لک پوستی

علت به وجود آمدن لکه پوستی چیست ؟

پری چاوشی

تمام لکه پوستی به دلایل مختلفی به وجود می آید. در ادامه این مطلب با انواع علت های ایجاد لکه پوستی آشنا می شوید.

لکه های پوستی چرا و چطور روی پوست ظاهر می‌شوند؟

رنگ‌پذیری پوست به هموگلوبین، کاروتنوئید و ملانوسیت‌ها بستگی دارد و بیشترین تاثیر را ملانین بر رنگ پوست می‌گذارد. تغییرات رنگ پوست به 2 شکل است؛ یا رنگ ذاتی و ژنتیکی است یا اکتسابی که در اثر مواجهه با نور خورشید بروز می‌کند. در نواحی مختلف بدن چون تراکم ملانوسیت‌ها یا سلول‌های حاوی ملانین تفاوت دارد، رنگ پوست ممکن است متفاوت باشد. در اثر تحریکات درونی و بیرونی و افزایش سلول‌های رنگ‌‌ساز، لک‌های پوستی ظاهر می‌شود.

آیا لکه‌ پوستی در سن یا جنس خاصی شایع‌ترند؟

این به دلیل بروز لکه پوستی بستگی دارد. برخی لک‌ها در مردان و برخی در زنان شایع‌ترند و برخی به دوران کودکی مربوط هستند و برخی در سالمندی ظاهر می‌شوند.

در مورد شایع‌ترین دلیل بروز لکه پوستی برایمان بگویید.

شایع‌ترین علت در لکه پوستی بروز لک، نور آفتاب است و شایع‌ترین نوع لک، لک‌های بارداری است که بیشتر در خانم‌ها به رنگ قهوه‌ای به شکل قرینه و به‌تدریج ظاهر می‌شود. بعضی خانم‌هایی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند نیز دچار همین لک‌ها می‌شوند. گاهی بعد از اتمام بارداری یا قطع مصرف قرص، لک برطرف می‌شود اما گاهی تا سال‌ها باقی می‌ماند.

کدام لک‌ها از دوران کودکی به عنوان لکه پوستی ظاهر می‌شوند؟

کک و ‌مک از 5 سالگی ظاهر و بیشتر روی نقاط باز بدن دیده می‌شود. این نوع لک مخصوصا در افرادی که پوست روشن و موهای قرمز یا چشمان آبی دارند بیشتر دیده می‌شود و با افزایش سن روشن‌ می‌شود. کک‌ و مک گرچه از نظر زیبایی آزاردهنده است اما خطری برای سلامت ندارد.

کدام لک در سالمندی به عنوان لکه پوستی ظاهر می‌شود؟

لک‌های پیری که از نامشان هم مشخص است به دنبال تماس طولانی مدت با نور آفتاب و افزایش سن ظاهر می‌شوند. این لک‌ها مسطح و قهوه‌ای‌رنگ در صورت و پشت دست‌ها هستند و به مرور پررنگ‌تر و وسیع‌تر می‌شوند و باید حتما معاینه شوند زیرا ممکن است به ضایعات بدخیم تبدیل ‌شوند.

آیا تغذیه هم در بروز لک پوستی تاثیر دارد؟

بله، برخی لک‌ها به دنبال کمبود ویتامین B12 بروز می‌کند. این لک‌ها در افرادی که پوست تیره دارند شایع‌تر است. کمبود ویتامین‌ A، اسید فولیک و کم‌خونی هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

لکه پوستی یا ماکول (به فرانسوی و انگلیسی: macule)، بخش کوچک مسطح تغییررنگ‌یافته یا کلفت‌شده‌ای از پوست که ناحیه‌ای متمایز از پوستِ بهنجارِ پیرامون خود است.در برخی منابع تأکید شده‌است که لکه‌های پوستی هم‌سطحِ پوست‌اند و قطری کمتر از یک (یا نیم) سانتی‌متر دارند. ضایعات بزرگ‌تر را کَژنه patch می‌نامند.
(منبع : ویکی پدیا)

بیشتر بخوانید : درمان لک بارداری در شیراز

نظر کاربران