بالون معده یا اسلیوه معده؟

بالون معده یا اسلیوه معده؟ کدام بهتر است؟

پری چاوشی

بالون معده به عنوان یک روش جهت رسیدن به تناسب اندام است. افرادی که به دلایل مختلف دچار چاقی­‌های مفرط می­‌شوند و در اکثر مواقع با تغییر رژیم غذایی و ورزش نیز به کاهش وزن دست نمی‌­یابند، به انواع عمل­‌های جراحی روی می‌آورند. یکی از این جراحی­‌ها که امروزه بسیار محبوب می­‌باشد، عمل بالن معده Intragastric balloon می‌­باشد که در این مثاله آن را بررسی می کنیم.

بالون معده چیست؟

بالون معده یکی از روش‌های جراحی برای درمان چاق‍ی است. در این روش یک کیسهٔ سیلیکونی و نرم (بالون معده)، از راه دهان وارد معده شده و با تزریق نرمال سالین یا هوا به داخل آن متسع می‌گردد. بالون در واقع حجمی از معده را اشغال نموده و مانع پرخوری فرد و در نتیجه کاهش وزن وی می‌شود. بعد از ۶ ماه که فرد به رژیم غذایی مناسب خود عادت کرد، بالون به روش آندوسکوپی خارج می‌گردد.

چه کسانی می توانند از روش بالون معده استفاده کنند؟

افرادی که شرایط زیر را دارند، ممکن است بتوانند از روش بالون معده برای لاغری بهره ببرند:

  • دارای شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۰ تا ۴۰
  • فردی که انگیزه و آمادگی کافی برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و پیگیری منظم پزشکی و رفتار درمانی را داشته باشد
  • نداشتن سابقه جراحی معده یا مری
  • بالن معده گزینه ی مناسبی برای تمام افراد بیش از حد چاق نیست. تنها پزشک با انجام آزمایشات لازم می تواند تشخیص دهد که بالون معده یک راه حل مناسب برای درمان چاقی مفرط شما است یا خیر.

چه کسانی می توانند از روش بالون معده استفاده کنند؟

آیا بالون معده مزیت خاصی هم دارد؟

بله بالون گذاری در کنار تمام عوارضش مزایایی نیز دارد اما با توجه به بالا بودن تعداد عوارض و ریسک، فواید آن آنقدرها هم قابل توجه نیستند. برخی از مهم ترین فواید این روش عبارتند از:

  • یک روش جراحی نیست و بنابرین برگشت پذیر است.
  • موقت است
  • به دنبال لاغری به کاهش علائم دیابت و فشار خون بالا و … کمک می کند.

عوارض و معایب بالون معده

اگرچه بالن معده مانند سایر جراحی های لاغری شدید و تهاجمی نیست اما این روش لاغری معایبی از جمله موارد زیر را دارد:

  • در مدت زمانی که بالون در معده وجود دارد، ممکن است بیمار احساس ناراحتی و ریفلاکس داشته باشد.
  • اگر بالون زمان زیادی را در معده بماند، امکان خالی شدن آن وجود دارد و در بدترین حالت، ممکن است در معده بترکد.
  • بیماران در ۱۲ تا ۴۸ ساعت اولیه حالت تهوع دارند یا استفراغ می کنند که این علائم بعد از این مدت باید از بین بروند.
  • بعد از درآوردن بالون از معده امکان افزایش وزن حتی بیشتر از وزن قبلی وجود دارد.
  • بالون کاهش وزن کوتاه مدت را به دنبال دارد.
  • برای اثر کردن این وسیله، به ورزش و رژیم غذایی مداوم نیاز است.

مقایسه روش بالون معده و اسلیو معده

در زیر، روش های لاغری بالون و جراحی اسلیو معده را از جهت های مختلف و به صورت اجمالی مقایسه کرده ایم. با راهنمای سریع زیر می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از جراحی های لاغری بالون یا اسلیو برای شما مناسب است.

  اسلیو معده بالن معده
روش انجام جراحی معمولا به روش لاپاراسکوپی و از طریق برش های کوچک انجام می شود. جراح، این شکاف ها را در بالای شکم ایجاد می کند و ابزار ظریفی را از آن ها به داخل شکم فرو می برد. حدود ۸۰ درصد از ساختار معده حذف می شود. اشتها و میزان غذای مصرفی فرد به دلیل کوچک شدن معده کاهش می یابد. در اثر این جراحی، تغییرات هورمونی رخ می دهد که باعث بهبود بیماری های مرتبط با چاقی خواهد شد. یک کیسه ی سیلیکونی پر از محلول سالین درون معده بیمار قرار می گیرد. این کیسه باعث می شود که فرد خیلی زودتر احساس سیری کند. به علاوه، مدت زمان هضم غذا و خالی شدن شکم افزایش می یابد. هورمون اشتها کمتر از قبل تولید خواهد شد. تمامی این ها منجر به لاغری بیمار می شوند. بالن معمولا تا ۶ ماه در معده بیمار باقی می ماند و پس از آن، به روش آندسکوپی خارج می گردد.
کاندیدای مناسب افرادی که BMI بالای ۳۰ دارند و بیماری های ناشی از چاقی (مثل دیابت نوع ۲، فشار خون بالا یا آپنه خواب) گریبان گیر آنها شده است. افراد چاقی که BMI کمتر از ۳۰ دارند اما مشکلات سلامتی جدی جان آن ها را تهدید می کند، می توانند این جراحی را انجام دهند. کاندیدای ایده آل این جراحی، BMI بین ۳۰ تا ۴۰ دارد. کسی که برای رسیدن به وزن مناسب مصمم بوده و در گذشته، هیچ گونه جراحی بر روی معده یا مری خود نداشته است.
میزان کاهش وزن بعد از عمل امکان کاهش وزن تا ۵۰ درصد بعد از دو سال. موفقیت عمل به پایبندی بیمار به تغییرات لازم در سبک زندگی و عادت های غذایی بستگی دارد. تا ۶ ماه بعد از جراحی، کاهش حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از وزن بیمار. میزان دقیق کاهش وزن بستگی به عادت های غذایی بیمار و تغییراتی دارد که در سبک زندگی خود ایجاد می کند.
دوره نقاهت در هفته اول بعد از عمل، بیمار باید غذاهای آبکی بدون شکر و کربوهیدرات مصرف کند. در طول سه هفته بعدی تنها مجاز به خوردن غذاهای پوره شده خواهد بود. پس از آن، به رژیم غذایی معمول خود بازمی گردد. در ماه های اول، بیمار باید چکاپ های مرتب انجام دهد. در هفته اول، بیمار باید غذاهای آبکی مصرف کند. سپس، برای مدتی باید به غذاهای نرم روی آورد. بعد از حدود ۳ هفته، بیمار می تواند رژیم غذایی و فعالیت های همیشگی خود را از سر بگیرد.
عوارض جانبی متداول تا ۶ ماه بعد از جراحی امکان نازک شدن تارهای مو، احساس سردی، خشکی پوست، حالت تهوع و استفراغ وجود دارد. اما همه این حالات موقتی هستند. مصرف روزانه یک قرص برای کاهش اسید معده. احساس درد و تهوع در روزهای اول. امکان ترکیدن بالن در معده. احتمال بسیار بالای افزایش وزن بعد از خارج کردن بالن. نیاز به رژیم های غذایی سخت و ورزش مداوم.

هرگونه کپی برداری از مطلب فوق بدون درج منبع پیگرد قانونی دارد. سپاس از توجه شما

نظر کاربران