لیپوماتیک چیست

لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟

پری چاوشی

میدانید لیپوماتیک چیست؟ جراحی لیپوماتیک نوعی عمل نیمه تهاجمی در جهت از بین بردن چربی های اضافی بدن مخصوصا شکم و پلو است. (LIPOMATIC) روشی پیشرفته با کمترین عوارض جهت خالی کردن چربی‌های موضعی است و دقیق‌تر از روش لیپوساکشن (LIPOSUCTION) می باشد.

عمل لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک عمل جراحی غیرتهاجمی می باشد که اگر به درستی انجام نشود میتواند با افتادگی پوست و نامتقارنی همراه شود. از آنجایی که در مقایسه با لیزرلیپولیز، از لیزر و حرارت استفاده نمی‌شود، لذا فیبروز (FIBROSIS) در بافت پوست به‌ندرت دیده می شود. اگر تصمیم به جراحی لیپوماتیک را دارید در لینک درج شده بهترین جراح متخصص در این زمینه را به شما معرفی کرده ایم.

روش‌های حذف چربی‌های موضعی

روش‌های حذف چربی‌های موضوعی به‌صورت کلی به دو دسته عمده قرار می گیرد:

  • در زمانی که بیمار با رژیم غذایی، ورزش و استفاده از دستگاه‌های غیرتهاجمی که نیاز به عمل جراحی ندارد، نسبت به از بین بردن چربی اقدام می‌کند. وکیوم و ماساژ از جمله این روش‌هاست.
  • بیمار با رژیم غذایی و ورزش نتوانسته یا قادر نیست چربی‌های اضافی را از بین ببرد و با تشخیص پزشک متخصص، باید جراحی (لیپوساکشن معمولی، لیپوماتیک و لیزر لیپولیز) شود. عوارض لیزر لیپولیز از لیپوساکشن کمتر است.

جراحی‌های چاقی، دو دسته است:

  • جراحی چاقی مفرط
  • جراحی چاقی موضعی

هزینه لیپوماتیک در سال 1401 را می توانید در لینک درج شده مشاهده کنید.

نحوه جراحی لیپوماتیک چگونه است؟

بعد از این که متوجه شدید عمل لیپوماتیک چیست بهتر است به نحوه این جراحی نیز آشنا شوید. در این عمل، پزشک معالج از طریق دستگاهی که عکس آن را در زیر می‌بینید با حرکات لرزشی لوله‌ای به‌نام کانولا، سلول‌های چربی را به‌روش غیرلیزری و حرارتی خارج می‌کند. ایمنی لیپوماتیک از لیپوساکشن بسیار بیشتر است و عفونت کمتری ایجاد می‌کند؛ چرا که محافظت از اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها در روش لیپوماتیک از لیپوساکشن بیشتر است.

نحوه جراحی لیپوماتیک چگونه است؟

آیا لیپوماتیک خطرناک است؟

لیپوماتیک به عنوان یک روش پیکرتراشی، نه تنها خطرناک نیست بلکه باعث افزایش سلامت بدن نیز خواهد شد. تجمع چربی بیش از اندازه در بدن باعث بروز بیماری‌هایی همچون کلسترول و کبد چرب می‌شود. با خارج شدن این چربی‌ها، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابد.
در صورتی که بعد از انجام آن، سبک زندگی خود را سالم کنید، تغذیه سالم داشته باشید و ورزش کنید، برای همیشه زیبا و سلامت خواهید بود.

مزایای لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن چیست؟

  • در روش لیپوماتیک، لایه چربی زیر پوست در مقایسه با روش لیپوساکشن یک‌نواختی بیشتری دارد و شاهد باقی‌مانده چربی‌ای نیستیم که در روش لیپوساکشن به‌صورت گلوله‌ای زیر پوست مانده‌اند.
  • در مقایسه با روش لیپوساکشن که گاهی لازم بود، بیمار تا ۱۸۰ روز از گن استفاده کند، در این روش، بیمار باید حدود ۲ هفته از گن استفاده کند. گاهی‌اوقات این زمان تا ۴ هفته بسته به سن و شرایط بیمار، افزایش می‌یابد. استفاده از گن به این خاطر توصیه می‌شود تا پوست کاملا جمع شود.
  • در مقایسه با روش لیپوساکشن، میزان صدمه‌ای که به ترابکولاهای پوستی وارد می‌شود، در روش لیپوماتیک کمتر است.
  • گاهی در روش لیپوساکشن سنتی، به بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی نیاز است، اما در روش لیپوماتیک، بی‌حسی موضعی مثل جراحی دندان یا برداشتن زگیل‌ تناسلی با لیزر کفایت می‌کند.
  • در روش لیپوساکشن، تورم ناشی از عمل و ترشحات، از عوارض این عمل است، اما در روش لیپوماتیک، ترشحات پس از 36 ساعت برطرف می‌شود.
  • ریسک عفونت در لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن بسیار کمتر است.
  • کوفتگی پس از عمل در روش لیپوماتیک، خیلی کمتر از روش ساکشن است.

نکات مهم قبل از لیپوماتیک چیست؟

در ادامه با مواد مهمی که قبل از این جراحی باید آشنا خواهید شد:

  • بهتر است عمل لیپوماتیک در نواحی بزرگ انجام شود. مثلا این عمل در بخش غبغب به‌ سختی انجام می‌گیرد.
    در این روش ممکن است کوفتگی بدن افراد مسن بیشتر باشد.
  • وایبرشن و ساکشن روی یک PROBE نصب شده و محل‌های ورود آن بزرگ است، بنابراین جای زخم بیشتر خواهد بود.
  • لیپوماتیک باعث کلاژن‌سازی پوست نمی‌شود و حرکت سه‌بعدی کانولا هم باعث این تحریک نخواهد شد. بنابراین هیچ مکانیسمی برای تحریک فیبرولاست‌ها وجود ندارد و افتادگی پوست محتمل خواهد بود.
  • نتایج لیپوماتیک برگشت‌پذیر است. چرا که سلول‌های چربی از بین نرفته و چربی‌ها اصطلاحا لیز نمی‌شود.
  • حساسیت به لیدوکائین از جمله عوارض عمل لیپومایک در بعضی از بیمارانی است که به این ماده حساسیت دارند.
  • اگر از داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین استفاده می‌کنید، خون‌ریزی و کبودی در ناحیه عمل، اجتناب‌ناپذیر است. بهتر است ۱۴ روز قبل از عمل، مصرف را قطع کنید.
  • اگر محل عمل استریل نباشد، احتمال عفونت وجود دارد.

آیا لیپوماتیک تحت خدمات بیمه‌ای قرار می گیرد؟

اگر وضعیت بیمار به صورتی باشد که اضافه وزن وی سلامتی او را به خطر بیندازد و عمل زیبایی حسوب نشود طبق شرایط بیمه ای که بیمار تحت پوشش آن است قسمتی از هزینه این جراحی به وی بازگشت داده می شود. توجه کنید که بسیاری از شرکت‌های بیمه، هزینه درمان بیمارانی را که شاخص BMI (شاخصی برای اندازه‌گیری توده بدنی و تقسیم وزن به مجذور قد) آنان بین سی‌و‌پنج تا چهل باشد، پرداخت می‌کنند.

آیا لیپوماتیک تحت خدمات بیمه‌ای قرار می گیرد؟

چه کسانی مناسب لیپوماتیک نیسنتد؟

بسته به نظر جراح متخصص در این زمینه دارد. شرایط بیمارن و انتظارات آنها می تواند با هم متفاوت باشد و بهتر است قبل از جراحی یک جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید.

افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و همچنین بیماران هموفیلی بهتر است از این عمل خودداری کنند. در عمل لیپوماتیک، خون زیادی از شما می‌رود و این، برای بیماران هموفیلی خطرناک است.

چربی‌های کدام بخش از بدن را می‌توان با عمل لیپوساکشن برداشت؟

توجه داشته باشید که چربی‌های مقاوم (چربی‌هایی که با رژیم غذایی و ورزش از بین نمی‌روند) را می‌توان از طریق لوله‌های باریک لیپوساکشن خارج نمود و عمل مکش را انجام داد. با این روش، چانه، گونه‌ها، گردن، بازوها، بالای سنیه، شکم و ران و سابق و قورک از جمله بخش‌هایی از بدن است که با روش لیپوساکشن جهت حذف چربی های اضافی انجام داد.

بیهوشی در روش لیپوساکشن شکم چگونه است؟

همه‌چیز بستگی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص دارد. گاهی بیهوشی عمومی، گاهی بیهوشی موضعی و حتی گاهی بی‌حسی با اپیدورال انجام می شود که سرپایی است.

ممکن است بپسندید:

لیپوماتیک و پیکرتراشی

نظر کاربران