ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی

بزرگ‌ شدن پستان مردانه یا ژنیکوماستی چیست (Jinekomasti)؟

ژنیکوماستی به بزرگی پستان در آقایان می گوید که ممکن است عوارضش دردناک باشد، گاها نامتقارن و یک طرفه بودن سینه ها باشد. فیزیولوژی آن پیچیده و دلیل آن مادرزادی می باشد. بزرگی پستان، ناشی از رشد کردن بافت غددی پستان نه اینکه بافت چربی به علت چاقی باشد. این عوارض ممکن است در یک یا هر دو پستان اتفاق بیوفتد و با ایجاد توده کوچکی زیر نوک پستان مردان آغاز می‌شود، ممکن است حساس باشد.

علت ایجاد ژنیکوماستی چیست؟

آندروژن‌ها، هورمون‌هایی که خصوصیات مردانه، مثل رشد مو‌های بدن، افزایش حجم عضلات، کلفت شدن صدا را ایجاد می‌ کنند. استروژن‌ها هورمون‌هایی که خصوصیات زنانه را ایجاد می‌کنند. در بدن مردان علاوه بر آندرو‌ژن‌ها، مقداری هورمون‌های استروژنی وجود دارد. بیش از، نیمی از پسران در هنگام بلوغ ژنیکوماستی پیدا می‌کنند. ژنیکوماستی بار دیگر در سنین 50 تا 80 سالگی شیوع پیدا می کند. حداقل یک چهارم از مردان در این گروه سنی به این بیماری مبتلا می شوند.

علت دیگر ژینکوماستی:

• سالمندی.
  • شیمی درمانی برای سرطان.
  • بیماری مزمن کبدی.
  • مصرف هورمون‌های استروئیدی آنابولیک برای افزایش قدرت و حجم عضلات.
  • نارسایی کلیه و دیالیز.
  • مصرف ماری‌جوانا.
  • درمان هورمونی سرطان پروستات.
  • پرتودرمانی برای تومورهای بیضه.
  • عوارض برخی از داروها.
  • کمبود هورمون مردانه تستوسترون.

چگونگی تشخیص پزشک:

• آزمایشات خون
  • ماموگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر ای
  • فراصوت و اولتراسوند بیضه
  • نمونه برداری

بهترین راه درمان ژینکوماستی

۲ نوع درمان برای این بیماری، درمان دارویی و جراحی. داروها تأثیر منفی چندانی ندارند. متأسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار این بیماری مبتلا می شوند، برای این ورزشکاران اولین گام قطع مصرف هورمون ها است. درمان ژنیکوماستی کوچک کردن سینه مردانی که از بزرگ شدن سینه ها خجالت می کشند. شیوه های کاهش اندازه سینه لیپوساکشن، برش بافت غده ای استفاده از ترکیبی از برش و لیپوساکشن است. این بیماری به خوبی و بدون عارضه خطر، به طورکامل بهبود یافته می شود. داروهای تاموکسیفن و رالوکسیفن برای درمان بزرگی سینه مردان مورد استفاده قرار می گیرند.

البته در بعضی مواقع هم میتوان از روش کرایولیپولیز برای برطرف کردن این مشکل استفاده کرد.

عوارض ژینکوماستی

نکته قابل توجه درجراحی ژینکوماستی این است که عارضه جانبی به ندرت پیش می آید اما عوارض کمی هم دارد:

• واکنش نامناسب به بیهوشی.
  • تجمع خون یا مایع در زیر پوست که باید خارج شوند.
  • عفونت و خونریزی.
  • ایجاد جای زخم.
  • آسیب به ساختارهای بوجود آورنده.

مراقبت بعدازعمل جراحی ژینکوماستی

وقتی تاثیر داروی بیهوشی از بین رفت، احساس درد خواهید کرد. در صورتی که درد شدید یا طولانی مدت باشد با پزشک مشورت کنید. پس از جراحی قرمزی و ورم خواهید داشت که آیا نرمال یا نشانه یک مشکل است یا خیر. بعد ازتمام کردن عمل و انجام پانسمان، از جلیقه های مخصوص به مدت 4 هفته استفاده می شود. جلیقه در طول 24 ساعت شبانه روز باید بر تن بیمار باشد و بعد از آن به مدت 4 هفته دیگر فقط هنگام شب استفاده می شود. پوشیدن این جلیقه ها در دوران بهبودی بعد از عمل برای جلوگیری از تشکیل سروما و هماتوم و شکل دهی بهینه سینه ها بسیار مهم است.