قرص راکوتان چیست و چه عوارضی دارد؟

در برخی موارد برای درمان جوش های چرکی و از بین بردن آنها پزشک تشخیص به مصرف راکوتان می دهد. در این مطلب با جواب این سوال که قرص راکوتان (روآکوتان) چیست و چه عوارضی دارد بیشتر آشنا می شوید..

قرص راکوتان چیست؟

قرص راکوتان (روآکوتان) یک داروی شناخته شده در زمینه درمان جوش های شدید صورت است. همانطور که این قرص عملکرد بسیار موثری در از بین بردن جوش ها دارد، عوارض جانبی جدی از خود به جای می گذارد. به همین علت حتما باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود. کپسول های ایزوترتینوئین با نام تجاری روآکوتان و ریزودرم در بین مردم جا افتاده است.

این قرص را دکتر پوست تحویز میکند. در لینک درج شده بهترین پزشکان متخصص پوست و مو را به شما معرفی کرده است.

میزان و طریقه مصرف قرص راکوتان

این قرص باید به شکل کامل بلعیده شود و از جویدن و خراشیدن آن خودداری کنید. قرص را بعد از غذا با یک لیوان بزرگ آب میل کنید.

مقدار مصرفی راکوتان از یک قاعده کلی پیروی می کند. 0.5 میلی گرم در هر کیلوگرم. از این رو پزشک باید بر اساس وزن شما دوز دارو را مشخص کند. اگر وزن شما در حدود 60 کیلوگرم باشد، دوز مورد نیاز معمولاً از 30 میلی گرم در روز شروع خواهد شد.

عوارض مصرف راکوتان

این قرص عوارض جدی و شدیدی میتواند داشته باشد به همین دلیل پزشک متخصص پوست و مو در آخرین مرحله درمان این دارو را تجویز می کند.

• خارش پوست
  • سردرد شدید
  • احساس کمردرد و یا درد عضلات و مفاصل
  • تاری دید
  • پوسته پوسته شدن کف دست و پا
  • علائم عفونت مثل تب یا گلودرد
  • درد قفسه سینه
  • اسهال شدید
  • تغییرات خلق و خو و افسردگی و افکار خود کشی
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

عوارض مصرف راکوتان

عوارض راکوتان بر کبد چیست؟

از آنجایی که متابولیسم راکوتان در کبد صورت می‌گیرد امکان افزایش آنزیم کبد بر اثر مصرف این دارو حتمی است. این عارضه در افراد چاق و دارای کبد چرب بیشتر مشاهده می‌شود که پزشک متخصص با تنظیم دوز تجویزی این عارضه را کنترل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که با قطع دارو این عوارض نیز از بین خواهد رفت اما این کار را سر خود نباید انجام دهید.

تداخل دارویی قرص راکوتان چیست؟

این دارو با برخی از دارو ها تداخل دارد. طبق نظر پزشکان داروهای زیر را با راکوتان به هیچ عنوان مصرف نکنید:

• قرص های تقویتی حاوی ترکیبات ویتامین A
  • آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین، داکسی سایکلین و مینوسیکلین
  • داروهای موضعی ضد جوش

مصرف راکوتان برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

افرادی که مصرف این دارو برایشان مضر است:

• کودکان زیر ۱۲ سال
  • افرادی که سابقه آلرژی به ترکیبات کپسول ایزوترتینوئین یا ترکیبات سویا دارند
  • افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز
  • افراد باردار

اغلب طول مدت مصرف داروی راکوتان بستگی به وزن بیمار و دوز تجویز شده آن دارد که اغلب 6 تا 9 ماه طول می کشد حتی تا چند ماه بعد از قطع دارو اثر درمانی آن برای جوش وجود دارد. در موارد نادر ممکن است نیاز باشد دوره بعدی تجویز کپسول راکوتان (ایزوترتینوئین) انجام شود که حداقل فاصله بین دوره اول و دوره دوم 6 ماه است.

چه مدت طول میکشد تا با آکوتان جوش ها درمان شوند؟

با شروع دوره خود در برخی افراد در ابتدا تمام جوش های صورت بیرون می ریزد پس نگران این موضوع نباشید. رفته رفته بعد از یک ماه اول مصرف جوش های صورت شروع به خشک شدن و از بین رفتن می کنند.

سپاس از توجه شما.