جراحی زیبایی واژن

لابیاپلاستی به جراحی زیبایی واژن و کوچک کردن لبهای تناسلی می گویند که با توجه به شرایط هر فرد، نوع عمل لابیاپلاستی می تواند کمی متفاوت باشد. این جراحی، یک عمل سرپایی است و نیاز به بستری شدن شبانه ندارد. گرچه این جراحی با بی حسی موضعی قابل درمان است، اما با این حال اکثر پزشکان بی هوشی در حین عمل را ترجیح می دهند.

علاوه بر این واژینوپلاستی جزء یکی دیگر از جراحی لیزر زنان می باشد که برای سفت کردن واژن هایی که بخاطر زایمان یا بالا رفتن سن گشاد شده اند انجام می گیرد.

جراحی زیبایی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی

پزشکان معمولا برای جوان‌سازی دوبارهٔ واژن به‌طور معمول از دو روش ترکیبیِ واژینوپلاستی و لابیاپلاستی بهره می‌گیرند. جراحی زیبایی واژن روشی جهت کاهش حجم لوب‌های فَرْج و افزایش زیبایی ظاهری در این عمل جراحی بوده که انجام آن سبب کاهش حجم و یا تغییرشکل لوب‌های کوچک فرج می‌شود.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی واژن هستند؟

از آنجایی که انواع لبهای آلت تناسلی، حتی بزرگ و تیره، به لحاظ پزشکی و علمی، “طبیعی” هستند، در این مورد تصمیم گیرنده شما و همسرتان هستید. اگر به هر دلیل از ظاهر و عملکرد لبهای تناسلی تان رضایت کافی را ندارید میتوانید برای جراحی لابیاپلاستی اقدام کنید.

با این وجود عمدتا به دلایلی که در ادامه ذکر می شود، تصمیم به انجام جراحی زیبایی واژن می گیرند.

• داشتن ظاهر زیباتر در ناحیه تناسلی.
  • اصلاحی عدم تقارن لب های واژن.
  • درد لبهای تناسلی بدلیل سایش به لباس زیر و دوچرخه سواری و …
  • کاهش یافتن تحریک کلیتوریس، بدلیل وجود حجم زیادی چین پوستی روی آن.
  • دلایلی بهداشتی عمل لابیاپلاستی.

چند روش برای انجام این جراحی وجود دارد؟

این جراحی به دو روش صورت می گیرد که در ادامه به شرح مختصری از آنها می پردازیم.

دو تکنیک رایج جراحی زیبایی واژن شامل:

• روش TRIM

در این روش، لبهای داخلی کلامپ شده و برش ایجاد شده و لبه های آن بخیه زده می شوند. این نوع جراحی، حدود 1 ساعت طول میکشد.

• روش WEDGE

در این روش با ایجاد برش V شکل در لبه های لبیا مینور، بیشترین بافتی که برداشته می شود، بافتهای مرکزی خواهد بود. این نوع عمل، زمان طولانی تری نیاز داشته، اما از نتایج بهتری از نظر ظاهری، برخوردار است.

نحوه انجام عمل چگونه است؟

لابیاپلاستی از حساسیت بالایی برخوردار است و بیماران باید در انتخاب جراح و متخصص زنان خود نهایت دقت را داشته باشند. پیش از جراحی لابیاپلاستی بیمار به صورت کامل بیهوش می شود و متخصص زنان مقداری از پوست اطراف لابیا که دارای رنگ متفاوت و تیره تری است را برش می دهد. برای انجام این برش در بیشتر مواقع از لیزر استفاده می شود سپس متخصص از قرینه بودن هر دو لبه لابیای مینور اطمینان پیدا میکند. مدت زمان این جراحی حدود سی دقیقه تا یک ساعت است. این جراحی معمولا در کنار جراحی های زیبایی دیگر مانند تنگی واژن و تزریق ژل به صورت همزمان برای خانم ها انجام می شود.

قابل ذکر است که عمل واژینوپلاستی با لابیاپلاستی فرق می‌کند. جراحی ترمیمی (لابیاپلاستی) عملکرد یک عضو از بدن را تقویت کرده درحالیکه جراحی پلاستیک (واژینوپلاستی) زیبایی یک آناتومی طبیعی را بهبود می‌بخشد.

واژینوپلاستی به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

بسیاری از خانم ها با افزایش سن و یا پس از بارداری و زایمان و یا تغییرات وزن و یا حتی افراد زایمان نکرده از گشادی واژن و کاهش میل جنسی و عدم رضایت همسرشان در رابطه زناشویی شاکی هستند. برخی از افراد در رسیدن به ارگاسم دچار اختلال هستند و یا از عفونت های مکرر واژن و رحم بدلیل باز بودن دهانه واژن رنج می برند. درمان قطعی و برگشت ناپذیر تمامی این علائم با انجام عمل واژینوپلاستی می باشد.

مزایای جراحی واژینوپلاستی

واژینو پلاستی کمک می کند تا بیرون زدگی واژن بعد از زایمان اصلاح شود، عضلات واژن در اثر فشار های دوران بارداری و زایمان شل شده و بعد از مدتی بیرون می زنند، واژن بسیار انعطاف پذیر می باشد و افتادگی های این ناحیه مانع انجام فعالیت های جنسی خواهد شد از این رو واژینوپلاستی برای زنانی که دچار شلی در عضلات واژن هستند نیز توصیه می شود.

عوارض و خطرات احتمالی عمل جراحی زیبایی لابیاپلاستی و واژینوپلاستی

از عوارض احتمالی این جراحی میتوان به خونریزی، عفونت، جای زخم بدشکل، حساسیت و درد حین نزدیکی اشاره کرد.

مراقبتهای پس از عمل لابیاپلاستی و واژینوپلاستی

دقت کنید که پس از اتمام جراحی زیبایی واژن رعایت نکات زیر ضروریست:

• در روز عمل، از مسکن های قوی جهت کاهش درد استفاده می شود.
  • برای بازگشت به منزل، یک نفر همراه داشته باشید.
  • معمولا به 1 هفته استراحت نیاز است.
  • فعالیتهایی مثل ورزش و رابطه جنسی را 1-2 ماه با توجه به نوع عمل محدود کنید. شروع ورزشهایی مثل دوچرخه سواری، حداقل به 2 ماه زمان نیاز دارند.
  • به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی پزشک را به موقع استفاده کنید
  • ممکن است جذب کامل بخیه ها، 1 ماه تا 2 ماه زمان ببرد. اما روند جوش خوردن، در عرض 2 هفته تکمیل می شود.
  • هنگام جوش خوردن، احساس خارش خواهید داشت که از پماد کورتونی تجویز شده استفاده کنید.
  • پمادهای ترمیم کننده نیز نقض مهمی در نتایج بهتر عمل دارند.
  • از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. یبوست ممکن است درد لابیاپلاستی را تشدید کند.
  • هر روز موضع را با ژل بانوان شسته و بطور کامل خشک کنید.
  • در صورت ادامه داشتن درد و تورم بیش از 3-4 هفته، به پزشک مراجعه کنید.