتفاق آرا موافق هستند که ارتباط مستقیمی بین پوست و آنتی اکسیدان ها وجود دارد. کسانی که سطح بالایی از آنتی اکسیدان دارند، در مقایسه با کسانی که فاقد آن هستند، پوستی صاف و نرم دارند. در نتیجه تاثیر رژیم غذایی بر پوست بسیار زیاد است. در ادامه رژیم غذایی برای دریافت تاثیر مثبت بر روی پوست را معرفی خواهیم کرد. 

  1. میوه ها و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ حاوی کاروتنوئیدها و ویتامین A هستند که به پوست شما اجازه تولید مثل سلول ها را می دهد. بدن شما هر روز تقریباً 30000 تا 40000 سلول می ریزد، بنابراین به مرحله ای می رسد که دیگر نمی تواند سلول های جدید تولید کند. هنگامی که پوست شما تولید سلول های جدید را متوقف کند، ظاهری قدیمی پیدا می کند. میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی ویتامین C هستند که محتوای کلاژن پوست شما را دوباره پر می کند. این بدان معناست که قرار دادن میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی باعث می شود تا سال ها پوستی نرم و صاف داشته باشید.

  1. ماهی

تاثیر رژیم غذایی بر پوست بسیار چشمگیر است. ماهی حاوی درصد بالایی از پروتئین است که می تواند به پوست شما در ساخت کلاژن و الاستین کمک کند. علاوه بر پروتئین، برخی از ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند. آنها التهاب پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. پزشکان اغلب خوردن ماهی قزل آلا یا ماهی قزل آلا را هر روز توصیه می کنند زیرا هر دو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و محتوای پروتئین بالایی هستند.

  1. آجیل و دانه ها

انواع مختلف مغزها مانند گردو، بادام زمینی و بادام پوست شما را صاف نگه می دارند. یک مشت دانه چیا و کتان را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید و در عرض چند ماه متوجه تغییر در بافت پوست خود خواهید شد. می توانید هر زمان که خواستید چیزی بخورید، اینها را بخورید. به جای سیب زمینی سرخ کرده یا همبرگر، سعی کنید آجیل و دانه ها بخورید. به زودی پوستی صاف، درخشان و بدون چین و چروک خواهید داشت.

این به این معنا نیست که باید تغییرات زیادی در رژیم غذایی روزانه خود ایجاد کنید. فقط سعی کنید غذاهای سرخ شده و روغنی را جایگزین غذاهای ذکر شده در بالا کنید تا در عرض چند ماه پوستی لطیف و لطیف داشته باشید.

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، اگر فردی هستید که مشکلات پوستی مانند قرمزی، خشکی یا جوش های آکنه را تجربه می کنید، بهتر است در اسرع وقت یک قرار ملاقات با یک متخصص داشته باشید.

 

ما می دانیم که چگونه عادات غذایی ناسالم می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی شود، اما به ندرت ارتباط بین تغذیه و سلامت پوست را می بینیم. پوست بزرگترین عضو بدن ما است و از آنجایی که دائما در حال تغییر و بازسازی است، همیشه در معرض آسیب است. پوست اولین خط دفاعی بدن ما را تشکیل می دهد. برای محافظت از پوست در برابر آسیب، عوامل خارجی و داخلی نقش دارند.

محصولات مراقبت از پوست بیشماری در بازار موجود است که ادعا می کنند سالم ترین و جوان ترین پوست را به شما می دهند. اما اگر هنگفتی برای این محصولات خرج کنید و پوست خود را از درون تغذیه نکنید، فایده چندانی نخواهد داشت. مراقبت از پوست خارجی تنها زمانی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت که با ویتامین های ضروری برای پوست دریافت شده از رژیم غذایی مناسب تکمیل شود.

چگونه تغذیه مناسب می تواند مشکلات سلامت پوست را حل کند؟

پوست ما روزانه با چالش هایی مانند آسیب های ناشی از نور خورشید، خشکی، آکنه، چین و چروک، پیری / نازک شدن و جراحات مواجه است. همانطور که سایر اعضای بدن شما به تغذیه مناسب نیاز دارند، پوست شما نیز به مواد مغذی حیاتی خاصی نیاز دارد و تاثیر رژیم غذایی بر پوست را نباید نادیده گرفت. گلوکز، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، لیپیدها، ویتامین ها و مواد معدنی مواد مغذی اصلی برای سلامت پوست هستند.

از بین بردن آکنه

آکنه توسط عوامل خارجی و داخلی مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، استرس، داروها، محصولات آرایشی و سبک زندگی ایجاد می شود. رژیم غذایی یکی از عناصر حیاتی برای شعله ور شدن آکنه است. قند اضافی در رژیم غذایی شما می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند باعث مقاومت به انسولین و شروع آکنه شود.

داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین A برای چندین دهه به درمان آکنه کمک کرده است. ویتامین A به تنظیم چرخه پوست کمک می کند، بنابراین پروتئین و روغن ایجاد کننده آکنه به دام نمی افتد. برخی از منابع غذایی مهم ویتامین A عبارتند از روغن ماهی، ماهی قزل آلا، هویج، اسفناج و بروکلی.

جلوگیری از مضررات خورشید

قرار گرفتن الیه در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از طریق نور خورشید می تواند به سلول های پوست آسیب برساند. اگرچه نفوذ UV به پوست به سنتز ویتامین D کمک می کند، اما می تواند رادیکال های آزاد را در بدن تولید نماید. در حالی که پوست دارای سیستم های آنتی اکسیدانی داخلی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و ترمیم پروتئین ها است، بیش از حد در معرض خورشید قرار گرفتن ممکن است بر این دفاع غلبه کند و منجر به آسیب دائمی پوست شود.

آفتاب سوختگی شایع ترین شکل آسیب حاد خورشید است که در آن قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور UV منجر به پاسخ التهابی به نام اریتم می شود. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در پوست می شود، از جمله ویتامین C و ویتامین E در رژیم غذایی، می تواند دفاع آنتی اکسیدانی در سلول های پوست را افزایش دهد و به ترمیم سلول کمک کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به افزایش تولید کلاژن کمک می کند که برای ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست شما ضروری است. ویتامین E با آسیب اشعه ماوراء بنفش مقابله می کند و پوست را نرم و لطیف نگه می دارد.

ویتامین E و ویتامین C بهترین ویتامین ها برای پوست هستند زیرا اثر آرام بخشی بر روی پوست دارند. ویتامین C برای روشن شدن پوست به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موثر است. منابع غذایی ویتامین C شامل پرتقال، لیمو و مرکبات، فلفل قرمز، گریپ فروت، پاپایا، اسفناج و گوجه فرنگی است. شما می توانید ویتامین E را از غذاهای دریایی، سیب زمینی شیرین، آجیل، روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی دریافت کنید.

از بین بردن خشکی پوست 

اگرچه لایه های زیرین پوست مرطوب هستند، اما می تواند آبرسانی در سطح خارجی پوست شما کاهش یابد. سبک زندگی بد و عادات غذایی می تواند پوست شما را کم آب کند. انواع خاصی از رژیم ها، مانند رژیم های کم چرب، ممکن است پوست شما را از اسیدهای چرب ضروری محروم کنند. برخی از رژیم های کم چرب محبوب عبارتند از رژیم اتکینز، رژیم وگان، رژیم HCG و رژیم دوکان. پوست به عنوان یک اندام از لیپیدهای مختلفی از جمله فسفولیپیدها، کلسترول و اسیدهای چرب آزاد تشکیل شده است.

اسیدهای چرب آزاد ترکیبات ضروری هستند که توسط بدن سنتز نمی شوند، اما فقط از طریق غذا یا مکمل ها در دسترس هستند. چربی ها به عنوان یک مانع طبیعی برای حفظ رطوبت پوست عمل می کنند. هنگامی که پوست به اندازه کافی از این چربی ها نداشته باشد، آب به راحتی می تواند خارج شود و در نتیجه پوست خشک می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی هایی مانند سالمون و سایر غذاهای دریایی مانند قزل آلا، میگو، ساردین و صدف به حفظ نرمی و رطوبت پوست کمک می کنند. بهترین منبع گیاهی این اسانس ها، دانه هایی مانند آفتابگردان و تخمه کدو تنبل و مغزهایی مانند بادام، گردو و فندق هستند.

برخی از مواد دیورتیک مانند الکل و کافئین نیز می توانند پوست را کم آب کنند. دیورتیک ها روی کلیه ها اثر می گذارند و باعث افزایش دفع سدیم و آب از بدن می شوند

غذاهای غنی از ویتامین های B2، B6، B12، C و E می توانند احتباس آب را بهبود بخشند، به ترمیم سلول ها و تغذیه پوست شما کمک کنند.

متعادل کردن سطح قند خون برای جلوگیری از خشکی پوست کلیدی است. افزایش قند خون باعث می شود قند از طریق کلیه ها خارج شود و آب را از بدن خارج کند و باعث کم آبی بدن شود. بنابراین، اجتناب از قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات های ساده و غذاهای فرآوری شده می تواند به حفظ سطح قند خون سالم کمک کند.

نظر کاربران