جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی و آنچه باید بدانید!

پری چاوشی

جراحی بینی گوشتی بخاطر ضخامت بیشتر پوست بینی و رشد غضروف ها کمی متفاوت با جراحی بینی استخوانی است و ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود و بیمار بعد از عمل بینی گوشتی نیاز به عمل ترمیمی نیز پیدا کند.

منظور از بینی گوشتی بینی با ضخامت پوست بالاست به شکلی که ضخامت پوست در قسمت نوک بینی باعث می شود استخوان بندی و غضروف هایی که نوک بینی را نگه می دارند از روی پوست نمایان نباشد میزان ضخامت پوست را از روی ضخامت پره های بینی می توان تشخیص داد. از طرف دیگر این نوع پوست ها معمولا چرب و دارای منافذ باز می باشند.

زمانی که پوست بینی ضخیم بوده و بافتهای غضروفی نرم باشد و پره های بینی باز باشد به آن بینی گوشتی می گویند. این نوع بینی به علت اینکه پوست و چربی زیر پوست زیاد است، غضروف های بینی ضعیف می باشد. بینی مردان به علت ازیاد ترشح هورمون جنسی، معمولا از نوع گوشتی می باشد.

امروزه جراحی بینی گوشتی با توجه به پیشرفت روش های جراحی نسبت به گذشته موفق تر می باشد. روش های قدیمی جراحی تاثیر مثبتی در نتیجه عمل بینی گوشتی نداشته اند زیرا با تراشیدن غضروف ها و نازک کردن آن ها با گذشت زمان بینی به فرم و حالت قبل باز می گشت.

بینی های گوشتی به این دلیل که غضروف های ضعیف دارند ممکن است در اثر جاذبه زمین به تدریج به سمت پایین کشیده شوند. افتادگی یا برگشت بینی های گوشتی به این دلایل به وجود می آید.

مشخصات بینی های گوشتی

  • پوست ضخیم و چرب
  • مشخص بودن منافذ پوستی
  • پهن بودن ناحیه نوک بینی
  • ضحامت بالای پره های بینی
  • پهن بودن قسمت تحتانی بینی
  • زیاد بودن ارتفاع پره های بینی از کنار
  • ضعیف بودن غضروف های بینی

شاید به این مطلب هم علاقه مند باشید: بهترین جراح بینی گوشتی در شیراز

تفاوت های بینی گوشتی و استخوانی

عده ای از مردم این تصور را دارند که اگر بینی قوزدار باشد پس جزء بینی استخوانی است.

در حالی که بینی ممکن است دارای قوز باشد اما پوست نوک و کناره های بینی کیفیت خوبی نداشته باشد که در این صورت جزء انواع بینی گوشتی محسوب می شود.

بر عکس این موضوع نیز صدق می کند یعنی بینی هایی وجود دارد که فاقد قوز بوده و پوست خوبی داشته است در این صورت آن را می توان جزء انواع دماغ استخوانی دانست.

به طور کلی می توان گفت هر چه مشکلات پوستی بینی بیشتر باشد بینی گوشتی تر و هر چه جنس بینی بهتر باشد بینی استخوانی است.

بینی های استخوانی به دلیل نازک بودن پوست و مستحکم بودن غضروف ها بعد از عمل افتادگی کمتری میگیرند.

در صورتی که بینی های گوشتی بدلیل کلفت بودن پوست جزئیات استخوان و غضروف مشاهده نمی شود و بدلیل سنگینی پوست غضروف ها ضعیف و افتاده است.

باید بدانید عمده تفاوت این دو نوع بینی از نظر ضخامت پوست است.

بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی با روش جدید

امروزه جراحان فرم دهی بینی گوشتی را با تقویت غضروف های بینی و استحکام ساختار آن انجام می دهند که نتیجه آن بسیار مثبت و برگشت ناپذیر بوده و افتادگی بینی گوشتی را به حداقل و حتی به صفر رسانده است.

تکنیک جراحی بینی گوشتی

در این تکنیک، چون بافت های غضروفی ضعیف هستند. غضروف را از تیغه وسط بینی یا سپتوم برداشته و در قسمت نوک بینی قرار می دهیم تا موجب تقویت غضروف های نوک بینی شود.

این عمل به وسیله برداشتن بافت از تیغه ی وسط بینی خود فرد و پیوند آن به بافت غضروفی و نوک بینی انجام می شود. این روش دارای موثرترین نتیجه می باشد.

یکی دیگر از راهای تقویت نوک بینی اینست که قسمتی از غضروف سپتوم (استرات کولوملا ) را درآورده و در قسمت تحتانی نوک بینی قرار می دهد. این کار علاوه بر استحکام نوک بینی به بالا آمدن آن کمک می کند.

برای کوچک کردن سوراخ های بینی قسمتی از پره های آن را برمی دارند. این کار که نیاز به دقت و ظرافت بسیار دارد را “الار بیس ” می گویند.

جراحی بینی معمولا به دو روش باز و بسته انجام می شود. در جراحی بینی گوشتی به دلیل تمرکز بر روی نوک بینی، نیاز به دسترسی خوب و قابل مشاهده بودن برای جراح از روش باز استفاده می شود.

تفاوت جراحی بینی گوشتی در مردان و زنان

جراحی بینی بدون توجه به نوع آن در مردان و زنان متفاوت است. به طور معمول پوست بینی در اکثریت مردان به نسبت زنان ضخیم تر و گوشتی تر است.

تفاوت دیگر بینی های گوشتی در مردان و زنان بدین صورت است که فرم پذیری در بینی های گوشتی مردان مشکل تر خواهد بود و بایستی اقدامات بیشتری توسط جراح انجام بگیرد تا بتواند بینی زیبایی را جراحی نماید. اما با توجه به رعایت تناسب بین اجزای صورت در مردان نیازی به کوچک نمودن بینی نخواهد بود و از این لحاظ جراحی بینی در مردان آسان تر خواهد بود اما در زنان به دلیل ظرافت صورت می بایستی بینی را کوچک نمود که یکی از مشکلات در عمل بینی گوشتی زنان کوچک تر سازی بینی می باشد. اما در نهایت نتیجه جراحی بینی پس از دو سال در مردان و زنان تقریبا یکسان و رضایت بخش خواهد بود.

جراحی بینی گوشتی

مراقبت های بعد از جراحی بینی گوشتی

این جراحی یکی از جراحی های سخت برای عمل زیبایی بینی محسوب می شود.

  • چسب زدن در دوران بعد از عمل بین یک الی دو ماه به فرم دهی بینی کمک می کند.
  • در برخی موارد از آمپول کورتون در جهت کاهش ورم نوک بینی استفاده می شود اما این کار ممکن است به دلیل نازک شدن پوست بینی عوارضی را ایجاد کند.

کسی که دارای بینی گوشتی است و آن را جراحی میکند بعد از عمل جراحی یک یا دو ماه باید از چسب استفاده کنند. این افراد ممکن است یک یا چند بار احتیاج به تزریق آمپول کورتون داشته باشند.

در نظر داشته باشید که دوره بهبود کامل تورم بعد از عمل نیز در بینی های گوشتی طولانی تر از بینی های استخوانی است.

علل ورم پس از جراحی بینی گوشتی و روش های کاهش تورم

بلافاصله پس از اتمام جراحی بینی، ورم آن آغاز می گردد و دلیل اصلی آن آسیب وارده به بافت های بینی و اجتماع مایع درون بینی می باشد. ورم بینی گوشتی با گذشت زمان از بین می رود ، اما در روزهای اول پس از جراحی میزانش به بیشترین حد ممکن می رسد. اما با انجام برخی اقدامات می توانید به روند بهبودی این ورم کمک کنید.

  • کمپرس سرد ، مهم ترین و ساده ترین روش برای کاهش ورم بینی گوشتی عمل شده و کاهش درد پس از رینوپلاستی می باشد.
  • عدم استحمام با آب داغ : برخی بیماران تصور می کنند، در صورتی که با آب داغ استحمام نمایند، زخم هایشان زودتر خوب می شود، در حالی که این کار منجر به تشدید ورم خواهد شد.
  • مصرف نمک را کاهش دهید و به حداقل برسانید ، زیرا سدیم موجود در نمک التهاب را افزایش می دهد.
  • بهتر است برای مدتی فعالیت هایتان را محدود نمایید و از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های تهاجمی اجتناب نمایید.
  • بالا نگه داشتن سر ، منجر به سرعت بخشیدن به روند بهبود گردش خون در صورت می شود و با این کار می توانید به کاسته شدن ورم کنار بینی و چشم کمک کنید.

امکان بازگشت بینی گوشتی به حالت اولیه وجود دارد؟
سوالی که اغلب افراد می کنند اینست که امکان بازگشت بینی به حالت قبل وجود دارد؟ در جواب این سوال باید گفت که در صورتی که از روش های جدید جراحی استفاده شود درصد امکان بازگشت نزدیک به صفر می باشند. در کل باید به مدت 6 الی 12 ماه بعد از عمل صبر کنند تا بینی حالت خود را بگیرد. زیرا در این نوع بینی زمانی که برای منقبض شدن پوست نیاز است نسبت به بینی های استخوانی بیشتر است.

هر گونه کپی از مطلب فوق بدون ذکر منبع امکانپذیر نیست. سپاس از همراهیتان

نظر کاربران