لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن چیست؟

zahra ahmadi

لابیاپلاستی یکی از اعمال زیبایی واژن می باشد که امروزه محبوبیت بسیاری در بین خانم ها پیدا کرده است. با انجام جراحی لابیاپلاستی می توان سایز لابیا و بافت ناحیه تناسلی را کاهش داد و شکل زیبایی برای آن ایجاد کرد.

در دنیای امروز علاوه بر توجه به زیبایی ظاهر، زیبایی اندام های بدن نیز به صورت چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مواردی که توجه خانم ها را به خود جلب نموده است، زیبایی ظاهری اندام جنسی می باشد.

یکی از مسائلی که در میان خانم ها بسیار رواج دارد، نارضایتی و یا خجالت از شکل ظاهری واژن و اندازه ی ناحیه تناسلی می باشد. اگر شما هم با چنین مشکلی رو به رو هستید، پیشرفت علوم پزشکی این امکان را داده است تا از طریق عمل زیبایی لابیاپلاستی (Labiaplasty) این مشکل را برطرف نمایید.

در لینک زیر بهترین پزشکان جراح لابیاپلاستی در شیراز را مشاهده نمایید:
بهترین دکتر لابیاپلاستی شیراز

لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن چیست؟

اندام جنسی زنان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. یکی از این قسمت ها لابیا نام دارد. لابیا، یک اندام گوشتی مانند است که از اعضای داخلی دستگاه تناسلی زنان مانند کلیتوریس و دهانه واژن محافظت می کند.

لب های واژن یا همان لابیا ها ممکن است پس از زایمان طبیعی و چندقلو زایی دچار کشیدگی شوند و با افزایش سن یا تغییرات هورمونی دچار تغییر شکل شده و در انجام ورزش یا برقراری رابطه جنسی اختلال ایجاد کنند، یا اینکه به صورت ژنتیکی بزرگ تر از حالت نرمال و یا دارای عدم قرینگی باشند. که این ایرادات ممکن است در هنگام انجام حرکات ورزشی، پوشیدن لباس های تنگ و رابطه جنسی باعث ایجاد ناراحتی و پایین آمدن اعتماد به نفس شود.

در این شرایط خانم ها در صدد اصلاح این مشکل ساختاری بر می آیند. عمل جراحی که به اصلاح این مشکل می پردازد، عمل لابیاپلاستی نام دارد. در این عمل لبه های داخلی و یا خارجی واژن کوتاه شده و اصلاح می گردد.

لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی چگونه انجام می شود؟

با استفاده از تکنیک های جدید، جراحی زیبایی واژن با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود.

انواع جراحی زیبایی واژن

Seculped linear : در این روش می توان هم از چاقوی جراحی و هم از لیزر برای برش زدن استفاده کرد. میزان لابیا یی که برش زده می شود کاملا بستگی به نظر بیمار و تشخیص پزشک دارد. برخی بیماران ترجیح می دهند مقدار کمی از لابیا برداشته شود در صورتی که بعضی دیگر تمایل دارند مقدار بیشتری برش بخورد و زیبایی واژن را در وجود لابیا های کوچکتر می بینند. در نهایت بعد از انجام جراحی با استفاده از نخ قابل جذب و یا غیر قابل جذب محل جراحی را بخیه می زنند.

v-wedge resection :معمولا زمانی که فرد ترجیح می دهد مقدار کمتری از لابیا برداشته شود، از این روش استفاده می شود. در این روش، حاشیه ی لب کوچک واژن برداشته می شود که هیچ آسیبی به عصب های حسی وارد نشده و خون ریزی خیلی کمتری دارد در نتیجه دوره نقاهت نیز در این عمل کوتاه تر است.

در اکثر جراحی های لابیاپلاستی لازم است همزمان عمل هودکتومی یا جراحی زیبایی کلیتوریس هم انجام شود تا تقارن و زیبایی واژن بعد از جراحی بی نقص باشد.

مزایای انجام جراحی زیبایی واژن

• اصلاح شکل و فرم لابیاها
  • ایجاد زیبایی ظاهری لابیاها
  • ایجاد تقارن در شکل ظاهری لابیاها
  • رفع چروک های ایجاد شده در لابیاها
  • بهبود عملکرد جنسی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • باقی گذاشتن کمترین میزان جای زخم
  • دوران بهبودی بسیار سریع و راحت

عوارض عمل زیبایی واژن

لابیاپلاستی مانند اکثر جراحی ها، دارای عوارض طبیعی است که می تواند به صورت کوتاه مدت و سریع از بین برود. احتمال عفونت، خونریزی و درد بعد از عمل به عنوان اصلی ترین عواض لابیاپلاستی در نظر گرفته می شود.

یک عارضه مهم دیگر برداشتن بیش از حد است که می‌تواند منجر به خشکی مزمن واژن، ایجاد زخم در دهانه واژن یا درد هنگام مقاربت شود.

باید همواره به این نکته توجه داشت که مراجعه به یک جراح با تجربه، آگاه و ماهر در حوزه جراحی های زیبایی و ترمیمی واژن قبل از هر اقدامی جهت انجام عمل لابیاپلاستی یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت تا این عمل با کمترین عوارض و مطلوب ترین نتیجه انجام شود.

بهبودی بعد از لابیاپلاستی

برخلاف جراحی های دیگر ، این عملی سبک است و دوره نقاهت کوتاه می باشد. به همین دلیل خانم ها بعد از گذشت چند روز میتوانند به راحتی به سرکار خود برگردند. پس از 72 ساعت می توانند به راحتی از پله بالا و پایین بروند و یا رانندگی کنند.

توصیه می شود تا 3 ماه پس از جراحی مصرف ویتامین داشته باشند.

در طول دوره نقاهت نیاز به انجام اعمال ویژه ای نمی باشد. با مراقبت های ساده و مصرف دارو های تجویز شده از طرف پزشک می توان به راحتی این دوره را سپری کرد.

پس از انجام عمل نیاز به 21 روز دوره ی ترمیم است. البته بلافاصله بعد از جراحی دوره ی ترمیم آغاز می شود ولی باید توجه داشت که هر زخمی بعد از عمل جراحی نیاز به دوره ی ترمیم دارند و مدتی طول می کشد تا فرد به بهبودی کامل برسد پس توصیه می شود که بیمار صبور باشد و ترجیحا در هفته ی اول فعالیت هایی نظیر مطالعه یا تماشای تلویزیون که نیاز به تحرک زیادی ندارد انجام دهد.

اکثر بیماران یک هفته مرخصی استعلاجی می‌گیرند و در این مدت می‌توانند تورم و درد را با یخ که بین شلوارهای بیمار و یک لباس الاستیک مانند اسپانکس قرار گرفته است، کاهش دهند. به این صورت که باید بیست دقیقه یخ را روی محل مورد نظر بگذارید و بیست دقیقه به آن استراحت دهید بیمار همچنین می‌تواند برای پایین آوردن تورم، در شرایطی به استراحت بپردازد که پاهای خود را بالاتر از بدن قرار دهد.

آثار زخم و تورم ناحیه بین 6 تا 8 هفته از بین خواهد رفت.

عفونت بعد از جراحی زیبایی واژن

بعد از یک هفته معمولاً خارش بعد از لابیاپلاستی ایجاد می‌شود که نشانه جوش خوردن زخم است ولی اگر با بوی بد همراه باشد نشانه عفونت است که حتماً باید توسط پزشکتان ویزیت شوید تا با آنتی بیوتیک مناسب عفونت محل زخم را درمان کنید.

چه کسانی کاندید مناسب جراحی لابیاپلاستی هستند؟

• خانم هایی که سابقه زایمان طبیعی داشته اند و به همین دلیل شکل لابیاهای آنها دچار تغییر شکل و بزرگی شده است.
  • خانم هایی که از فرم ناحیه تناسلی خود ناراضی هستند.
  • خانم هایی که حین برقراری رابطه جنسی دچار درد شدید می شوند.
  • خانم هایی که به هنگام انجام فعالیت های روزمره و ورزش دچار تحریک بیش از حد لابیا می شوند و گاها درد زیادی هم تحمل می کنند.

لیزر لابیا

با پیشرفت علم پزشکی دستگاه های لیزر زیادی برای این عمل وارد ایران شده اند. لیزر لیدی لیفت، لیزر مونالیزاتاچ، کربوکسی تراپی از موثرترین روش های کم تهاجمی برای این عمل هستند. مزیت استفاده از لیزر برای لابیاپلاستی عدم خونریزی، عفونت و درد است

در اثر جراحی آسیب کمی به رگها و بافت های این ناحیه می رسد که در نهایت باعث تورم در واژن خواهد شد اما با لیزر این اتفاق نخواهد افتاد.

رابطه جنسی بعد از لابیا پلاستی

معمولا 6 تا 8 هفته بعد از لابیاپلاستی که زخم کاملاً بهبود یافته و تورم کاملاً بهبود یافته می‌توان برقراری رابطه جنسی را از سر گرفت..

تاثیر لابیاپلاستی بر میل جنسی

نگرانی در مورد حس جنسی پس از لابیاپلاستی دغدغه بسیاری از بانوان جهت انجام این کار است و همین باعث شده که این سوال برای بانوان پیش بیاید که آیا لابیاپلاستی میل جنسی را کم می کند ؟

لازم است بدانید که در ناحیه تناسلی اندامی به نام کلیتوریس وجود دارد که حس جنسی و اعصاب حسی در این ناحیه بسیار زیاد است، و تحریک آن سبب ارگاسم و افزایش حس جنسی خواهد شد.

در بسیاری از افرادی که لابیا بزرگی دارند بعلت داشتن پوست اضافه در این ناحیه و پوشاندن روی کلیتوریس، باعث می شود که کلیتوریس تحریک پذیری کمتری در حین رابطه جنسی داشته باشد، که با عمل لابیاپلاستی و کوتاه کردن لابیاها می توان کلیتوریس را نمایان تر و تحریک پذیرتر کرد. موقع برداشتن قسمت های اضافی لابیا، چین و چروک های اطراف کلیتوریس هم برداشته می شود. برداشتن قسمت های اضافی این ناحیه باعث لمس بهتر این ناحیه می شود و ارگاسم را بهبود می بخشد.

همچنین با لابیاپلاستی به دلیل کاستن از تعریق و ترشحات اطراف لابیاهای بزرگ که سبب بوی بد واژن میگردد، نیز می توان میل جنسی را افزایش داد.

همچنین عمل لابیاپلاستی و زیبا شدن لابیاها و بهبود شکل ظاهری لابیاها سبب افزایش اعتماد به نفس فرد و افزایش رضایت فرد و شریک جنسی او از رابطه جنسی خواهد شد.

پاسخ به سوالات پرتکرار پیرامون جراحی زیبایی واژن

مراقبت های دوره عادت ماهانه بعد از لابیاپلاستی چیست؟ بعد از عمل جراحی واژن استفاده از نوار بهداشتی مجاز نبوده و بیماران باید با استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی دوره پریودی را طی کنند.

چند روز بعد از لابیاپلاستی می‌توان به سر کار برگشت؟ بعد از عمل نیاز به دو روز استراحت در منزل هست و تا یک هفته می توان از مرخصی شغلی استفاده کرد.

لابیاپلاستی را آیا می‌توان در افرادی که هنوز ازدواج نکرده‌اند ولی لابیا های بزرگ دارند انجام داد؟ بله . لابیاپلاستی مشکلی برای بکارت دختران ایجاد نمی‌کند و در همه افراد ۱۸ سال به بالا چه ازدواج کرده باشند و چه ازدواج نکرده باشند قابل انجام است و محدوده سنی خاصی برای لابیاپلاستی وجود ندارد.

چه زمانی بعد از زایمان میتوان لابیاپلاستی را انجام داد؟ برای انجام لابیاپلاستی بهتر است این پس از گذشت 2 ماه از زایمان انجام گردد.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق تنها با ذکر منبع امکان پذیر است. سپاس از توجه شما